Column

Column schoenenbranche – Dave Quadvlieg

16 september 2021

Dave Quadvlieg, branchespecialist Schoenen, schrijft met regelmaat een column over welke ontwikkelingen hij in de schoenenbranche ziet.


Week 37 – Dealen met vervolgschade

Succesvol blijven

Bij INretail hameren we er al vele jaren op dat de beschikbaarheid van betrouwbare cijfers een absolute ‘must’ is. Zonder harde gegevens over de ontwikkelingen in jouw branche en de mogelijkheid om jouw eigen cijfers daarmee te benchmarken is het praktisch onmogelijk geworden om succesvol te zijn én te blijven. In de bijna twee coronajaren die achter ons liggen is dat misschien wel duidelijker gebleken dan ooit.

Gericht ondersteunen

Recent zijn de cijfers voor het eerste halfjaar beschikbaar gekomen voor de deelnemers aan de vernieuwde Schoenmonitor. De informatie die wij daar als INretail uit halen heeft ons enorm geholpen bij de lobby met de overheid met betrekking tot de steunpakketten. We hebben keihard kunnen aantonen waar de specifieke problemen van onze sector liggen. Daarnaast heeft dat de  deelnemende schoenretailers ‘munitie’ gegeven in de gesprekken met verhuurders en leveranciers. En – last but not least – de cijfers hebben ons ook in staat gesteld om leden gericht te ondersteunen en ze inzicht te bieden in de kansen die er nog liggen.

Vervolgschade

Kortom, sturen op cijfers is niet meer weg te denken bij het ondernemen in een tijd waarin de uitdagingen voor de schoenenbranche alleen maar groter lijken te worden. Ja, het eerste halfjaar is niet tegengevallen, zo blijkt uit de Schoenmonitor. Nee, we zijn nog lang niet uit de problemen. In mijn vorige column besteedde ik al aandacht aan de vervolgschade van de coronapandemie. De stagnerende productie van bepaalde artikelen door de schaarste aan grondstoffen, de problemen met het transport en de sterk gestegen prijzen die daarvan het gevolg zijn.

Alert inspelen

Het is nu zaak om de schade zoveel mogelijk te beperken. Op de eerdergenoemde mondiale kwesties kunnen we als sector geen enkele invloed uitoefenen. Maar we kunnen daar als schoenretail, samen met onze leveranciers, wél zo goed en alert mogelijk op inspelen. Bijvoorbeeld bij het inkopen en volgen van de doorverkopen, maar dan wél op basis van harde cijfers. Want alleen die overtuigen.

Ga deelnemen!

Tegen schoenondernemers die nog niet deelnemen aan de Schoenmonitor zeg ik: je kunt het nu écht niet meer alleen! Je kunt écht niet meer zonder goed onderbouwde inzichten in de werkelijke gang van zaken in jouw eigen business en in de markt. Ga deelnemen!

Week 35 – Nog vol onzekerheden

De ene uitdaging is nog niet weg of de volgende dient zich alweer aan. Waren we een paar maanden geleden blij dat de winkels weer open mochten, nu moeten we maar afwachten of we de bestelde artikelen wel in huis krijgen. En áls ze komen, of we ze op tijd zullen ontvangen. Hebben we onze klanten eindelijk weer binnen, is het maar de vraag of we ze de gewenste artikelen wel kunnen aanbieden. Nu de nieuwe inkoopperiode is gestart, zal dat een extra uitdaging zijn in de gesprekken, of liever: onderhandelingen, met onze leveranciers.

Grote kopzorgen

Dat de coronapandemie enorme gevolgen heeft voor de supply chain zal niemand ontgaan. De schaarste aan bepaalde grondstoffen en halffabricaten, de grote achterstanden in de productie en enorme prijsstijgingen in het transport vanuit het Verre Oosten zijn in de media het gesprek van de dag. Alleen al de huur van een container is verzevenvoudigd. Ook de CO2 discussie die steeds meer oplaait doet daar geen goed aan. Geen wonder dat dit grote kopzorgen teweeg brengt bij leveranciers en retailers, ook in de schoenenhandel.

Geen grip

Hoe ga je met deze uitdagingen om, terwijl je er totaal geen grip op hebt? Want hoe moet je weten welke artikelen schaars worden, of ze überhaupt geleverd worden, of ze op tijd komen om een redelijke marge te maken en welke prijs je moet berekenen? Zeker is dat de prijzen gaan stijgen door deze onzekerheden. Dat uiteindelijk de consument de rekening betaalt staat buiten kijf. Hoe die daarop zal reageren is al even onvoorspelbaar.

Eigen winkels eerst

En alsof dat nog niet genoeg is hebben grote merkleveranciers aangekondigd dat ze eerst hun eigen winkels gaan bevoorraden, voordat leveringen aan retailers gaan plaatsvinden. Het is niet denkbeeldig dat merkaanbieders dit zullen aangrijpen om fors te snoeien in hun afnemersbestand en dat een deel van de retailers helemaal niets meer geleverd zal krijgen. Hoe frustrerend ook, tegen dit soort maatregelen is niets te doen.

