Geen vraag te gek
088 973 06 00

Online bestedingen binnen Fashion - Q1 2017

Online consumentenbestedingen binnen Fashion groeien in het eerste kwartaal van 2017 met 30%.

In het eerste kwartaal van 2017 groeide de online consumentenbesteding op gebied van kleding met 34% en Schoenen en Lifestyle met 24% (ten opzichte van Q1 2016). De totale online markt blijft daarmee groeien ondanks een lichte daling in aantal online kopers. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Naast het feit dat de fashionmarkt binnen online groeit, waren het in Q1 2017 ook vooral de online bestedingen in categorieën met een kleiner online aandeel, zoals Health & Beauty en Home & Garden, die significant stegen in het eerste kwartaal van 2017. 

De branches met de grootste groei 

Dit zijn de top 5 branches met de grootste groei in online bestedingen: 

  • Health & Beauty, met een groei van 52%
  • Kleding, met een groei van 34%
  • Home & Garden, met een groei van 30%
  • Sport & Recreatie, met een groei van 29%
  • Speelgoed, met een groei van 25%

2017 vs. 2016

Het online aandeel van producten op basis van bestedingen in Q1 van 2017 was 15%. In Q1 van 2016 was dit 13%. Het online aandeel van diensten op basis van bestedingen in Q1 van 2017 was 77%. In Q1 van 2016 was dit 73%. 

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Eén van de belangrijkste redenen dat de online omzet zo sterk blijft stijgen, is het groeiende vertrouwen van de consument in online shoppen. Dit zien we hier ook weer terug aangezien consumenten in steeds meer categorieën hun aankopen vanachter de computer doen. Daarnaast draagt de opkomst van online verkoopplatformen bij aan de groei van de minder volwassen categorieën, aangezien consumenten daar op één site snel en eenvoudig in verschillende segmenten kunnen shoppen.”

Devices

Het gebruik van de smartphone bij het doen van online aankopen neemt nog steeds toe. Werd in Q1 2016 nog 8% van alle online aankopen met de smartphone gedaan, in Q1 2017 ligt dit aandeel op 11%. Het aandeel online aankopen via de smartphone is bovengemiddeld hoog in de productsegmenten Media & Entertainment (16%), Telecom (15%), Fashion (13%) en Food/Nearfood (13%). De desktop laat als enige apparaat een daling zien onder online kopers; waar in Q1 2016 nog 39% van de online kopers minimaal één aankoop deed met de desktop is dit in Q1 2017 gedaald naar 36%. De verdeling van online bestedingen naar devices bestaat nu uit: 

  • 41% Laptop
  • 30% Desktop
  • 14% Tablet
  • 11% Smartphone
  • 1% Online in winkel
  • 1% Ander device
  • 1% Via internet op tv
  • 1% Onbekend
Delen