Personeel vinden op TikTok

Zoek je personeel? Probeer het op TikTok!

13 juni 2022

TikTok is booming. Het platform heeft onterecht het imago dat er alleen maar kleine kinderen actief zijn. Niets is minder waar. TikTok telt op dit moment ruim 5 miljoen actieve gebruikers in Nederland. En ruim 70% van hen valt in de leeftijdscategorie 18 – 35 jaar. Een zeer interessante doelgroep als je kijkt naar leuke nieuwe medewerkers dus! Nog maar weinig bedrijven in ons land adverteren op het medium, terwijl dat sinds kort wel kan. Een mooie kans dus om jouw personeelszoektocht (gesponsord) daar te starten. 

Een bijzondere en interessante doelgroep

Het merendeel van de TikTokkers in Nederland is dus tussen de 18 en 35 jaar oud. Een stuk ouder dan men gemiddeld verwacht. Ongeveer 20% van de gebruikers is ouder dan 35 jaar en iets minder dan 10% is onder de 18 jaar. Een bijzonder interessante groep voor jou als retailer dus! Er is nog iets bijzonders aan de TikTok doelgroep. Veel gebruikers op TikTok zijn niet actief op een ander sociaal platform. 46% van de TikTok-gebruikers is bijvoorbeeld niet actief op Instagram. Bedenk je dus dat het op TikTok mogelijk is om een compleet nieuwe doelgroep bekend te laten worden met jouw merk.

Nieuw op TikTok; adverteren

Nog niet zo lang geleden was adverteren op TikTok voor Nederlandse bedrijven lastig; dit kon alleen op aanvraag. Maar dat is veranderd. Ook Nederlandse ondernemers kunnen met een bedrijfsaccount gemakkelijk advertenties instellen op het platform. Dit biedt een kans! Er zijn nog weinig bedrijven die TikTok gebruiken en nog minder bedrijven die er adverteren. Dat maakt adverteren interessant én goedkoper dan andere sociale kanalen. Probeer het eens, misschien verrast het platform je wel met een leuke nieuwe medewerker.

Entertainmentwaarde

Adverteren op TikTok werkt een beetje anders dan je misschien gewend bent. Als je kijkt naar de algemene content op het platform zie je dat dit vaak een vrij hoge entertainmentwaarde heeft; de filmpjes zijn vaak lekker kort en grappig. Wil je adverteren met bijvoorbeeld een personeelsadvertentie? Wees dan lekker creatief. Vind je het lastig om met een leuk idee te komen? Houd dan in de gaten wat trending is (dansjes, liedjes, etc.) en haak hierop in. Vraag ook eens een jongere medewerker mee te denken, of vraag een jong iemand uit je omgeving naar leuke ideeën. Samen kom je vast tot leuke opties.

Verschillende manieren van adverteren

Een advertentie instellen kan, zoals bijvoorbeeld ook in Facebook, in de business manager van je TikTok bedrijfsaccount. Er zijn veel verschillende advertentievormen beschikbaar. Je kunt je advertentie video’s in de tijdlijn van je bezoeker laten verschijnen (In-feed video), je kunt instellen dat gebruikers binnen jouw doelgroep jouw korte advertentie direct zien bij het openen van de app (Brand Takeover), je kunt je organische content boosten (Spark Ad) en nog veel meer. Wil je daar meer over weten? Onze partner Multiply scheef er een interessant artikel over.

Pak je kans!

TikTok biedt dus zeker kansen voor retailers; zowel in je zoektocht naar personeel als bijvoorbeeld bij bekendheid creëren voor jouw merk bij een nieuwe doelgroep. Ben je nog niet bekend op TikTok? Maak eerst eens een persoonlijk account aan en kijk wat voor content je tegen komt. Misschien raak je geïnspireerd! 

Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.