Geen vraag te gek
088 973 06 00

Inkopen doe je zo

De meeste ondernemers vinden het budgetteren van hun inkoop erg moeilijk. Lees hier een aantal waardevolle tips hoe je een optimaal budget bepaald.

Een goede voorbereiding is van groot belang. Een goede voorbereiding begint uiteraard met het bepalen van het budget: Wat is de omzetdoelstelling voor het seizoen waarvoor je gaat inkopen. 

Bepaal eerst de omzetdoelstelling

We zien nog te vaak bij ondernemers dat er teveel gekeken wordt naar het inkoopbudget van het vorige seizoen, waardoor er geen sprake is van een optimale aansluiting op de omzet. Maak een reële doelstelling op basis van de ontwikkelingen in uw onderneming!

Beoordeel de prestaties van merken en artikelen van afgelopen seizoen

Zodra het omzetbudget is bepaald, kijk je vervolgens kritisch naar de prestaties in het voorgaande seizoen op basis van de doorverkoopcijfers. Dit is de manier om het inkoopbudget op het omzetbudget af te stemmen. Kijk hierbij kritisch naar het aantal merken dat u voert. Uit onderzoek bij INretail blijkt dat consumenten 5 bekende(re) merken meer dan voldoende vinden in de collecties van een ondernemer. De meeste ondernemers vinden dit erg lastig, maar durf de keuze te maken om afscheid te nemen van merken die al meerdere seizoenen geen bijdrage leveren aan uw rendement. Maak eens een analyse van de 5 merken van de collectie die het slechtst presteren. U zult verbaasd zijn hoeveel u kunt besparen op uw inkoopbudget. Hierdoor creëert u ruimte in uw budget om vernieuwing van de collectie door te kunnen voeren.

Onbekende merken om te onderscheiden

Er is ook een trend waarneembaar waarbij de consument op zoek is naar kleinere onbekende merken waarmee men zich meer kan onderscheiden. Anticipeer op deze ontwikkeling om zo uw positie als local hero te versterken.

Afstemming met de leverancier

Stem zaken af met uw leverancier. Intensieve samenwerking met leveranciers biedt vooral kansen. Bijvoorbeeld wat betreft spreiding leveranties over het seizoen of terugname afspraken, maar ook voor gezamenlijke commerciële activiteiten.

Kies of je flexibiliteit wilt hebben, door een deel van uw budget open to buy in te kopen. Zo kun je inspelen op actuele trends en is er altijd iets nieuws in uw winkel. Zet dan niet uw hele inkoopbudget vol, hoe aantrekkelijk de collectie ook lijkt. Het cijfermatige deel van de voorbereiding zien veel ondernemers nog teveel als noodzakelijk kwaad.

Een goede voorbereiding is de basis voor het succes. Uiteraard kunnen wij jou ondersteunen in de uitvoering. Heb je behoefte aan advies bij de bepaling van uw inkoopbudget? Neem dan contact met ons op.

Delen