Geen vraag te gek
088 973 06 00

Modebranche back on track met overtuigende omzetplus in 2017

Alle modesegmenten sluiten het jaar 2017 af in de plus. Met een positieve omzetontwikkeling voor de gehele modebranche (offline en online samen) als gevolg. Dit blijkt uit de INretail GfK Fashionscan.

Hiermee wordt de positieve lijn doorgezet na de nog voorzichtige omzetstijging in 2016 (+1,9% t.o.v. 2015) en de omzetminnen in de jaren ervoor. De overtuigende plus is te danken aan de sterke groei binnen het online segment, offline bleef de omzet stabiel ten opzichte van 2016. 

De belangrijkste resultaten voor de modebranche van 2017 (t.o.v. 2016):

  • De modebranche sluit jaar 2017 af met omzetplus van 4,6%
  • Deze groei is te danken aan het online segment
  • Alle modesegmenten sluiten het jaar positief af
  • De sterkste groei is zichtbaar in het segment herenmode (+7,1%)
  • Het damessegment liet vorig jaar als enige nog een omzetdaling zien maar ook voor dit segment is de weg omhoog weer gevonden. 
  • De verwachtingen voor 2018 zijn positief
 

 

Totaal Mode

Dames bovenmode

Heren bovenmode

Baby- en kinder bovenmode

Ondermode

Beenmode

Totaal

+4,6%

+2,9%

+7,1%

+4,8%

+4,2%

+5,4%

Tabel 1: omzetontwikkeling modebranche 2017 (t.o.v. 2016). Bron: INretail Gfk FashionScan

Kwartaalcijfer Q4 2017             Maandcijfers december 2017

Bricks... 

De fysieke winkels startten 2017 met een groei van +3,1%, maar 2017 bleek een 'bumpy road': in kwartaal 2 verloor de fashionretailer de voorsprong en in het derde kwartaal stond deze gelijk aan 2016. Ook het laatste kwartaal liet geen positief cijfer zien en zo eindigt de omzet van de fysieke winkels in de modebranche gelijk aan 2016. Daarmee is wel een einde gekomen aan de omzetdalingen, zoals nog wel het geval was het jaar ervoor.

... & Clicks 

De online omzet (van multi-channel- en puur online spelers) liet in 2017 ten opzichte van 2016 weer een zeer sterke positieve ontwikkeling zien. Er werd bijna een kwart meer omzet online geboekt dan in 2016 (+24,1%). Het online aandeel groeit jaar op jaar en daarmee wordt de invloed op het de totale omzet (online & offline samen) sterker. In 2017 heeft de online omzet er dan ook voor gezorgd dat het totale branchecijfer een mooie omzetplus laat zien. 

Branchespecialist Mode, Edwin Belt, over online en offline 

“Online omzetten worden uiteraard geholpen door de aanwezigheid van de fysieke winkels en andersom ook. Die combinatie is dan ook het succes gebleken. Het wordt in de toekomst dan ook steeds lastiger om te bepalen wanneer een aankoop puur vanuit een kanaal te herleiden valt. Toch streven wij ernaar de branchecijfers over het algemeen uit te blijven splitsen naar de twee kanalen, wetende dat er veel vraag is naar deze verdeling van cijfers.” 

Tabel 2: Online/offline omzetontwikkeling modebranche 2016 (t.o.v. 2015) en 2017 (t.o.v. 2016). Bron: INretail/Gfk FashionScan
  2016 t.o.v. 2015 2017 t.o.v. 2016
Totaal mode - Offline -1,7% -0,1%
Totaal mode - Online +21,4% +24,1%

Klein en groot pakken online met succes op

Wanneer we het totaalresultaat van de modebranche uitsplitsen naar het type onderneming (mkb en gwb), dan zien we dat beide winkeltypen een positieve omzet hebben gedraaid in 2017 ten opzichte van 2016 (offline en online samen).

Tabel 3: omzetontwikkeling modebranche gwb vs. mkb 2016 (t.o.v. 2015) en 2017 (t.o.v. 2016). Bron: INretail/GfK FashionScan
  2016 t.o.v. 2015 2017 t.o.v. 2016
Totaal Mode - grootwinkelbedrijf (gwb) +1,8% +4,5%
Totaal Mode - midden- en kleinbedrijf (mkb) +2,4% +5,3%

 

Branchespecialist Mode, Edwin Belt:

De cijfers bevestigen de vele positieve geluiden die ik hoor, ondanks de voorzichtigheid en de altijd kritische noot hierin. En dat begrijp ik wel, want we staan voor enorme uitdagingen. Je hebt vast wel het rapport Retail richting 2030 voorbij zien komen en in het beste geval al gelezen! Het is met name de snelheid en de impact van alle retailontwikkelingen die de grootste uitdagingen zullen vormen voor ondernemers. Als we alert blijven, dan voorzie ik ook voor 2018 groeimogelijkheden. 

Omzetprognose 2018

Zelf cijfers vergelijken 

Wekelijks zien hoe jouw omzet zich ontwikkelt vergeleken met anderen? Dat kan met de INretail/GfK FashionScan. Deelnemers ontvangen wekelijks rapportages waardoor het beter mogelijk is om tijdens het verkoopseizoen op basis van de actuele verkoopontwikkeling bij te sturen. Aanvullend wordt aan deelnemende INretail leden elke maand ook afzetcijfers en gemiddelde verkoopprijzen teruggekoppeld van specifieke artikelgroepen, zoals jackets/coats, dresses, skirts, tops en swimwear.

INretail Gfk FashionScan

Voor vragen kun je contact opnemen met de afdeling marktonderzoek van INretail: marktonderzoek@inretail.nl / tel. (088) 973 06 00.

 

Note 1: Cijfers die vanuit CBS worden gepubliceerd wijken af van bovenstaande. De reden hiervoor is verschil in de meetmethode en definitie. Cijfers vanuit de INretail/GfK Fashionscan bevatten zowel offline als online omzetresultaten van zowel bricks & clicks/multi-channel spelers  als puur online spelers met alleen een webshop. Bij de CBS cijfers wordt de online omzet van puur online spelers niet meegenomen in branchecijfers, maar apart gerapporteerd voor de detailhandel totaal en niet per branche. Deelnemers aan de INretail/GfK Fashionscan kunnen de ontwikkelingen in online en offline ook separaat volgen (mits geen inzichtelijkheid van individuele spelers in het online kanaal).
Note 2: Het totale modesegment omvat de omzet in bovenmode, ondermode en beenmode en is exclusief persoonlijke accessoires en schoenen. Ondermode omvat nachtkleding, ondermode en badmode.
Note 3: Cijfers kunnen afwijken van eerder gepubliceerde i.v.m. panelwisselingen.