Geen vraag te gek
088 973 06 00

INretail Woonstijlen Beeldboek

Na het succes van de Woonstijlen bijeenkomsten, heeft INretail het Woonstijlen beeldboek ontwikkeld! Met dit handboek krijgen woonretailers nieuwe inzichten gepresenteerd welke helpen om merk en assortiment nog beter te laten aansluiten op de beoogde doelgroep.

Wat zijn de stijlvoorkeuren van de Nederlandse huishoudens als het gaat om interieur? En hoe verhouden woonstijlen zich tot elkaar? Het INretail Woonstijlen beeldboek biedt woonretailers inzichten om merk en assortiment nog beter aan te laten sluiten op de beoogde doelgroep.

Zes woonstijlen

In het INretail Woonstijlen beeldboek worden zes woonstijlen en diverse substijlen onderscheiden voor zowel de woon- als slaapkamer. De woonstijlen zijn gebaseerd op onderzoek onder ruim 5.000 consumenten die uit beeldmateriaal van woonproducten hun favorieten kozen. Ook selecteerden zij hun favoriete brandstories uit sfeerbeelden met woorden als gezellig, kwaliteit, luxe etc. Door favoriete stijlen en stories te koppelen ontstaat niet alleen een goed beeld van de stijlvoorkeur maar ook van de merkwaarden waar een stijlgroep aan hecht.

Geplot in een ruimte aan de hand van 2 assen wordt duidelijk hoe de woonstijlen zich tot elkaar verhouden. Met linksboven de woonstijl Expressief die zich kenmerkt als extravert en uitdagend tot rechtsonder de als veilig en introvert te omschrijven woonstijl Traditioneel.

Een reality check

De representatieve verdeling van de Nederlandse bevolking naar stijlvoorkeuren biedt een reality check. Het geeft aan wat de marktpotentie is uitgaande van het aantal huishoudens dat de stijl als favoriet heeft (% zijn opgenomen in het INretail beeldboek). De verhoudingen kunnen afwijken van het beeld dat gevormd wordt door woonbladen en media, waar het accent ligt op de laatste trends. Een stijlvoorkeur is niet hetzelfde als een trend. Een stijlvoorkeur is dieper verankerd en kan gezien worden als een basis houding. Vanuit die basis wordt afhankelijk van de woonstijl in meer of mindere mate meegegaan met trends.

Modern favoriet in de slaapkamer

De meest favoriete woonstijlen in de woonkamer verschillen van de voorkeuren in de slaapkamer. Landelijk is de meest favoriete woonkamerstijl onder de Nederlandse huishoudens. Gevolgd door de woonstijl Modern en Traditioneel. De drie meer uitdagende en extraverte stijlen zijn favoriet bij een kleiner deel van de huishoudens. In de slaapkamer is de woonstijl Modern het meest favoriet, gevolgd door de stijl Landelijk. De voorkeur voor Harmonieus ligt in de slaapkamer duidelijk hoger dan in de woonkamer. De verschillen hangen samen met wie binnen het huishouden invloed heeft op de inrichting van de woonruimte.

Woonstijlen en substijlen

Bij vrijwel elke woonstijl kunnen substijlen worden onderscheiden. Zo kent de woonstijl Harmonieus een substijl Harmonieus Romantisch en een substijl Harmonieus Natuurlijk. 

Kenmerken woonstijldoelgroep

Achter elke woonstijl zit een doelgroep met specifieke kenmerken, welke je kunt terugvinden in het woonstijlen beeldboek. Zo kenmerkt de woonstijlgroep Harmonieus zich door een bovengemiddeld aantal alleenstaanden en tweeverdieners. De doelgroep maakt significant meer gebruik van inspiratiebronnen als woontijdschriften en online, waaronder ook online inspiratiesites. Als het gaat om aspecten die van belang zijn bij de keuze voor een winkel, dan hecht deze doelgroep sterk aan transparante prijzen, goede mogelijkheden om vooraf te oriënteren en het eenvoudig kunnen kiezen en vergelijken van producten. Net als veel andere stijlgroepen is daarnaast een goede prijs-kwaliteitverhouding en met een vrijblijvend gevoel kunnen rondkijken ook belangrijk.

Stijlruis & Waarderuis

Mensen zijn moeilijk in een hokje te vangen. Zo laat het onderzoek zien dat consumenten openstaan voor meerdere of een combinatie van stijlen. Maar niet iedere stijlcombinatie is geslaagd. Zo laat de woonstijl Landelijk zich in de ogen van de gemiddelde consument niet goed mengen met de woonstijl Stoer. Maar kan een mix tussen de stijlen Harmonieus en Expressief wel een goed huwelijk zijn. Bij een mismatch spreken we van stijlruis. Bij stijlruis wordt de consument geconfronteerd met producten die aanspreken en afstoten.

Naast stijlruis kan er sprake zijn van waarderuis. Wanneer in de merkbelofte waarden worden aangehaald die niet aansluiten bij de woonstijl doelgroep dan kan er sprake zijn van waarderuis. Het plaatje klopt niet in de ogen van de consument, maar vaak kan deze er niet goed de vinger op leggen waar dit in zit. De verwarring creëert twijfel, een gemiste kans.

Neem als voorbeeld de woonkamerstijl Modern (zie kader). Uit het consumentenonderzoek blijkt dat deze stijlgroep zich bovengemiddeld associeert met merkwaarden als rust, puur en georganiseerd. Maar ook luxe, designers en innovatie zijn waarden waar de Moderne stijlgroep zich mee associeert. Zo kent elke stijlgroep specifieke merkwaarden die bovengemiddeld de doelgroep aanspreken en zijn er anderzijds merkwaarden die hen weinig doet. Zo heeft de stijlgroep Expressief veel met ‘Kunst’ en ‘Vrolijk’, maar weinig met ‘Natuur’. Aspecten om bij de invulling van de marketing communicatie rekening mee te houden.   

Aan de slag!

Wil je meer weten over de stijlvoorkeuren van de Nederlandse consument of hulp bij de vertaling naar je eigen winkelconcept? Maak gebruik van de mogelijkheden die we je bieden! 
- Een onderneemster deelt haar ervaring
Bestel het INretail Woonstijlen beeldboek (€ 14,95 INretail leden / € 24,95 niet-leden)
- Sluit aan op de CBW-erkend consumentencampagne en zorg dat je woonstijl herkend wordt door de consument

Delen