Geen vraag te gek
088 973 06 00

Sportfocus 2019: De toekomst van de sportmarkt

Net als elke branche, heeft de sportretail constant te maken met golven van verandering. De hele sportmarkt is in de afgelopen drie jaar met ruim een kwart gegroeid, maar lang niet alle spelers in de markt hebben maximaal van deze groei geprofiteerd. Zonde! Tijd om te kiezen voor een unieke positionering in de groeiende markt.

Naar aanleiding van de inzichten uit het rapport van Sportfocus 2019, kan je als ondernemer zelf de touwtjes in handen nemen. Samenwerken, merkbeleid, nieuwe business modellen en relevantie in iedere klantreis zijn hierin belangrijke thema’s.

Samenwerken

Het onderzoeken van de samenwerking met andere partijen kan een sleutel zijn tot succes. Je wil als retailer blijven voldoen aan de behoefte van de consument en deze behoefte is sterk aan het veranderen. Winkelen gaat steeds vaker om inspiratie, vermaak en persoonlijke service. Samenwerkingen met sportclubs, gezondheidscentra of scholen kunnen de relevantie van je winkel vergroten. Maar ook samenwerkingen met leveranciers kunnen hieraan bijdragen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een tijdelijke testruimte voor nieuwe producten? Wel is het hiervoor belangrijk om de verwachtingen naar de toekomst uit te spreken en te bepalen wie welke rol pakt.

Ook kan het slim zijn om de handen ineen te slaan met ecosystemen en platformen. Niet makkelijk,  maar het biedt kansen door het enorme bereik van dergelijke websites. De verwachting is dat het bereik hiervan in de toekomst alleen maar verder gaat groeien.

Merkbeleid & nieuwe business modellen

In de toekomst zal de consument steeds vaker betalen voor het gebruik van producten in plaats van het bezitten ervan. Om hierop in te spelen is het interessant om na te gaan of een deel van jouw assortiment zich hiervoor leent. Betalen voor gebruik is niet alleen interessant voor consumenten, maar ook voor zakelijke partners. De lokale sportclub zal hier zeker interesse in hebben.

Relevantie in iedere klantreis

In de meeste gevallen is het nu zo dat klanten pas worden herkend op het moment dat ze afrekenen (check-out). Als retailer en merk kan je veel relevanter zijn voor een klant als hij of zij al bij binnenkomst wordt herkend (check-in). Wifi, opt-in beacons, QR-codes en NFC zijn technologieën die steeds vaker worden gebruikt in combinatie met een mobiele app om de offline winkelomgeving interactie, persoonlijk én efficiënt te maken. Dit resulteert in persoonlijk advies, op maat communicatie en snelheid bij het check-out proces.

Lees verder

Vanuit het Sportfocus 2019 zijn allerlei handvatten te halen om je als sportretailer verder te ontwikkelen en jouw winkel onderscheidend te laten zijn van de concurrentie. Verdiep je eens in de resultaten en ontwikkel je op het gebied dat het best bij jou en jouw winkel past.  

Download het rapport

Delen