Column Dave • Staar je niet blind

17 november 2022

Zondag begint het WK Voetbal in Qatar. Bij mijn weten is er sinds het WK 1978 in Argentinië vooraf niet zoveel in negatieve zin gesproken en geschreven over een WK toernooi. Alleen al door het feit dat het op het bloedhete Arabisch schiereiland verspeeld gaat worden. Alle kritische berichtgeving werkt niet mee aan hoe voetballiefhebbers zich voorbereiden op het WK. Er is nog nauwelijks sprake van een breed gedragen Oranjegevoel, laat staan van een Oranjegekte. En dan… wat gaat het WK de sportbranche brengen?

Geen positief effect

Zonder negatief te willen zijn ben ik bang dat het antwoord op deze vraag is: niet veel. Het zal er helemaal van afhangen hoe ver het Nederlands elftal het schopt in Qatar. Maar dan nog. Terwijl het WK Voetbal normaliter in juni wordt gehouden, vindt het nu in een periode plaats waarin het in Europa winter is. Zodra het toernooi voorbij is begint bij ons de winterstop in het voetbal. Als het WK in het voorjaar gehouden wordt, zoals gebruikelijk is, heeft dit een positief effect op de verkopen voor de competitiestart in augustus. Verenigingen merken het in de aanwas van nieuwe leden en de sportretail profiteert daarvan mee.

Geen extra omzet

Ik begrijp heel goed waarom sportondernemers nauwelijks warmlopen voor het WK Voetbal. Ze verwachten terecht dat ze hier geen extra omzet uit kunnen halen, de voetbalspeciaalzaken wellicht uitgezonderd. Veel sportzaken krijgen de schoenen waarop de sterren in Qatar spelen toch niet geleverd. Staar je dus niet blind op het WK Voetbal. Beter is het om te focussen op sporten en productgroepen waar wél extra omzet uit gehaald kan worden. Ik verwijs maar weer eens naar wat het rapport van het Sportfocus 2022 onderzoek daar over zegt.

Focus op groeisegmenten

Zo’n sport met veel potentie is padel. Ik heb er al eerder over geschreven. Het aantal beoefenaren van deze relatief nieuwe racketsport groeit gestaag. De aanleg van nieuwe courts kan die groei niet bijhouden, waardoor banen continu bezet zijn en soms zelfs tot laat in de avond worden gereserveerd. Veel beter is het om je als sportretailer te concentreren op deze en andere groeisegmenten dan om krampachtig te proberen om een graantje mee te pikken van het WK Voetbal. Zeker als voetbal geen grote categorie is in je winkelassortiment.

Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist sport en schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.