Geen vraag te gek
088 973 06 00

3 misvattingen over crowdfunding

Banken blijven terughoudend met het verstrekken van leningen. Vooral in bijvoorbeeld de mode,- en woonsector. Crowdfunding wordt door de bezwaren die op het eerste gezicht gelden niet eens in overweging genomen. In werkelijkheid heeft elk van deze nadelen een voordeel.

Misvattingen over crowdfunding

Ondernemers in de regio hebben maar weinig vertrouwen in crowdfunding als financieringsmogelijkheid. Vooral de ondernemers van middelbare leeftijd, of ouder. Jonge ondernemers uit de steden zijn vele malen meer geneigd om crowdfunding in overweging te nemen om (een deel van) de financiering bij elkaar te krijgen via crowdfunding.

En zo wuift een aanzienlijke groep ondernemers een hele legitieme geldstroom van tafel. Ten onrechte, want crowdfunding heeft voordelen die de klassieke banklening niet kent. De ‘wat-de-boer-niet-kent-dat-eet-hij-niet’-houding van de regio-ondernemers werkt juist averechts.

Een paar aannames:

  1. Over een crowdfunding lening betaal je 7 procent rente, in plaats van 3 tot 4 procent bij de bank

Dit klopt ten dele, want over de rekening courant lening betalen de meeste ondernemers ook toch al gauw een hogere rente. Uiteraard scheelt een lagere rente inderdaad een behoorlijke som geld. Wat ondernemers zich vaak niet realiseren, is dat crowdfunding de werking van een marketingcampagne kan hebben. Een investering wordt verzameld van meerdere particuliere investeerders, wellicht zelfs uit de directe omgeving. Niet alleen verwerf je met de aanvraag voor –bijvoorbeeld- een uitbreiding van de zaak bekendheid voor het initiatief, maar dit doe je dan ook bij een groep mensen die emotioneel meer betrokken raakt bij de zaak. Deze mensen zullen meer geneigd zijn om te winkelen bij de zaak én hun omgeving erover te vertellen. Zo bespaar je op marketingkosten, terwijl je ook nog eens de klantenbase uitbreidt.

  1. Een crowdfunding investering wordt niet gecontroleerd, en daardoor mis je professionele feedback

Een misvatting. Betrouwbare crowdfunding platformen controleren de investeringsmogelijkheden en businessmodellen op slagingskans. Soms wordt aan investeringsmogelijkheden zelfs een waardering meegegeven. Maar bovendien speelt de wisdom of the crowd een grote rol. De investeerders zijn vaak bekend met de regio en weten goed wat er speelt. De keuze of zij willen  investeren en de concrete feedback die zij in deze fase van het traject individueel geven, vormen waardevolle input over de slagingskans van de plannen.

  1. Je moet je hele hebben en houwen beschikbaar stellen aan de wereld

Veel gevestigde ondernemers vinden het vervelend om te laten weten dat ze een financiering zoeken. En dat ze vervolgens details over hun onderneming openbaar moeten maken. Maar juist dat is een grote kracht van crowdfunding. Banken kijken voornamelijk naar het verleden. Op basis van richtlijnen en rekensommen verstrekken ze vervolgens wel of niet een lening. Crowdfunders kijken meer naar de toekomst en staan open voor subjectieve argumenten. Juist daar liggen kansen voor ondernemers die moeilijk een (deel van de) investering bij de bank krijgen.

Desondanks willen de regio-ondernemers nog steeds moeilijk aan crowdfunding. Het vergt bij deze groep vaak drie of vier keer het balletje opwerpen voordat het in overweging wordt genomen. Maar dat het werkt, heeft zich in de praktijk uitgewezen.

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Jawel. Goed om te weten is dat je bij het afsluiten van een lening via crowdfunding hoofdelijk aansprakelijk bent. Dat is dus niet anders dan een lening afsluiten als eenmanszaak of VOF bij een bank. Je loopt daarmee risico op een persoonlijk faillissement. Dat is iets om rekening mee te houden. Voor wie een bv heeft en dat risico liever niet loopt, is het een optie om financiering te gaan stapelen. Dus bijvoorbeeld: een deel via de bank, een deel uit eigen vermogen en een deel uit crowdfunding. Op die manier kun je het risico over het crowdfunding deel voor de bv enigszins afdekken.

Welke financieringsvorm past bij jouw wens?

Maak niet zomaar een willekeurige keuze. Niet alle platforms zijn geschikt voor jouw specifieke aanvraag. Neem hiervoor contact op met een van onze bedrijfsadviseurs via bedrijfsadvies@inretail.nl of maak hier een afspraak op de gratis inloop adviesdag. Door via een adviseur een aanvraag doen kan je vaak ook korting krijgen!

Delen