Geen vraag te gek
088 973 06 00

Sportfocus rapport 2016: Sportmarkt groeit

23 mei is aan zo'n 200 enthousiaste sportretailers en leveranciers het SPORTFOCUS Rapport 'Winnen is Veranderen' gepresenteerd door Corine Makkink (GfK) en John Terra (Q&A). 

Hier vind je de onderzoeksuitkomsten en leerpunten voor de toekomst. 

De belangrijkste onderzoeksuitkomsten:

De sportmarkt groeit
De totale sportmarkt is met ruim 200 miljoen toegenomen tot een omvang van 1,7 miljard euro.
De sporten die grote invloed hebben op de stijging van de bestedingen zijn hardlopen, fitness en wandelen. 
Het aantal winkels blijft stabiel (1.557 in 2016).

Omzetaandeel online stijgt naar 15%
Online ontwikkelt zich sterk. Het omzetaandeel is gestegen van 11% in 2013 naar 15% in 2016.  Voor aanschaf van schoenen geeft de consument voorkeur aan een fysieke winkel (78%).

Het merk is dominant in de customer journey!
Het rechtstreeks kopen bij de leverancier is gestegen van 17% naar 26%. Over 5 jaar verwachten leveranciers gemiddeld 10% van hun omzet via de eigen webshop binnen te halen. 

Leerpunten: Nieuwe Verdienmodellen zijn noodzakelijk

Consument kiest retailer op prijs-kwaliteitverhouding
Formules als Decathlon worden hierdoor gezien als bedreiging door retailers. Spelers die het verschil niet kunnen maken op prijs moeten duidelijk keuzes maken op welk gebied ze toegevoegde waarde gaan leveren. Kies voor expertise, experience of efficiency.

Retailers en leveranciers gaan samenwerken
Retailers en merken hebben elkaar nodig in het bedienen van de gezamenlijke klant. Dat betekent dat samenwerking op basis van nieuwe condities noodzakelijk is. Retailers staan daarbij zeer open voor verandering. 65% staat open voor andere manieren van inkopen. Bijna de helft van de ondernemers is bereid ingangsmarges in te leveren voor een beter resultaat en meer dan 60% staat open voor afspraken met leveranciers over maximale omzet en doorverkoopresultaten.

Het complete Sportfocus rapport 2016 vind je hier.

bijlage 1: Trends en ontwikkelingen

bijlage 2: De sportmarkt

bijlage 3: De sporter

bijlage 4: De digitale customer journey

bijlage 5: Assortiment en de positie van merken

bijlage 6: Positionering en conceptontwikkeling

Sfeerfoto's

Interactie met het publiek door middel van stellingen

Delen