meer doen dan normaal

Column Dave • Meer doen dan normaal

8 september 2022

Uitdagingen genoeg

In vorige columns heb ik het gehad over hoe belangrijk het is om positief te blijven, niet te doemdenken. Er zijn immers uitdagingen genoeg, die er gemakkelijk voor zouden kunnen zorgen dat je in een dip raakt. Dat geldt niet alleen voor jou als ondernemer en voor je klanten, maar natuurlijk ook voor je medewerkers. Torenhoge energierekeningen, fors duurdere boodschappen… het zijn zo maar een paar van de problemen waarmee jij en jouw mensen te maken krijgen. Hoe ga je daar mee om?

Sterker maken

Dat je er ‘iets’ mee moet, is voor mij een uitgemaakte zaak. Want naast de uitdagingen waarmee ze in hun privéleven worden geconfronteerd, moeten ze vaak ook nog het geklaag van de klanten aanhoren. Niet bepaald motiverend. Wat mijns inziens wél motiverend is, is als je ze wat extra aandacht geeft. Hoor de problemen waar zij mee te maken krijgen niet alleen aan, maar probeer ze ook sterker te maken. Vraag waaraan ze behoefte hebben om op de werkvloer goed te blijven presteren. Bijvoorbeeld door ze de mogelijkheid te bieden een cursus of training aan te bieden.

Afscheid nemen

Hoe buig je een klaaggesprek van een winkelbezoeker om in een serieus persoonlijk adviesgesprek, met de aankoop van een artikel als resultaat? Want daar draait het toch uiteindelijk om? Als mensen in de winkel niet goed geholpen worden omdat de verkoper geen oor voor ze heeft, lopen ze weg en kost je dat geld. Hetzelfde geldt voor medewerkers die niet gehoord worden door hun werkgever. Grote kans dat ze teleurgesteld afscheid nemen en ergens anders aan de slag gaan.

Financiële tegemoetkoming

Je mensen sterker in hun schoenen laten staan door ze een cursus of training aan te bieden is één mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is ze een financiële tegemoetkoming in het vooruitzicht te stellen, ter gedeeltelijke compensatie van de sterk gestegen kosten waarmee ze in hun privéleven worden geconfronteerd. Een ondernemer die ik onlangs sprak komt zijn medewerkers op deze wijze tegemoet. Natuurlijk kost hem dat geld. Maar als je jouw mensen écht waardeert en serieus aan je wil binden, moet je soms wel eens wat meer doen dan je normaal zou doen.

Serieuze interesse

Ik ben ervan overtuigd dat als je je daadwerkelijk probeert te verplaatsen in je medewerkers en hen, waar mogelijk, tegemoet komt, zich dit altijd terugbetaalt. Kortom, aandacht voor de klant is belangrijk, maar serieuze interesse voor wat je mensen in deze moeilijke tijd bezighoudt en daarop anticiperen, is minstens zo noodzakelijk.

Vragen?

Heb je een vraag of wil je sparren met een adviseur? Neem dan gerust contact met mij op, ik help je graag verder!

Contacteer de adviseur Bel ons
Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist sport en schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.