Column sportbranche

Column sportbranche – Dave Quadvlieg

28 juli 2021

Dave Quadvlieg, branchespecialist Sport, schrijft met regelmaat een column over welke ontwikkelingen hij in de sportbranche ziet.


Week 30 – Pak die ruimte!

In de afgelopen pakweg tien jaar is het winkelbestand enorm gegroeid. Oorzaak voor deze toename is het gunstige economische klimaat in ons land. Totdat begin vorig jaar het coronavirus roet in het eten gooide. Daardoor hebben veel winkels hun deuren moeten sluiten, ondanks de steunmaatregelen van de overheid. Niet in elke gemeente of iedere wijk is nog een sportzaak. Er is meer ruimte ontstaan voor het overgebleven winkelbestand. Toch pak je die vrijgekomen ruimte niet als vanzelfsprekend.

Overlevingsplan

Veelal hebben winkels in vrijwel elke branche hun deuren moeten sluiten omdat ze geen duidelijk plan hadden. Ook als er geen pandemie was geweest, hadden ze het waarschijnlijk niet gered. Ondernemers die de laatste anderhalf jaar wél kans hebben gezien om te overleven, hebben dat vooral te danken aan hun vindingrijkheid, creativiteit en doorzettingsvermogen. Denk aan een sterkere nadruk op winkelen op afspraak, verruiming van de openingstijden en click & collect. Ze hadden een plan.

Meerdere borden

Nu Covid-19 op zijn retour lijkt te zijn, is het voor deze diehards geen reden om rustig achterover te leunen in de wetenschap dat er in hun segment meer ruimte is gekomen door het wegvallen van winkels. Er zal op meerdere borden geschaakt moeten worden om van die situatie te kunnen profiteren. Daarmee bedoel ik te zeggen dat klanten van verdwenen concurrenten jouw winkel niet automatisch zullen opzoeken. Want waarom kozen ze voorheen voor de ander en niet voor jou? Bovendien is de kans groot dat slimme ondernemers in andere sectoren hun kans schoon zien voor verdere verbreding van hun aanbod door zich in ‘jouw’ markt te manifesteren.

Op koers

Kortom, wie gaat zitten afwachten mist zonder enige twijfel de boot. Ook nu moet je een duidelijk doel voor ogen hebben om de vrijgekomen omzet te pakken en nieuwe klanten aan je te binden. Daarvoor is het noodzakelijk om je ondernemersplan aan te passen. Overigens zou je dat naar mijn mening niet eens per vijf jaar moeten doen, maar elk jaar. Alleen dan weet je of je nog steeds op koers zit. Immers, ook zonder virus gaan de ontwikkelingen razendsnel. Pak die ruimte, maar dan wél met een duidelijke visie.


Week 28 – Ambassadeur van sport

Sec genomen ben je als sportwinkelier een ondernemer die producten voor sport en bewegen verkoopt en daar kennis, kunde en service aan toevoegt. Maar daar ben je er niet mee. Je bent namelijk ook ambassadeur van het product ‘sport’. Met name van de sporten waarop jij je als specialist richt. Het promoten van actief sporten en gezond bewegen is voor jou van direct belang.

Vruchten geplukt

Dat die ambassadeursfunctie niet onderschat moet worden, is tijdens de achter ons liggende coronaperiode weer eens duidelijk gebleken. Mensen bleven gelukkig sporten of op zijn minst actief bewegen om gezond en fit te blijven. Voor zover sportondernemers daar alert op hebben ingespeeld, hebben zij daarvan de vruchten geplukt. Maar na anderhalf jaar waarin noodgedwongen vooral individueel gesport werd, zoeken sporters elkaar weer steeds meer op. En niet alleen in clubverband.

Samen sporten

Op zoek naar het zo lang gemiste sociale contact door samen te sporten, zien we dat vriendengroepjes de gezamenlijke activiteiten die ze tot de uitbraak van corona beoefenden weer oppakken. Kijk maar naar de hardloop- en fietsgroepjes die je na de werkdag of in het weekend weer regelmatig  ziet. Samen sporten en bewegen is iets wat de mens als ‘sociaal dier’ duidelijk nodig heeft.

Mond-tot-mondreclame

Als we het over weer samen kunnen sporten hebben, moeten we dus niet alleen denken aan sporten in verenigingsverband. In kwantitatief opzicht is een loopgroep wellicht minder interessant dan een voetbalvereniging, maar kwalitatief gezien moet zo’n sportende vriendengroep niet onderschat worden. Door de vaak hechte onderlinge contacten ontstaat mond-tot-mondreclame bijna vanzelf. Iets waarvan jij kunt profiteren.

Ambassadeurs

Kortom: probeer contact met sportgroepjes in jouw omgeving te leggen en ze aan je te binden. Bijvoorbeeld door ze uit te nodigen om op afspraak naar je winkel te komen. Dan ben niet alleen jij een ambassadeur van de sport die ze beoefenen, maar maak je hen tot ambassadeurs van jouw speciaalzaak. Zo snijdt het mes aan twee kanten.


Week 26 – Scoor extra!

Nu het coronatijdperk bijna op zijn einde loopt en sportretailers weer vrijwel ongeremd kunnen ondernemen, wordt regelmatig de vraag gesteld of er nog wel toekomst is voor de winkelstraat. Consumenten hebben immers massaal kopen via internet ontdekt. Wie gaat er nog naar een winkel, zo hoor je dan. Er is wat mij betreft maar één antwoord: winkels die er voor het publiek toe doen, zullen nooit verdwijnen! Van INretail mag je daarbij op alle steun rekenen. Bijvoorbeeld via onze gloednieuwe actie ‘Scoor voor je club’.

In beeld

Ondernemers die tijdens de lockdown alle strijdlust en creativiteit waarover ze beschikken in de strijd hebben geworpen, zullen aan den lijven hebben ondervonden dat lokaal shoppen absoluut niet dood is. Click & collect, kopen op afspraak en verruimde openingstijden toen de winkeldeur weer op een kier mocht hebben ervoor gezorgd dat de binding met veel klanten in stand is gebleven. Met veel kunst en vliegwerk en – zonder twijfel – minder omzet dan normaal, hebben actieve retailers ervoor gezorgd dat ze de afgelopen anderhalf jaar in beeld zijn gebleven bij hun klanten.

Extra ‘boost’

Het resultaat is dat in de huidige situatie, waarin gelukkig weer bijna alles kan als het om fysiek winkelen gaat, de loop in de winkelstraat bijna terug is op het oude niveau. Dat wil echter nog niet zeggen dat alles ‘vergeten en vergeven’ is. In tegendeel! Er moet nog een flinke inhaalslag worden gemaakt om tenminste nog iets goed te maken van de gemiste omzet. Samen met een externe partner gaat INretail lokaal winkelen een extra ‘boost’ geven met de actie ‘Scoor voor je club’.

Gratis aanmelden

Deelnemen en scoren is simpeler dan simpel! Kort gezegd komt het er op neer dat sportverenigingen hun leden mobiliseren om hun aankopen te doen bij Scoor voor je Club Partners. Via de digitale Clubkaart sparen ze zowel voor zichzelf als voor de club. Zo zorgt de actie voor structurele inkomsten voor ondernemers en verenigingen en wordt eens te meer een duidelijk Koop Lokaal signaal afgegeven.

Meer informatie of direct aanmelden • Scoor voor je club

Advies nodig?

Heb jij vragen over deze column? Of over specifieke onderwerpen die spelen in de sportbranche? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Contacteer de adviseur Bel ons
Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist sport en schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.