Geen vraag te gek
088 973 06 00

Focus op margebehoud

Bij de uitbraak van het Coronavirus was tussen de 70 en 90% van de voorjaarsorders al uitgeleverd. Dat maakte het voor ondernemers in de schoenenbranche in de afgelopen weken moeilijker om afspraken te maken met leveranciers om de situatie voor hen enigszins te verzachten.

Geen oplossing

Meer dan het sluiten van deals over het doorschuiven van betalingen zat er voor velen niet in. Dit geeft weliswaar verlichting voor de korte termijn, maar biedt voor de langere termijn geen oplossing.

Nabije toekomst

Het uitstellen van betalingen aan leveranciers kan later in het seizoen voor problemen gaan zorgen. Immers, er zal toch een keer betaald moeten worden en je wilt als schoenretailer niet dat de leveringen voor het volgende seizoen daardoor in gevaar komen. De lering die hieruit, wat mij betreft, getrokken moet worden is dat er niet alleen moet worden gekeken naar oplossingen voor de korte termijn, maar dat er ook meteen afspraken moeten worden gemaakt voor de nabije toekomst. Het najaars- en winterseizoen staat immers zo weer voor de deur.

Margebehoud

Daarvoor is het noodzakelijk dat retailers en distributeurs over en weer begrip hebben voor elkaars positie. We zitten immers allemaal in hetzelfde schuitje en hebben elkaar keihard nodig in deze zeer ongewone situatie. Alle inspanningen moeten gefocust zijn op margebehoud. Van de marge die je realiseert betaal je wél al je bedrijfskosten. Probeer dan ook zoveel mogelijk overall-afspraken te maken met je leveranciers en realiseer je dat doorschuiven van problemen geen oplossing is.

Échte partners

Bedenk dat nu ook veel schoenleveranciers in een lastig parket zitten. Bijvoorbeeld doordat leveringen stagneren omdat fabrieken stil hebben gelegen en nu pas weer kunnen opstarten. Zoek je échte partners op en bedenk dat niet iedereen in staat is hetzelfde voor jou te doen. Reken ze daar niet op af door je kont tegen de krib te gooien. Het is nu geen tijd voor ‘hard play’!

Delen