Column sportbranche

Column sportbranche – Dave Quadvlieg

27 mei 2021

Dave Quadvlieg, branchespecialist Sport, schrijft met regelmaat een column over welke ontwikkelingen hij in de sportbranche ziet.

Week 23 – Het eerlijke verhaal

Het zal nog wel even duren voordat retailers de gevolgen van de coronacrisis helemaal te boven zijn. Kijkend naar de omzetontwikkeling sinds de heropening lijkt het in ieder geval de goede kant op te gaan. De consument weet onze winkels weer te vinden. Er lijkt geen vuiltje aan de lucht voor verder herstel. Helaas… niets is echter minder waar. Er staan ons alweer nieuwe uitdagingen te wachten.

Goede spreiding

Verheugd dat de winkels weer open mochten, hebben ondernemers de draad meteen voortvarend opgepakt. Ook met één persoon per tien vierkante meter is het ontvangen van klanten prima mogelijk. En door de openingstijden te verruimen kan de klantenstroom goed worden gespreid. Zeker in deze warme periode vinden veel klanten het geen probleem als ze vroeg terecht te kunnen. Het is dan nog lekker koel en de verkoper heeft alle tijd voor hulp en advies. En met de grote sportevenementen in het verschiet, gaat de versterkte focus op sport sportretailers ongetwijfeld helpen.

Grote uitdagingen

Nu we met elkaar in deze positieve flow zitten, wil ik zeker geen spelbreker zijn. Maar we mogen onze ogen niet sluiten voor de nieuwe uitdagingen waarmee we allemaal te maken krijgen. Dan heb ik het allereerst over het nijpende personeelsgebrek in veel sectoren in de detailhandel, ook in onze branche. Ik heb daar in mijn vorige column al aandacht aan besteed. Maar er is nog een tweede grote uitdaging, die zeker gevolgen zal hebben voor onze business. Dat is het tekort aan bepaalde grondstoffen en de transportkosten die de pan uitrijzen.

Gelach betalen

Als je weet dat de huur van een zeecontainer in korte tijd drie keer zo duur is geworden, hoef ik niemand te vertellen wat dit gaat betekenen voor de prijzen van onze producten. Hetzelfde geldt voor de schaarste aan bepaalde grondstoffen. Je kunt er gif op innemen dat de fors gestegen transportkosten en grondstofprijzen aan de retail doorberekend gaan worden. En omdat ook wij geen filantropen zijn, gaat de consument uiteindelijk het gelach betalen.

Eén remedie

Het wordt nog een hele uitdaging om de prijsstijgingen te ‘verkopen’ aan de klant. Temeer omdat ze buiten onze invloedssfeer liggen. Er is maar één remedie: vertel het eerlijke verhaal. En wie de media ook maar enigszins volgt, zal kunnen beamen én accepteren dat hij door de nasleep van de coronapandemie meer zal moeten betalen voor bepaalde artikelen, niet alleen in onze winkels.

Week 21 – Onmisbare impulsen

Dat er weer een ‘sportzomer’ met grote internationale evenementen aankomt is een gegeven. Ik stel echter vast dat events als het EK Voetbal en de Olympische Spelen nog niet echt leven. Zelfs de meest fanatieke sportliefhebbers lijken een beetje lamgeslagen door de gevolgen van de coronapandemie. Begrijpelijk als je maandenlang niet kon deelnemen aan sport en zelfs niet aanwezig mocht zijn bij wedstrijden van je favoriete voetbalclub. En toch hebben we die grote sportevenementen keihard nodig.

Gigantische impact

Dat blijkt maar weer eens uit het zojuist verschenen rapport ‘Zo sport Nederland’ van NOC*NSF, waarin de sportkoepel terugkijkt op 2020. “De impact van de coronacrisis op de sport is in 2020 – zoals verwacht – gigantisch geweest”, constateert NOC*NSF. Zomaar een paar veelzeggende feiten. 52% van de Nederlanders is minder gaan sporten of gestopt met sporten. Het aantal leden van sportbonden is in 2020 afgenomen met circa 35.600. 22% van de Nederlanders mist de gezelligheid na het sporten doordat zij niet meer kunnen sporten in groepsverband.

Nieuwe aanwas

Onnodig te zeggen dat we elke impuls die kan zorgen voor nieuwe aanwas van sporters goed kunnen gebruiken. Een voor ons land succesvol verloop van grote internationale sportevenementen kan daarbij helpen. In het verleden hebben we diverse voorbeelden gezien. Zoals de impuls die de dartbeoefening in ons land heeft gekregen dankzij toppers als Raymond van Barneveld en Michael van Gerven. En de opleving van het windsurfen door de geweldige resultaten van Dorian van Rijsselberghe tijdens de vorige Olympische Spelen.

Niet onmogelijk

Het zal moeilijk worden om de ruim 52% van de landgenoten die zijn afgehaakt terug te winnen voor de sport, maar het is volgens mij niet onmogelijk. Zoals gezegd helpen de prestaties van onze sporters tijdens de grote evenementen met veel media-aandacht daarbij. Maar daarnaast dat we als direct betrokkenen, dus óók als sportsector, blijven hameren op het grote belang van sportbeoefening voor de gezondheid en de sociale contacten. 

Advies nodig?

Heb jij vragen over deze column? Of over specifieke onderwerpen die spelen in de sportbranche? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Contacteer de adviseur Bel ons
Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist sport en schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.