Modernisering consumentenbescherming

Sebastian Galjaard: ‘Als je elkaar iets gunt, kom je verder’

16 juni 2022

Binnen een winkelgebied is collectiviteit heel essentieel. Het zorgt voor een gezamenlijke uitstraling, gemak en herkenbaarheid voor de consument. Soms vergeten we te kijken naar wat het oplevert en we stoppen als we denken aan de hoeveel tijd en geld dat het gaat kosten. In het Gelderse dorp Putten sloegen 5 modeondernemers, totaal 6 winkels, de handen ineen en positioneerden zich als Putten Modedorp. Ik sprak 3 van de 5 modeondernemers over de visie, kansen en de mindset achter Putten Modedorp.

De ondernemers Wedo Mode, G5 Jeans, Broekhuis Mode, Modestal 2.0, Klein Mode en Van Ganswijk heren en damesmode kwamen een aantal geleden al op het idee: Putten Modedorp. De neuzen stonden al snel dezelfde kant op en door het volgen van een volledig De Nieuwe Winkelstraat traject, nam dit een versnelling. Daarnaast gaf het intreden van het coronavirus nog meer reden om niet langer te wachten en zo snel mogelijk actie te ondernemen.

Putten als modedorp

‘Een aantal jaar geleden ontstond het idee om Putten als modedorp op de kaart te zetten.We stonden voorheen als dorp lokaal wel al bekend, maar om een groter bereik te scheppen was dit echt nodig. In Putten hebben we 15 mode gerelateerde ondernemers, waarvan 70% eigen zaken zijn. Dat is natuurlijk vrij uniek. Door ons neer te zetten als collectief, kunnen we de concurrentie aan gaan met een aantal weidewinkels die zich op slechts een uur rijden van ons dorp bevinden. Daarom pakken we het professioneel aan met social media en we hebben een eigen website. 

De echte kracht van Putten Modedorp is dat we met elkaar durven te delen. We delen data, we delen profielen van bezoekers en doelgroepen, en soms zelfs de omzet. Alleen op die manier kunnen we sturen in onze keuzes. En dat is belangrijk. Een klant komt niet meer zomaar naar je winkel, ze hebben van je gehoord, ze zijn je online tegengekomen of hebben soms zelfs thuis al de keuze gemaakt wat ze bij je willen kopen. Daarom willen we vroeg in de klantenreis zichtbaar zijn’ – Wim Klein – Klein Mode

Vooral de basis moet sterk zijn

‘Het is meer dan samen op een website staan en het hebben van een uniforme uitstraling, het is een mindset. Samen kijken we niet alleen naar wat het kost, maar vooral wat het ons opbrengt, als collectief en voor het gehele dorp. Het belangrijkste is dat we open zijn naar elkaar, de wil om te delen en het maken van goede afspraken. Het voordeel van zo’n samenwerking is natuurlijk dat je elke rekening door 5 deelt, de basis is daarbij gelegd waardoor alle andere ondernemers in het centrum mee kunnen profiteren. Vooral de basis moet sterk zijn, dat is heel belangrijk!’ – Ben Kooyman – Modestal 2.0

Geen concurrenten

‘Als dorp merken we dat er meer behoefte is aan oprecht persoonlijke en gespecialiseerde aandacht. Het houdt bij ons niet op bij onze eigen winkel, we verwijzen door naar elkaar. We zijn er eerlijk over als de buurman de desbetreffende klant beter zou kunnen helpen. Je bent op die manier geen concurrent van elkaar en dat biedt kansen. Je deelt elkaars visies, maar ook de uitdagingen. Het zorgt ervoor dat we een gezamenlijk plan van aanpak kunnen maken om de lokale, maar ook zeker regionale klant naar ons modedorp te brengen. We zijn erg blij en tevreden van de gang van zaken!’ – Ben van Ganswijk – van Ganswijk mode en G5

Advies nodig?

Heb jij ook goede voorbeelden van jouw winkelgebied waar jullie collectief de kar weten te trekken? Deel deze dan vooral met mij!

Contacteer de adviseur Bel ons
Sebastian Galjaard

Sebastian Galjaard

Brancheadviseur mode

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.