Geen vraag te gek
088 973 06 00

Dwarsdenkers week 36

5 vragen aan een nieuwe generatie ondernemers. Deze week spreken we Michael Hauser van House of Blue Jeans. #retailmodellen

Wie: 25-jarige technologie-fan
Wat: Herenmode
Waar: Zoetermeer
Sinds: 2010

Eigenlijk ben je een ‘nerd’. Je hebt een ICT-opleiding, waarom begin je een kledingzaak?
“Ik ben er eigenlijk ingerold. Mijn vader had een winkel en veel vrienden van hem zijn ook retailers. Ik heb altijd meegewerkt in die zaken en daar heb ik veel ervaring opgedaan. Toen ben ik zelf House of Bluejeans begonnen, volledig gericht op mannen. Bij ons ligt de focus zoveel mogelijk op service. We zijn vorige maand met een nieuw omnichannel project begonnen om klanten nog beter te kunnen helpen. Technologie heeft mij altijd aangesproken. Ik wist gewoon dat er veel meer uit een winkel te halen is met gebruik van technologie”.

Welke James Bond-technologie gebruik jij in de winkel?
“In de winkel werken we met een app en een interactieve spiegel. De app zorgt ervoor dat alles van de klant onthouden wordt, zoals vorige aankopen. Tijdens het passen kun je in de kleedkamer op tablets aangeven dat je een andere maat nodig hebt of bijvoorbeeld wil afrekenen. In de winkel krijgt het personeel dan een berichtje op hun telefoon zodat we de klant direct kunnen helpen. De spiegel is een verhaal apart. Je kunt er setjes mee maken. Leg bijvoorbeeld een broek neer en de spiegel geeft aan welke items erbij passen”.

Dus je bent de meest futuristische winkel van Europa?
“Klopt, we werken samen met een bedrijf uit Hong Kong om dit waar te maken. Voor klanten gaat er een hele nieuwe wereld open. Je ziet dat vooral mannen het moeilijk vinden om te combineren en daarom is de spiegel echt een uitkomst. De app zorgt voor een persoonlijke touch, als er een klant binnenkomt kunnen wij zien hoe diegene heet. Dat vinden ze erg fijn”.

Leuk allemaal. Maar trekken die moderne snufjes ook klanten?
“Ja zeker, laatst kwam er een klant helemaal uit Utrecht om de winkel te zien. Ook was er vorige week een jongen van 15 die helemaal niet zo van shoppen houdt maar wel van technologie. Voor hem werd het daarom opeens leuk om nieuwe kleding te kopen. Mensen vinden deze nieuwe manier van winkelen de moeite waard om uit te proberen”.

What’s next?
“We zijn altijd aan het ontwikkelen en aanpassen. We zijn ook veel bezig met Digibyte een alternatief van Bitcoin. Hiermee kunnen mensen vanuit de hele wereld betalen in onze webshop, daardoor zijn er geen transactie kosten meer. Uiteindelijk willen we dat alle winkeliers in deze straat met deze betaalmogelijkheid gaan werken. Dat zou mooi zijn!”

Ben jij ook een dwarsdenker? Stuur dan een mailtje naar mvdstouwe@inretail.nl en wie weet wordt jouw verhaal ook uitgelicht op INretail! #retailmodellen

Delen