Geen vraag te gek
088 973 06 00

Hoe haal ik meer rendement uit mijn social media kanalen?

Met alle taken en verantwoordelijkheden die je als retailer hebt, wil het onderhouden van je social mediakanalen er nog wel eens bij inschieten. Met enkele praktische tips is er zeker mogelijkheid tot meer groei.

Wist je dat je Tim ook een uur lang al je social media-vragen kan stellen op onze gratis ledenadviesdagen? Laat even weten als je komt.

  1. Allereerst, is het van belang om goed kritisch te kijken naar de doelgroep van je winkel. Maakt deze doelgroep wel gebruik van social media? En zo ja welk medium is hier het meest geschikt voor. De 2 belangrijkste social media kanalen voor retailers zijn op dit moment Facebook en Instagram. Zeker Instagram wordt steeds belangrijker voor het in beeld brengen van jouw winkel.
     
  2. Daarna is het belangrijk dat de content die je maakt aansluit bij wat je doelgroep leuk vindt en aanspreekt. Zorg er dus voor dat je dit, al dan niet met behulp van je klanten of input van anderen, goed in beeld krijgt.
     
  3. Een andere belangrijke tip is om gebruik te gaan maken van een maandelijkse contentkalender. Zo kan je aan het begin van iedere maand in kaart brengen wat je wilt laten zien via je social media kanalen en wat er zoal in die maand op de planning staat. Een goede tip voor het vullen van jouw kalender kan zijn om per week of per maand met vaste thema’s op vaste momenten te gaan werken.
     
  4. Heb je eenmaal helder wat je deze maand en eventueel de maanden daaropvolgend in beeld wilt brengen is het verstandig om de content in te gaan plannen. Zo kun je op een vrij moment aan het begin van de maand je content alvast maken en hoef je niet adhoc op momenten dat het eigenlijk slecht uitkomt content te bedenken en maken. Dit zorgt ervoor dat je op drukke momenten de content die je voor die week of maand online wilt hebben al hebt bedacht, gemaakt en ingepland hebt waardoor je er geen omkijken meer naar hebt. Facebook biedt deze inplan mogelijkheid zelf, voor Instagram kan je gebruik maken van een programma als www.planoly.com.
     
  5. Heb je moeite met het bedenken van content en heb je nog geen goed idee wat precies werkt voor jouw doelgroep? Kijk dan vooral naar vergelijkbare succesvolle pagina’s en ga vooral aan de slag en experimenteer! Hierdoor krijg je in de loop van de tijd een steeds beter beeld wat er werkt en vooral ook wat er niet werkt bij jouw doelgroep.

Heb je buiten deze praktische tips toch nog behoefte aan een wat breder en meer verdiepend advies? Neemt dan contact op met Tim Brussel, adviseur ondernemersvragen (tbrussel@inretail.nl of 088-9730600).

Delen

Reageer