Meer zien en horen van onze Summerschool? >> www.inretail.nl/summerschool

SUMMERSCHOOL #4 - Interview met Kim van Haaster van Tuincentrum de Bosrand

Met vestigingen in Wassenaar, Alphen a/d Rijn, Rijsbergen, Woerden en sinds afgelopen maart ook in Oegstgeest kan Tuincentrum De Bosrand zich een zeer gerenommeerd speler noemen binnen de tuinbranche. Het bedrijf kenmerkt zich door een zeer familiair karakter. In 1980 begonnen Koos en Marja met een kwekerij in Wassenaar. Inmiddels bestaat het bedrijf uit vijf tuincentra, twee groothandels en eigen kwekerijen en werken alle zes de kinderen in het bedrijf. De planten van de eigen kwekerijen worden deels verkocht in de eigen tuincentra en groothandels en het overige deel aan andere partijen. De groothandels richten zich met name op hoveniers, gemeenten, tuincentra, winkels en horeca. De tuincentra zijn met een horeca en een uitgebreid assortiment voor tuin, huis en dier echt uitgegroeid tot een uitje voor jong en oud. 

De familie is vooral op de vloer te vinden, vele managementlagen passen niet bij het bedrijf. Kim van Haaster, de oudste van de kinderen en verantwoordelijk voor de financiën, HR, (gedeeltelijk) de inkoop van de dode materialen en aanspreekpunt voor externe contacten vertelde ons in geuren en kleuren over het enthousiasme van de familie en met Kim zoomen we iets verder in op de inkoop en de keuzes die hierin worden gemaakt.   

De Bosrand kan zich met recht een unieke speler in de markt noemen. Door de combinatie van kwekerijen, groothandels en tuincentra zijn zij groots en een echte specialist in groen. Daarnaast is De Bosrand niet aangesloten bij een formule en heeft daarom alle vrijheid om haar eigen koers te kiezen en zich te onderscheiden in de markt en heeft dit ook altijd gedaan. ‘Nadeel is dat we minder ontzorgd worden en alles zelf moeten uitdenken en organiseren, wat het ondernemerschap extra uitdagend maar ook leuk maakt.’

De Bosrand kan exact zelf bepalen hoe zij het willen, als het gaat om assortiment of presentatie bijvoorbeeld. ZE zitten niet vast aan categoriemanagement of schappenplannen. Leveranciers vinden dat leuk. Er is veel mogelijk, ze hoeven niet te schakelen met een star hoofdkantoor die gekenmerkt wordt door vaststaande procedures maar met een organisatie die de samenwerking graag opzoekt en hierin veel mogelijkheden en ideeën biedt. De Bosrand biedt leveranciers de kans om met een shop in shop zich van hun beste kant te laten zien en een perfect totaalplaatje naar de consument te presenteren. Zij kunnen zichzelf helemaal als merk neerzetten, die kans krijgen ze tegenwoordig niet zo vaak meer. En doordat leveranciers vaak niet onder willen doen aan andere merken die zich presenteren in het tuincentrum zetten ze echt iets moois neer in samenspraak met ons. 
Wanneer De Bosrand besluit om de samenwerking op deze manier met een leverancier op te zoeken wordt er een bepaalde hoek in het tuincentrum voorgesteld en gevraagd of het merk een plan kan maken. Hierna worden keuzes gemaakt, wat past goed op deze plaats in de winkel en wat zorgt voor weer een stukje extra beleving in de routing die de consument aflegt. Leveranciers presenteren zo de nieuwste ideeën en concepten in de winkels van De Bosrand. ‘Zo zijn wij vaak een pilot winkel en rolt de leverancier successen later breder uit bij andere tuincentra.’

‘Groen is het hart van het bedrijf, dat is het allerbelangrijkste en dat moet zo blijven.’ Daar zijn ze groot mee geworden en voor het uitgebreide assortiment in combinatie met een goede kwaliteit en scherpe prijs weten groen- en tuinliefhebbers hen van ver te vinden. Bij binnenkomst kom je daarom bij De Bosrand in het groen terecht. In de entree is gekozen om de bloemenafdeling te positioneren. Dat is echt het pareltje van de winkel. Een afdeling waar de creativiteit vanaf spat en ook de exclusieve merken die gerelateerd zijn aan de bloemenafdeling zich graag willen presenteren. Dit in combinatie met bloemen en boeketten met schappelijke prijzen is een groot succes.

