Geen vraag te gek
088 973 06 00

Checklist: Voorkom winkelcriminaliteit

Op deze pagina vind je allerlei praktische informatie en tips in de strijd tegen winkelcriminaliteit.

Heb aandacht voor de klant

Met een juiste houding naar je klanten toe kunt je al veel narigheid voorkomen. Een positieve aanwezigheid van jou en je team schrikt kwaadwillende klanten af en trekt tegelijkertijd klanten aan die je wel graag wilt ontvangen!

Wees alert op afwijkend en opvallend gedrag

Door klanten aan te spreken op afwijkend/opvallend gedrag, kan je ervoor zorgen dat ze afzien van eventuele winkeldiefstal.  

Stel huisregels op

Jouw winkel is geen openbare ruimte. Je kunt daarom huisregels opstellen, waar de klant zich ook aan moet houden. Onze juristen kunnen jouw huisregels controleren of ze voor jou opstellen. Meer informatie vind je hier.

Zorg voor een overzichtelijke winkelinrichting

Een uitgekiende winkelinrichting werkt niet alleen prettig, maar helpt ook de veiligheid in jouw winkel vergroten

Neem organisatorische en technische maatregelen

Organisatorisch kan je denken aan het regelmatig controleren van de winkelvoorraad. Zorg voor duidelijke procedures rondom openen en sluiten, geld tellen en kassa opmaken. Bij technische maatregelen kan je denken aan elektronisch beveiligen, spiegels en doorkijkspiegels of camera’s.

Weet wat je moet doen bij winkeldiefstal

Wat te doen bij winkeldiefstal? Je kunt ook online training volgen bij CCV. Bekijk ook het 'Protocol aanhouden winkeldief'.

Reken af met (interne) winkeldieven

Winkeldiefstal kost je als ondernemer veel tijd en geld. Als je een winkeldief op heterdaad betrapt, kun je de dief een schadevergoeding van € 181,- laten betalen voor de tijd die je kwijt bent aan de afhandeling van de winkeldiefstal. Denk aan het observeren van de winkeldief, het aanhouden en het doen van aangifte. Ook de kosten van directe schade, zoals het vernielen van verpakkingen, kun je verhalen op de dief. Aanmelden kan hier.

Naast de winkelcriminaliteit van de buitenwereld, moeten ondernemers het soms ook opnemen tegen interne fraudeurs. Jammer genoeg zijn er werknemers die zich schuldig maken aan diefstal en oplichting van de (oude) werkgever. Meld dit altijd bij het Waarschuwingsregister.

Weet wat je moet doen als je alleen staat!

  • Wie wel eens alleen werkt in de winkel is kwetsbaarder voor winkelcriminaliteit. Neem dus altijd voorzorgsmaatregelen.
  • Zet de kassa zo neer dat klanten er nooit een greep uit kunnen doen.
  • Maak gebruik van een winkelbel, zodat u altijd weet wanneer er iemand binnenkomt.
  • Laat leveranciers zich altijd via de vooringang melden.
  • Ga pas geld tellen als de winkel is afgesloten.

Slachtofferhulp

Ben jij of één van je medewerkers het slachtoffer geworden van een overval of geweld, dan kun je een beroep doen op de expertise en ondersteuning van Slachtofferhulp Nederland. Dit kan telefonisch via 0900-0101.

Als iemand met geweld of onder bedreiging van geweld je heeft gedwongen om geld of spullen af te staan, kan dit heftige emoties bij je oproepen. Het is belangrijk om daar gelijk ondersteuning bij te zoeken.

Slachtofferhulp is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar bij ernstige misdrijven.

Zorg dat je hun telefoonnummer bij de hand hebt  om ze direct na een incident te kunnen bellen voor ondersteuning.

Volg een training

Wees samen met uw personeel voorbereid en volg een training. Neem contact op met onze afdeling Ondernemersservice via tel. (088) 973 0600 of info@inretail.nl.

 

Delen