COLUMN | ANDRÉ KESTER “Het helpt enorm dat het mondkapje verplicht wordt gesteld”.

30 november 2020

#veiligwinkelen | De komende maanden is het erop of eronder voor veel retailers. Veilig winkelen heeft topprioriteit. Maar hoe zorg je voor een coronaproofwinkel? In deze serie interviews vertellen retailondernemers wat ze doen om de coronacrisis te bedwingen. Aan het woord André Kester, eigenaar van Tuincentrum Ockenburgh in Den Haag.

André Kester | Tuincentrum Ockenburgh

Dit weekend stonden de klanten in de rij voor je deur. Dat is al wekenlang het geval. Hoe ga je daarmee om? 
“Ik heb er een dubbel gevoel bij. Het is wrang dat collega-ondernemers door de crisis in de moeilijkheden zijn gekomen, terwijl tuincentra extreem goed lopen. Met de feestdagen voor de deur zijn we helemaal een trekpleister. Daarom ondersteunen we collega’s uit de horeca en de groothandel met de inzet van hun personeel. Zij helpen nu met de kerstbomenverkoop en het inpakwerk aan de kassa. Wij zijn er blij mee, zij ook.” 

Hoe verklaar je de populariteit van tuincentra?
“Mensen hebben behoefte aan gezelligheid in huis en het geld moet ergens naar toe nu de vakanties zijn verdwenen.” 

Trek je daardoor een ander soort klanten naar je winkel?
“Tuincentra maken een enorme cultuurverandering door. Funshoppen is runshoppen geworden. Karretje volladen, naar de kassa en zo snel mogelijk weer naar buiten. Mensen kopen heel gericht en bewust in. Er komen ook veel meer jonge klanten.”

Wordt hierdoor juist meer of minder geld besteed?
“Jaren hebben we er over gedaan om mensen 1 euro meer uit te laten geven. Nu, uit het niets, is de gemiddelde besteding per klant gestegen van 24 euro naar dik 30 euro. Onze omzet ligt daarmee ongeveer 15 procent hoger.”

Op welke manier garandeer je dat die stroom klanten veilig de winkel bezoekt? 
“We zijn de hele dag bezig hoe we de mensen veilig en rustig door de zaak kunnen leiden. Naast alle hygiënische maatregelen en ruimere paden, hebben we daarom een coronacoördinator aangesteld. Zij loopt zichtbaar rond om mensen aan te spreken en houdt het aantal karretjes in de gaten. Daarnaast managet ze de mensen die buiten in de rij staan te wachten. Mijn zorg is vooral: hoe we de groeiende stroom klanten blijven reguleren. Moeten we bijvoorbeeld niet naar nog ruimere openingstijden, zodat we ouderen na 20:00 uur ’s avonds kunnen uitnodigen?”

En?
“Daar zijn we nog niet uit, maar voor de veiligheid helpt het enorm dat het mondkapje verplicht wordt gesteld. Nu draagt 20 procent van ons publiek geen gezichtsbescherming.”

Ontstaan er geen irritaties in de rij wachtende mensen?
“Mij valt het mee. Er zijn nooit echte discussies. Mensen komen met een blij gevoel naar het tuincentrum en iedereen beseft de situatie: het kan niet anders.” 

Hoe kijk je naar de toekomst?
“Door de beperkende maatregelen met Kerst verwacht ik 20 tot 30 procent meer kerstdrukte dan in voorgaande jaren.” 

En 2021? 
“Geweldige kansen, maar het blijft lastig inschatten of we bijvoorbeeld grotere voorraden moeten aanleggen. Wat we in ieder geval wel gaan doen, is het inrichten van een klimaatplein. We zien dat de bewustheid van mensen voor een groenere leefomgeving is aangeslagen. Met het klimaatplein bieden we alle informatie hoe je je tuin of balkon kunt verduurzamen.” 

Is de crisis van invloed geweest op jullie onlineverkoop?
“Bij het uitbreken van de coronacrisis in maart, is de onlineomzet met ruim 400 procent gestegen. Sindsdien pakken we het serieus aan. De enige beperking die we ons hebben opgelegd is de bezorging. We leveren alleen nog in de postcodegebieden van Den Haag. Anders is het niet rendabel.”

Zou je in een paar woorden willen uitleggen wat 2020 voor je heeft betekend?
“Blij als het straks achter de rug is. Het is het zwaarste jaar in ons bestaan. Met name de zorg voor je medewerkers en jezelf, levert veel stress op. Gelukkig hebben we maar één coronabesmetting gehad, toch maak ik me iedere ochtend zorgen wie er wel of niet zal zijn.”

Roos Smulders

Roos Smulders

Corporate communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.