Column Dave • Black Friday? Wees creatief!

17 november 2022

Ik heb het er in het verleden al vaker over gehad, maar het blijft noodzakelijk om er aandacht aan te besteden: Black Friday. Dit uitverkoopcircus duurt allang niet meer één dag, dit jaar 25 november, maar wordt met name door de grote winkelketens aangegrepen om weken lang te stunten met prijzen. De consument wordt onder valse voorwendselen verleid om naar de winkel te komen, waar dan blijkt dat niets is wat het lijkt. Laat het artikel waar hij zijn zinnen op heeft gezet nu nét uitverkocht zijn… Mijn advies is dan ook – zoals elk jaar – laat je niet gek maken door Black Friday.

Zwaar onder druk

Dit jaar is dit extra belangrijk. De omzetten en marges in de schoenenbranche staan meer dan ooit zwaar onder druk. Schoenwinkels worden geconfronteerd met de nasleep van de coronapandemie, stijgende huurprijzen en personeelskosten en een forse inflatie waardoor consumenten de hand op de knip houden. Voeg daar nog bij dat het tot nu toe niet echt koud is geweest, waardoor de verkoop van winterschoeisel nog op gang moet komen. Je moet allang blij zijn dat je de bestelde schoenen geleverd hebt gekregen, gezien de grote problemen op de wereldmarkt voor schoeisel en andere consumentenproducten.

Seinen op rood

Kortom, er is geen enkele reden om die nu al met korting te verkopen. Voor meedoen met Black Friday staan alle seinen dus feitelijk op rood. Het weggeven van marge is, meer dan ooit, pure waanzin. Bovendien; de consument die de media volgt weet heel goed hoe zwaar winkels het op dit moment hebben. Velen zullen het niet begrijpen waarom winkeliers nu ineens zo kwistig zijn met het geven van kortingen. Gelukkig zijn er ook andere signalen te horen.

Omdenken

Sommige retailers doen bewust niet mee met Black Friday, zoals Dille & Kamille, dat alle winkels op 25 november gesloten houdt uit protest tegen deze waanzin. Andere bedrijven bedenken ludieke acties om de consument er op te attenderen dat het ook anders kan. Een goed voorbeeld in onze sector is Frans Muller. Deze firma organiseert op 25 november Green Friday. In plaats van het geven van korting worden schoenwinkels opgeroepen om de schoenen van klanten te ‘verduurzamen’ door ze te poetsen en op andere manieren te verzorgen. Meer over deze even originele als sympathieke actie lees je in onze nieuwsbrief. Eens te meer zeg ik: wees creatief! Juist nu!

Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist sport en schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.