Geen vraag te gek
088 973 06 00

Speld in een hooiberg

Wie wil er nu twintig verschillende antwoorden krijgen op een vraag die hij stelt? Toch is dat precies wat er gebeurt als je via Google een simpele zoekopdracht ingeeft.

Gegarandeerd dat de zoekopdracht ‘bergwandelschoen’ resulteert in vele tientallen pagina’s op internet. Logisch dat je niet verder komt dan pagina 1. Dus bij de aanbieders die het actiefst zijn (lees: het meest betalen) om het eerst gevonden te worden.

Eén optie

Geen wonder dat een toenemend aantal consumenten aan het begin van hun customer journey een zoekopdracht zoveel mogelijk specificeren. Dat gebeurt steeds vaker doordat mensen in deze coronatijd snel digitaal-vaardiger worden. Met name als gebruik wordt gemaakt van spraak-gestuurde assistenten van Amazon Alexa en Google Home is de kans groot dat je één optie te zien krijgt in plaats van tientallen pagina’s met aanbieders.

Merknaam

De vraag is natuurlijk: hoe bereik je als retailer dat jij die ‘speld in de hooiberg’ bent? Dat valt niet mee. Je moet immers op internet concurreren met veel grotere aanbieders, zoals merkleveranciers. Toch is het wel degelijk mogelijk om ook in deze oceaan aan informatie gevonden te worden. Namelijk door jouw unieke kenmerken krachtiger te benadrukken bij je klanten. Profileer bijvoorbeeld de naam van je winkel en webshop als merknaam.

Gelijke tred

Zo zorg je ervoor dat de klant bij het inspreken van een specifieke opdracht jouw merknaam daarin meeneemt. Het algoritme zorgt er vervolgens voor dat jouw winkelmerk als voorkeur wordt onthouden. Nu zijn nog veel retailers met een webshop vooral gefocust op SEO (zoekmachine-optimalisatie). Om gelijke tred te houden met de consument, die op steeds meer andere manieren shopt, is het  noodzakelijk in zee te gaan met partijen die je bij deze nieuwe ontwikkelingen kunnen helpen.

Delen