Geen vraag te gek
088 973 06 00

Influencer Lise draaide een dagje mee met een interieurvakman

In de woonbranche is een tekort aan goede vakmensen, zoals woningstoffeerders, keukenmonteurs en parketteurs. INretail werkt samen met bedrijven en scholen om de MBO-opleiding voor Interieurvakman m/v te promoten, zodat er weer nieuwe aanwas komt. Om jongeren ook via social media te bereiken is influencer Lise van Wijk ingeschakeld om jongeren te laten zien hoe leuk het is om te werken als interieurvakman/vrouw. Annet van Baarle begeleidt het project Interieurvakman en vertelt hoe de samenwerking verliep.

Twee jaar geleden werden we benaderd door een klein mediabureau dat zich bezighield met employer branding en vakpromotie onder jongeren. Dat deden ze door met vlogger Lise van Wijk een reeks Youtube-video’s te maken voor bedrijven en branches.

In deze serie neemt Lise (toen 100.000 abonnees op Youtube) een kijkje bij verschillende bedrijven en beroepen. Zij gaat op onderzoek uit om te kijken wat het vak zo leuk maakt. En gaat als het even kan ook zelf aan de slag. De vlog duurt ca. tien minuten en word via social media gepromoot. Elke campagne duurt 2 maanden en levert 8 tot 10 duizend views binnen de doelgroep op.

We hebben eerst de video’s die al op hun Youtube-kanaal stonden bekeken en waren meteen enthousiast. Hoewel het ‘commerciële’ video’s zijn, zien ze er niet commercieel of ‘gemaakt’ uit. Lise komt oprecht nieuwsgierig en enthousiast over. Zij past bij de boodschap en bij de doelgroep. Dat is een belangrijke voorwaarde bij de keuze voor een influencer, het moet wel geloofwaardig zijn.
Het leek ons in ieder geval een goede manier om jongeren te laten zien hoe het is om als interieurvakman/vrouw in de woonbranche te werken. Bovendien vielen de kosten mee, als we een vergelijkbaar aantal views via bijvoorbeeld Google Adwords zouden willen bereiken zouden we veel meer kwijt zijn, dus wilden we dit experiment wel aangaan.

De voorbereiding werd door het mediabureau professioneel aangepakt. Het enige dat wij hoefden te doen was het regelen van een locatie voor opname en een jonge woningstoffeerder om te interviewen. Het bureau zorgde voor de briefing van de vlogger. Dat werd gedaan aan de hand van een uitgebreid formulier waarin we zaken konden aangeven zoals de centrale boodschap, doelgroep, de voordelen van het vak, wat het werk zo leuk maakt, waar je de opleiding kunt doen, wat je tijdens de opleiding leert etc. Deze informatie werd verwerkt tot een script dat we vooraf nog konden controleren. Het was prettig om zo goed grip te hebben op de inhoud. En een goede voorbereiding is het halve werk.

Ik was zelf aanwezig bij de opname; dat zou ik altijd aanraden om te doen, als dat mogelijk is. Je kunt dan inspelen op de situatie ter plekke, het script aanpassen als het nodig is, en je weet zeker dat alles er goed op staat. Het heeft een leuke video opgeleverd, die bijna 9000 keer bekeken is. Daar waren we zeer tevreden mee. Wat ons betreft was het een geslaagd experiment. 

Bekijk de video van Lise hier >

Delen