Column Dave • Topsportmentaliteit

Column Dave • Topsportmentaliteit

30 juni 2022

Als de Coronapandemie één positief effect voor onze sector heeft opgeleverd, dan is het de versterkte aandacht voor het belang van sport en bewegen. Het omzetverlies dat tijdens de lockdowns op de loer lag hebben we zo enigszins kunnen compenseren. Daarbij hebben ondernemers en medewerkers van sportzaken het goede voorbeeld gegeven. Door zelf actief te blijven sporten en door maatwerk te leveren in het advies en de productkeuze aan klanten die instapten in een voor hen nieuwe tak van sport om gezond en vitaal te blijven.

Proactieve benadering

Daarmee hebben we met elkaar nog eens duidelijk benadrukt dat de consument die wil sporten en bewegen niet alleen bij ons aan het goede adres is voor de producten die hij nodig heeft, maar ook voor het juiste advies en de extra motivatie om actief te blijven. Het gevolg is dat we dankzij deze proactieve benadering op de korte termijn zullen blijven scoren, zoals door het Sportfocus rapport wordt bevestigd. Maar wat misschien nog wel belangrijker is, is dat de resultaten van het onderzoek laten zien dat onze visie voor de langere termijn nog zo gek niet is.

Positie versterken

Wat ik daarmee wil zeggen is dat we in staat zijn om uit de grote hoeveelheid onzekerheden die op ons afkomen die uitdagingen te halen die ons kansen bieden om onze positie te versterken. Dat betekent in nauwe samenwerking met onze leveranciers maatwerk implementeren in ons beleid. Of het nu gaat om de inkoop, de ombouw van je winkel naar het volgende seizoen of de scholing van je medewerkers. Dat is hard nodig. Want één ding is zeker: het vak van ondernemen wordt alleen maar steeds moeilijker en uitdagender.

Serieus ondernemen

Zo gaat er steeds meer onderscheid ontstaan tussen de sportretailer die er alles aan doet om serieus te ondernemen en degene die alleen maar bezig is om op zijn winkel te passen. En denk nu niet dat de consument dat niet door heeft. Ik durf te beweren dat als je laat zien dat je als ondernemer in alles een ware topsportmentaliteit hebt, dit afstraalt op je klanten. Je hoeft het Sportfocus rapport er maar op na te slaan om dat bevestigd te krijgen.

Heb je het Sportfocus 2022 rapport nog niet in je bezit? Ga dan naar www.inretail.nl/sportfocus. Daar vind je de mogelijkheid om het rapport te bestellen, de gratis executive summary en de video van de presentatie van het rapport.

Vragen?

Heb je een vraag of wil je sparren met een adviseur? Neem dan gerust contact met mij op, ik help je graag verder!

Contacteer de adviseur Bel ons
Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist sport en schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.