Echt partnerschap

De boodschap voor deze inkoopperiode is duidelijk. Het is niet alleen belangrijk om goede prijsafspraken te maken, maar ook de afspraken over leveringen en – vooral – de levertijden duidelijk vast te leggen. Dat zal de onderhandelingen met leveranciers er niet gemakkelijker op maken. Maar vergeet niet dat zij er net zoveel belang bij hebben dat hun producten de weg vinden naar de consument als hun partners in de retail. Eens te meer zal moeten blijken wat echt partnerschap waard is.


Week 30 – Pak die ruimte!

In de afgelopen pakweg tien jaar is het winkelbestand enorm gegroeid. Oorzaak voor deze toename is het gunstige economische klimaat in ons land. Totdat begin vorig jaar het coronavirus roet in het eten gooide. Daardoor hebben veel winkels hun deuren moeten sluiten, ondanks de steunmaatregelen van de overheid. Niet in elke gemeente of iedere wijk is nog een schoenenzaak. Er is meer ruimte ontstaan voor het overgebleven winkelbestand. Toch pak je die vrijgekomen ruimte niet als vanzelfsprekend.

Overlevingsplan

Veelal hebben winkels in vrijwel elke branche hun deuren moeten sluiten omdat ze geen duidelijk plan hadden. Ook als er geen pandemie was geweest, hadden ze het waarschijnlijk niet gered. Ondernemers die de laatste anderhalf jaar wél kans hebben gezien om te overleven, hebben dat vooral te danken aan hun vindingrijkheid, creativiteit en doorzettingsvermogen. Denk aan een sterkere nadruk op winkelen op afspraak, verruiming van de openingstijden en click & collect. Ze hadden een plan.

Meerdere borden

Nu Covid-19 op zijn retour lijkt te zijn, is het voor deze diehards geen reden om rustig achterover te leunen in de wetenschap dat er in hun segment meer ruimte is gekomen door het wegvallen van winkels. Er zal op meerdere borden geschaakt moeten worden om van die situatie te kunnen profiteren. Daarmee bedoel ik te zeggen dat klanten van verdwenen concurrenten jouw winkel niet automatisch zullen opzoeken. Want waarom kozen ze voorheen voor de ander en niet voor jou? Bovendien is de kans groot dat slimme ondernemers in andere sectoren hun kans schoon zien voor verdere verbreding van hun aanbod door zich in ‘jouw’ markt te manifesteren.

Op koers

Kortom, wie gaat zitten afwachten mist zonder enige twijfel de boot? Ook nu moet je een duidelijk doel voor ogen hebben om de vrijgekomen omzet te pakken en nieuwe klanten aan je te binden. Daarvoor is het noodzakelijk om je ondernemersplan aan te passen. Overigens zou je dat naar mijn mening niet eens per vijf jaar moeten doen, maar elk jaar. Alleen dan weet je of je nog steeds op koers zit. Immers, ook zonder virus gaan de ontwikkelingen razendsnel. Pak die ruimte, maar dan wél met een duidelijke visie.


Week 28 – Weten we genoeg?

Dat de consument anno 2021 erg verwend is, weten we als schoenondernemers maar al te goed. De gewenste schoenen moeten direct en in de juiste maat en kleur beschikbaar zijn; is het niet in de winkel dan toch wel online. En is dat niet het geval? Dan loopt hij gemakkelijk naar je concurrent. We proberen onze klanten zo goed mogelijk op hun wenken te bedienen. Maar weten we ook echt genoeg van het gedrag van consumenten?

Eén koopbeleving

De veeleisende en verwende winkelbezoeker dwingt jou als schoenondernemer om je serviceniveau steeds verder te verhogen. Hoe houd je dat in hemelsnaam bij? In ieder geval moet je zijn waar de consument is. Dat is een eerste vereiste. Het ene moment staat hij voor je in de winkel. Het andere moment struint hij rond in je webshop. Zien ondernemers offline en online vaak nog als twee aparte werelden, voor de consument is het één koopbeleving.

Feilloos doorgeprikt

Daarom is het van groot belang dat de fysieke en online winkel volledig op elkaar zijn afgestemd. Een schitterend ingerichte winkel en een armetierige webshop; dat gaat niet samen. Daar prikt de bezoeker feilloos doorheen. Voor hem draait het maar om één ding; namelijk dáár terecht kunnen waar hem dat het beste uitkomt. Gezellig en ontspannen winkelen in de fysieke schoenenzaak en snelle gemaksaankopen doen in de schoenenwebshop.

Nee, eisen!

Online winkelen is in de afgelopen anderhalf jaar in een stroomversnelling geraakt. Met ‘dank’ aan de coronacrisis die fysiek shoppen lange tijd bemoeilijkte. Zelfs de meest verstokte fysieke winkelbezoeker is bedreven geraakt in het kopen via internet. Of we dat nu leuk vinden of niet. We hebben er wel mee te dealen. Daarvoor is het nodig om het gedrag van de consumenten binnen je doelgroep goed in kaart te brengen. Alleen dan kan je hen het serviceniveau bieden dat ze van jou verwachten. Nee, eisen! 

Advies nodig?

Heb jij vragen over deze column? Of over specifieke onderwerpen die spelen in de schoenenbranche? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Contacteer de adviseur Bel ons
Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist sport en schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.