Column schoenenbranche

Column schoenenbranche – Dave Quadvlieg

27 mei 2021

Dave Quadvlieg, branchespecialist Schoenen, schrijft met regelmaat een column over welke ontwikkelingen hij in de schoenenbranche ziet.

Week 23 – Het eerlijke verhaal

Het zal nog wel even duren voordat retailers de gevolgen van de coronacrisis helemaal te boven zijn. Kijkend naar de omzetontwikkeling sinds de heropening lijkt het in ieder geval de goede kant op te gaan. De consument weet onze winkels weer te vinden. Er lijkt geen vuiltje aan de lucht voor verder herstel. Helaas… niets is echter minder waar. Er staan ons alweer nieuwe uitdagingen te wachten.

Goede spreiding

Verheugd dat de winkels weer open mochten, hebben ondernemers de draad meteen voortvarend opgepakt. Ook met één persoon per tien vierkante meter is het ontvangen van klanten prima mogelijk. En door de openingstijden te verruimen kan de klantenstroom goed worden gespreid. Zeker in deze warme periode vinden veel klanten het geen probleem als ze vroeg terecht te kunnen. Het is dan nog lekker koel en de verkoper heeft alle tijd voor hulp en advies. En met de vakanties in het verschiet en de signalen dat veel mensen die actief gaan doorbrengen, gaat de versterkte belangstelling voor wandel- en trekkingschoenen de schoenretail ongetwijfeld helpen.

Grote uitdagingen

Nu we met elkaar in deze positieve flow zitten, wil ik zeker geen spelbreker zijn. Maar we mogen onze ogen niet sluiten voor de nieuwe uitdagingen waarmee we allemaal te maken krijgen. Dan heb ik het allereerst over het nijpende personeelsgebrek in veel sectoren in de detailhandel, ook in onze branche. Ik heb daar in mijn vorige column al aandacht aan besteed. Maar er is nog een tweede grote uitdaging, die zeker gevolgen zal hebben voor onze business. Dat is het tekort aan bepaalde grondstoffen en de transportkosten die de pan uitrijzen.

Gelach betalen

Als je weet dat de huur van een zeecontainer in korte tijd drie keer zo duur is geworden, hoef ik niemand te vertellen wat dit gaat betekenen voor de prijzen van onze producten. Hetzelfde geldt voor de schaarste aan bepaalde grondstoffen. Je kunt er gif op innemen dat de fors gestegen transportkosten en grondstofprijzen aan de retail doorberekend gaan worden. En omdat ook wij geen filantropen zijn, gaat de consument uiteindelijk het gelach betalen.

Eén remedie

Het wordt nog een hele uitdaging om de prijsstijgingen te ‘verkopen’ aan de klant. Temeer omdat ze buiten onze invloedssfeer liggen. Er is maar één remedie: vertel het eerlijke verhaal. En wie de media ook maar enigszins volgt, zal kunnen beamen én accepteren dat hij door de nasleep van de coronapandemie meer zal moeten betalen voor bepaalde artikelen, niet alleen in onze winkels.

Week 21 – Bied toekomstperspectief

Juist nu onze winkels weer vrijwel onbelemmerd open mogen zijn, na maanden van frustrerende maatregelen als gevolg van de coronapandemie, worden veel schoenondernemers geconfronteerd met gebrek aan personeel. De medewerkers waarvan ze afscheid hebben moeten nemen of die zelf vertrokken zijn als gevolg van de crisis, zijn elders aan het werk gegaan. En het is maar de vraag of werkzoekenden wel in een schoenwinkel willen werken. Toch kan je als ondernemer het tij keren.

Heilloze weg

Ik heb schoenretailers al een paar keer horen zeggen dat ze potentiële nieuwe medewerkers dan in vredesnaam maar een euro per uur meer zullen bieden om ze over de streep te trekken. Wat mij betreft is dat niet de oplossing. Wie voor een euro meer loon bij je komt werken, stapt net zo makkelijk weer op als de volgende winkelier hem nog een euro meer betaalt. Een heilloze weg. En ook niet nodig. Er zijn veel betere manieren om nieuwe personeelsleden te vinden én te houden.

Beter maken

Eén van de manieren is het inschakelen van je bestaande medewerkers, er van uitgaande dat die met plezier bij je werken en met passie hun vak uitoefenen. Vraag hen om via de sociale media over hun persoonlijke ervaringen met het werken in ‘hun’ schoenenzaak te vertellen. Hoe jij je als werkgever inzet om het team steeds beter te maken door hen te betrekken bij de collectionering en inkoop en hen op te leiden tot vakkundig verkopers en deskundige schoenspecialisten.

Kansen vergroten

Alleen zó bied je nieuwe medewerkers immers toekomstperspectief. Alleen zó zorg je voor het toevoegen van waarde aan je bedrijf. Het is zaak om je fysieke winkel juist nu extra te ‘wapenen’ tegen de invloed van internet. Tijdens de coronapandemie en de daarmee gepaarde lockdown zijn de verkopen in webshops explosief gegroeid. Het is maar de vraag of iedereen die kopen op internet heeft ontdekt zal terugkeren naar de fysieke winkel. Door de kennis, kunde en dienstverlening van je met nieuwe mensen versterkte team in stelling te brengen, vergroot je de kansen voor je winkel. 

Advies nodig?

Heb jij vragen over deze column? Of over specifieke onderwerpen die spelen in de schoenenbranche? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Contacteer de adviseur Bel ons
Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist sport en schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.