Daarna volgt op de route de koude kas met buitenplanten en de doorloop naar het buitenterrein. De vestigingen hebben allen een buitenterrein want buiten blijft het groen kwalitatief het beste. Ondanks dat het voor de consument soms minder prettig is om in de regen te lopen blijven zij deze keuze maken bij iedere nieuwe locatie. Koos, de groenman in hart en nieren, vindt het zonde als het groen achteruit gaat met warmte in kas.  Marja, de moeder van het gezin, is altijd het creatieve brein geweest met gevoel voor trends en is begonnen al meer dan 20 jaar geleden om sfeer- en decoartikelen overal vandaan te halen. Ook de eerste shops in tuincentraland zoals die van Riviera Maison waren in Wassenaar te vinden. De tuincentra van De Bosrand lopen nog steeds voorop met de trends en zijn vooruitstrevend. Sfeer en interieur is naast het groen een belangrijke groep geworden. Dit geldt trouwens ook voor de dierenafdelingen en de horeca. Deze branchevervaging van weleer is een zeer belangrijke toevoeging voor het bedrijf.

Ondanks de grote oppervlaktes van de tuincentra zit de uitdaging van de onderneming in keuzes maken. ‘We krijgen dagelijks veel bezoekers in onze tuincentra en alles is daarom te verkopen. Maar het moet wel bij ons en het bedrijf passen en voldoende commercieel zijn’.

Een andere uitdaging is de verschillen tussen de tuincentra onderling. Aan de ene kant wil je zoveel mogelijk centraal inkopen zeker met de wensen voor een webshop en voor de basis van het assortiment kan dit ook maar iedere winkel kent op bepaalde vlakken ook zijn eigen assortiment. In Wassenaar bijvoorbeeld woont een heel ander publiek dan in Rijsbergen, Brabant. Zo komt de helft van de klanten in Rijsbergen uit België naast de andere helft die uit Brabant en omgeving komt. En Wassenaar heeft een publiek dat vooruitstrevend is en ook merken in het hogere segment goed kan waarderen. Ook zijn er in Wassenaar veel expats met specifieke voorkeuren (bijvoorbeeld Halloween) en Duitse toeristen in de zomer. Lokaal aansluiten bij de wens van het publiek is ook heel belangrijk. Een merk product dat in de ene winkel een succes is kan in de andere winkel veel minder aanslaan. Daarnaast hebben we in Oegstgeest een tuincentrum geopend op 10 minuten afstand van de vestiging in Wassenaar. We hebben gekozen om op het gebied van tuinmeubelen en sfeer-en interieur deels andere merken te presenteren. Omdat met beide winkels gedeeltelijk hetzelfde publiek wordt bereikt is het hierdoor toch de moeite waard om beide tuincentra te bezoeken en andere producten en inspiratie te zien.

Naast de leveranciers en mooie merken waar ze mee samenwerken willen ze zich ook onderscheiden door producten die nergens anders te vinden zijn. ‘Als leveranciers hun merken zelf online gaan aanbieden is het minder aantrekkelijk voor ons.’ ‘Daarom zijn we in 2016 gestart met een samenwerking in de vorm van BTC- Retail waarin we met de Coppelmans en Tuinwereld tuincentra samen de import hebben georganiseerd. Gezamenlijk gaan we op reis voor bijvoorbeeld tuinmeubelen, potterie en de inkoop van interieur en decoratieartikelen. Vooral voor de decoratieartikelen is het prettig dat we de containers met elkaar kunnen delen. Zo hebben we met elkaar verschillende eigen merken opgezet en hebben we unieke en exclusieve producten om ons mee te onderscheiden.’

Door de omvang van de organisatie werd de hoeveelheid groen die verdeeld moest worden over de vestigingen steeds groter en daarnaast werden er door de import steeds meer dode materialen centraal voor de groep per container en trailer ingekocht.  Daarom was er meer ruimte en één locatie nodig voor de verdeling, opslag en voorraadbeheer. ‘Afgelopen maart is naast het tuincentrum in Oegstgeest daarom ook het nieuwe distributiecentrum geopend op een voor ons centrale locatie. De vestigingen kunnen bij het distributiecentrum de bestellingen doorgeven voor groen en dode materialen en krijgen dit dagelijks uitgeleverd met ons eigen transport.’  Deze stap maakt het voor De Bosrand straks ook mogelijk een webshop vanuit Oegstgeest te gaan starten. Het assortiment van De Bosrand is enorm breed. Waar we ooit begonnen met een automaat met gratis koffie is er inmiddels overal een compleet restaurant. Er wordt steeds meer sfeer en beleving toegevoegd aan de winkels. Zo wordt met kerst wordt de halve winkel afgebroken om een kerstshow neer te zetten. Ook op de seizoenen en thema’s wordt actief ingespeeld en nieuwe producten blijven binnenkomen jaarrond. Zo blijft de winkel verrassen bij ieder bezoek en blijft het leuk om te komen en inspiratie op te doen. De Bosrand is intensief met de winkel bezig en dit neemt alleen maar toe, het uitgangpunt is het continu leuker maken voor de klant maar zonder haar groene roots uit het oog te verliezen.