Instagram-voor-beginners

8 tips van Harry Bijl over livestream selling

25 november 2021

Inspirator Harry Bijl geeft je 8 praktische tips die je vandaag nog kunt toepassen als je wilt starten – of groeien – op het gebied van livestream selling. Zorg dat je als bedrijf vindbaar bent bij Google my Business pagina (ook extra services veiligheidsaspecten en mogelijkheden)

#1 • Vindbaarheid

Zorg dat je als bedrijf vindbaar bent bij Google my Business pagina (ook extra services veiligheidsaspecten en mogelijkheden)

#2 • Heldere informatie

Wees helder op je website en andere kanalen: Wie ben je, waar sta je voor, wanneer doe je iets, via welk kanaal, onder welke condities, services (maak makkelijk en wees beknopt en duidelijk)

#3 • Wees uniek!

Zorg dat je passende en onderscheidende uitingen doet, die relevant zijn voor je (beoogde) doelgroep op dat moment (verspil hun tijd niet en bezorg ze een lach)

#4 • Verkopen of inspireren?

Maak onderscheid tussen:

  • directe en concrete verkopen
  • mensen inspireren op product of
  • het geven van oprechte aandacht (wees relevant)

#5 • Makkelijk en realistisch

Als je gaat proberen te verkopen via video op social, bedenk dan welke artikelen nu hot zijn voor de doelgroep. Positioneer deze producten vanuit het nuttige gebruik en wat dat met iemands gevoel doet. Hou het simpel, wees creatief, snel en concreet in je uitleg, probeer niet te veel vrijblijvend te inspireren. Zorg dat je helder bent hoe men de producten kan kopen, verkrijgen, betalen en afhalen of laten bezorgen. Maak alles heel makkelijk en maak waar wat je belooft. Besef goed dat een post nog geen kijkend publiek hoeft te betekenen. Hoe en wie volgen intern de acties op? Kan je direct leveren? Heb je ophaal mogelijkheden? Voorkom betalen en niet leveren!

#6 • Slim interactie aangaan

Als je interactief via een livestream op je social kanalen gaat verkopen, wees dan duidelijk over de uitzend momenten. Geef je kijkers ook de gelegenheid om vragen te stellen en beantwoord deze dan ook direct. Motiveer je product keuze en de nuttige product eigenschappen. Daag mensen uit om te reageren, betrek ze, laat ze meedoen en help ze om te beslissen. Maak duidelijk dat je aan het verkopen bent. Ga geen tijd verspillen met inspireren en het uitleggen van trends. Bekijk het functioneel. Vraag desnoods wat ze willen weten.

#7 • Trouwe klanten

Je kan ook persoonlijk via social media verkopen. Welke kanalen en momenten passen bij je doelgroep? Richt je vooral op je trouwe en bekende klanten en niet te veel op nieuwe). Test wat lekker werkt en wat de beste momenten zijn; op de dag of in de avond bijvoorbeeld. Stel je dienstbaar en persoonlijk op. Maak het klein en persoonlijk zoals je in de winkel met iemand praat. Zeg hoeveel tijd je hebt en trechter naar de werkelijke behoefte en wensen. Switch desnoods van het onlinegesprek naar ‘kom naar de winkel op een passend moment’ of ‘ik kom naar jou’.

#8 • Aandacht geven

Toon je empathie en inlevend vermogen als je aandacht wil geven, laat blijken dat je snapt dat je bezoekers ook een rottige tijd hebben. Toon je veerkracht en sociale hart en ga niet te veel vertellen over je eigen problemen. Krijg de gunfactor omdat je begrip toont, aandacht geeft en enthousiast doet. Inspireer met leuke interacties

Harry Bijl

Harry Bijl

Inspiratie en innovatie

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.