Geen vraag te gek
088 973 06 00

Seizoenspatroon modebranche

Welke maanden in het jaar zijn het belangrijkste voor de modebranche? Op basis van de INretail/GfK FashionScan deelnemers is het seizoenspatroon opgesteld waarin te zien is welke maanden de hoogste en laagste omzetaandelen hebben. Zo zijn er, over de jaren heen, een aantal zichtbare veranderingen te zien in het kooppatroon van de consument. Maak gebruik van deze patronen voor de planning van je inkoop en/of marketing acties.

Let op: De omzetontwikkelingen zijn gebaseerd op de offline + online omzet van zowel multichannel als single channel spelers. Klik hier voor meer info over de totstandkoming van de cijfers.

Benieuwd naar het seizoenspatroon van de productgroepen Damesbovenmode, Herenbovenmode, Baby-en kindermode en Ondermode? Klik dan hier. Let op: deze gegevens zijn exclusief beschikbaar voor leden van INretail.


Het seizoenspatroon van de omzet in de totale modebranche, bekeken over de afgelopen vier jaar (2014 t/m 2017), ziet er al met al vrij stabiel uit. De omzetaandelen lagen per maand niet gek ver uit elkaar. Toch waren er een aantal opmerkelijke verschillen.

In 2017 waren de piekmaanden wederom mei en oktober, met omzetaandelen van respectievelijk 11% en 12%. Mei 2017 kwam overeen met het niveau van mei 2016. Echter, in 2017 had oktober een iets minder groot aandeel dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het omzetaandeel lag rond de 11%. Opvallend is bovendien dat oktober 2017 de laagste oktobermaand was qua omzet sinds 2014. Dit kwam mede door de temperatuur, die met gemiddeld 13,3°C ruim 2,5°C hoger lag dan normaal in oktober. 

Voor alle jaren lag het omzetaandeel het laagst in februari (6%). In 2015, 2016 en 2017 had augustus eveneens een omzetaandeel van 6%. In 2014 lag het omzetaandeel van deze maand nog op 7%. 

Klik hier voor het consumentenvertrouwen en de gemiddelde temperaturen in 2014 t/m 2017.


Branchespecialist Mode Edwin Belt:
"Dit is weer een mooi overzicht, een extra toegevoegde waarde vanuit de INretail-GFK Fashionscan. Met regelmaat komen mijn collega’s van marktonderzoek met fantastische verdiepingen en onderzoeken. Wat kun je ermee? Het verkoopplan is immers een van de fundamenten om goed te kunnen inkopen. Tijdens de voorbereidingen van je inkoop kunnen deze inzichten jou helpen bij het maken van een verkoopplan. Wat ga je wanneer verkopen? Wanneer plan ik acties en wanneer kan ik het beste mijn winkel en collecties onder de aandacht brengen? Tijdens onze werksessie zullen we dieper op de verkoopplanning en inkoopplanning ingaan. Het is een must om goed voorbereid op inkoop te gaan.

Meer weten over de werksessies en andere workshops n.a.v. de INretailmodellen? Lees hier verder. Wanneer je nog niet met de INretail-GFK Fashionscan meedoet is dat jammer, we bieden je zoveel meer inzicht. Deelname is kosteloos en zeer gemakkelijk. Klik hier voor meer informatie. Bij deelname aan de FashionScan ontvangen deelnemers omzetgegevens op weekniveau en kunnen patronen zoals hieronder op weekniveau worden opgevraagd, waardoor marketing acties en inkoop nog nauwkeuriger gemeten en gepland kan worden. Neem voor meer informatie contact op met afdeling marktonderzoek van INretail: marktonderzoek@inretail.nl / tel. (088) 973 06 00 marktonderzoek@inretail.nl / tel. (088) 973 06 00. Of wil je direct meedoen met de FashionScan? Mail IK DOE MEE. 

* Let op: de perioden zijn gebaseerd op weekgegevens. De maanden januari, mei en oktober bevatten 5 weken i.p.v. 4. De trendlijn blijft ondanks intact.

Delen