Automatische concepten 25

Column Dave • De nieuwe influencer

15 april 2022

Als er – kijkend naar ons vakgebied – één ontwikkeling is die als een positief effect van de coronapandemie beschouwd kan worden, dan is het wel de erkenning dat sport cruciaal is voor de gezondheid en het welbevinden van de mens. Dat deze motivatie om te sporten een blijvertje is, laat het nieuwste Sportfocus onderzoek duidelijk zien. Daaruit blijkt dat mensen die sport beoefenen om gezond te bewegen niet bezuinigen op aankopen voor hun activiteit.

Sterke groei

Eens te meer is tijdens de pandemie gebleken dat mensen onder druk heel inventief en initiatiefrijk kunnen zijn. Immers; doordat sportfaciliteiten tijdens de lockdowns waren gesloten, was de dreiging van een inactieve levensstijl groot. Voor veel Nederlanders was dat juist dé drijfveer om alternatieven te zoeken voor hun wekelijkse bezoek aan de sportschool of gang naar de sportclub. En wie nog niet actief sportte werd door de lockdowns extra gestimuleerd om te gaan bewegen. Signalen die niet aan dovemans oren waren gezegd, getuige de sterke groei van het aantal hardlopers, wandelaars en thuissporters.

Onbetaalbare ambassadeurs

Een belangrijke factor bij het aanzetten van mensen om te gaan bewegen vormen – wat ik noem – de nieuwe influencers. De initiatiefnemers bij het zoeken naar nieuwe vormen van sportief bewegen tijdens de periode waarin ze hun vertrouwde sport niet konden beoefenen. Mannen en vrouwen die in familiekring of vriendengroep enthousiast vertellen over de wijze waarop zij de strijd zijn aangegaan tegen de gedwongen inactiviteit en anderen zo aanzetten om mee te gaan doen. Wat mij betreft zijn deze nieuwe influencers onbetaalbare ambassadeurs voor de sportretail.

Adviezen en tips

Wat sportwinkels hiervan merken is niet alleen dat ze steeds meer mensen binnen krijgen die voorheen nog niet sportten, maar ook dat deze nieuwkomers beter en vooral breder zijn geïnformeerd. En dan blijkt hoe groot en belangrijk de invloed is van enthousiaste sporters in hun directe omgeving. Ze verwijzen familieleden, kennissen en vrienden die aangehaakt zijn bij hun loopgroep of wandelclub naar hun favoriete sportspeciaalzaak én geven hen adviezen en tips over de kleding en schoenen die ze dragen en over nuttige accessoires.

Gezond bewegen

Het effect van topsporters en sportlegendes die door grote sportmerken worden ingezet om hun producten te promoten blijft onverminderd belangrijk. Met name om jonge mensen te stimuleren om te gaan sporten. Maar daarnaast zijn de mannen en vrouwen ‘in het veld’ als nieuwe influencers minstens zo belangrijk voor je business, dankzij hun impact op de groeiende groep nieuwe sporters  die hun motivatie vooral uit gezond bewegen halen. Kortom: ambassadeurs om te koesteren!

Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist sport en schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.