Geen vraag te gek
088 973 06 00

Q1: Zorgen om corona raakt modebranche

In het eerste kwartaal is de gezamenlijke omzet van moderetailers flink gedaald. De omzet nam af met 13,2% af ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De offline omzet daalde met 18,9% terwijl de online omzet afnam met 1,6%. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de INretail/GfK FashionScan.

De meest opvallende resultaten dit 1e kwartaal (ten opzichte van dezelfde periode in 2019):

  • Totaal mode heeft 13,2% minder omgezet (offline+online)
  • Online kanaal toont een omzetdaling van 1,6%
  • Offline kanaal daalt met 18,9%. 

Klik hier voor de omzetcijfers per maand

Online vs. Offline 

Als we het type verkoopkanaal onder de loep nemen, dan is ook daar een verschil in omzetprestatie te zien. In grafiek 2 is te zien dat het online kanaal in het eerste kwartaal een omzetdaling van 1,6% liet zien. De omzet van het offline kanaal daalde flink (-18,9%).

Grafiek 1. Omzet online en offline t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK FashionScan.

 

Alle segmenten eindigen in de min

Geen enkel segment wist het kwartaal in de positieve cijfers af te sluiten. Dames bovenmode deed het met een omzetafname van 19,7% het slechtst. Heren bovenmode (-18,1%) en baby- en kinder bovenmode (-14,3%) noteerden ook grote omzetdalingen. Het segment beenmode nam af met 7,5% t.o.v. Q1 2019. Ondermode sloot het kwartaal af met een omzetafname van 3%.

Als we kijken naar de verschillende artikelgroepen, eindigden op Sweaters & Vesten na alle artikelgroepen in de min. Sweaters & Vesten groeide met maar liefst 35,8%. Verder liet Bodyfashion een lichte plus zien (+0,6%). De top 5 dalers waren: 1. Shirts & Blouses (-26,5%), 2. Broeken (-24,3%), 3. Zwemkleding (-22,8%), 4. Jassen & Jacks (-20,8%) en 5. T-shirts & polo’s (-19,8%).

 

Grafiek 2. Omzet totaal mode en per artikelgroep t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK FashionScan.

Consumentenvertrouwen

Het consumentenvertrouwen lag in januari op -3 en in februari en maart op -2. In het eerste kwartaal van 2019 waren deze cijfers vergelijkbaar. Nog altijd liggen de cijfers boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-5).

Wanneer we specifiek inzoomen op de laatste cijfers van maart, blijkt dat het oordeel over de economie flink is afgenomen t.o.v. februari. De deelindicator Economisch klimaat daalde van -5 naar -8. Consumenten waren behoorlijk negatiever over de economie in de komende twaalf maanden, maar positiever over de economie in de afgelopen twaalf maanden.

De koopbereidheid is nauwelijks veranderd. Deze deelindicator ging van 1 in februari naar 2 in maart. Zowel het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden als dat over de komende twaalf maanden is verbetert. Wel beoordelen consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen wat minder gunstig dan in de voorgaande maand.

Elke week cijfers ontvangen? 

Doe dan mee met de INretail/Gfk FashionScan. Deelnemers ontvangen wekelijks rapportages waardoor het beter mogelijk is om tijdens het verkoopseizoen op basis van de actuele verkoopontwikkeling bij te sturen.

Voor vragen kun je contact opnemen met de afdeling marktonderzoek van INretail: marktonderzoek@inretail.nl / tel. (088) 973 06 00.

Delen