Stappenplan eigen winkel beginnen

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Je wilt een winkel starten, maar waar begin je? Hoe maak je ondernemingsplan, hoe regel je financiering? En hoe bepaal je waar je uiteindelijk een winkel wilt openen? Wij helpen je op weg met een handig stappenplan voor startende ondernemers.

Eigen winkel beginnen? Krijg gratis advies van INretail

Tijdens onze inloopdagen krijg je gratis advies over het starten van je eigen winkel. 

 

Ja, ik wil gratis advies
 

1. Schrijf een ondernemingsplan

De eerste stap als je een eigen winkel wilt beginnen, is het schrijven van een ondernemingsplan. Vaste onderdelen van een ondernemingsplan zijn onder andere 'De ondernemer', 'De onderneming', 'De markt', 'Marketing' en 'Financieel plan'. 

Bekijk hier een uitgebreide versie van een ingevuld ondernemingsplan dat de Rabobank beschikbaar stelt voor de retailsector.

Tip: Als startende ondernemer ben je niet altijd zeker of je ondernemersplan wel aan de voorwaarden voldoet. Bespreek daarom jouw plan met onze bedrijfsadviseur. Zo kun je controleren of jouw plan aan de eisen voldoet, of het haalbaar is en waar je verbeterpunten liggen. Voor een starters adviesgesprek betaal je eenmalig het gereduceerde tarief van €200,- exclusief btw.

2. Vind het juiste pand op de juiste plek

Heb jij al een locatie voor een nieuwe winkel op het oog? Dan is het natuurlijk belangrijk om te weten of deze plek geschikt is om voldoende omzet te draaien. De retailadviseurs van INretail kunnen je daarbij helpen door een vestigingsplaatsonderzoek uit te voeren. Uit de resultaten komt naar voren of het slim is om op deze locatie je winkel te starten of dat je beter op zoek kunt gaan naar een andere locatie.

Een dergelijk onderzoek is niet verplicht, maar een financier kan hierom vragen voor het verstrekken van de financiering. Voor jezelf als ondernemer is het daarbij prettig om de feiten te kennen en om een onderbouwd onderzoek te hebben.

In het vestigingsplaatsonderzoek worden de volgende zaken in kaart gebracht:

  • Consumentenbesteding in het verzorgingsgebied
  • Concurrentiepositie
  • Geschiktheid van de winkellocatie ten opzichte van assortiment en oppervlakte
  • Financieel overzicht: wat kost het en wat levert het op?

3. Schakel een accountant in

In deze fase is het belangrijk dat er een (retail)accountant wordt ingeschakeld. Je bent namelijk wettelijk verplicht een administratie bij te houden van je eigen winkel en deze 7 jaar te bewaren. Bedenk van tevoren of je dat zelf wilt gaan doen of niet. Als er sprake is van personeel, zal ook deze administratie ingeregeld moeten worden.
Natuurlijk kan je hiervoor ook een accountant inschakelen. Je krijgt dan advies over de juiste rechtsvorm en je kunt gebruik maken van fiscale voordelen. Daarnaast kan je accountant je helpen met de jaarrekening en loonadministratie.
Ben je nog op zoek naar een goede accountant? Rob en Peter brengen je graag in contact met een accountant met volop retailervaring.

Tip 1: Denk hierbij aan aanmelden bij de Belastingdienst voor de loonheffingen en het pensioenfonds.
Tip 2: Omdat je als ondernemer vaak grote investeringen moet doen, is het van belang dat de btw zo snel mogelijk wordt teruggevorderd, zodat je liquiditeit op peil blijft. De accountant kan dat voor je regelen.
 

4. Vind de juiste financiering

INretail wil haar leden ondersteunen met het krijgen van het juiste advies bij de aanvraag naar de juiste financiering voor jouw onderneming. Juist daarom heeft INretail financieringsspecialisten Rob & Peter in huis. Zij kunnen je financieringsaanvraag volledig begeleiden en hebben al vele (startende) retail-ondernemers geholpen. Het feit dat zij de branche goed kennen en veel ervaring hebben, biedt een extra toegevoegde waarde.

Rob & Peter kunnen je helpen met de volgende financieringen:

  • Werkkapitaal/debiteuren/voorraad
  • Inventaris/inrichting
  • Onroerend goed
  • Herfinanciering
  • Bedrijfsovername

Bekijk hier de mogelijkheden.

5. Start met de voorbereidingen van jouw winkel

Het is bijna zover, je winkel gaat binnenkort open! Wat zijn de belangrijkste zaken om te regelen in dit laatste stadium voor de opening?

  • Word lid van INretail tegen een speciaal starterstarief en maak gebruik van alle voordelen
  • Check onze agenda voor de gratis adviesdagen & social media workshops waar je met praktische tips naar huis gaat
  • Laat je omgeving weten dat jij binnenkort gaat starten met je winkel, zodat je alvast je potentiële klanten aan je bindt (o.a. via je social media kanalen)
  • Denk goed na over de winkelinrichting, hoe druk je er jouw stempel op?
  • Wil je personeel in dienst nemen? Check dan hier de verschillende arbeidsovereenkomsten en tips. 
  • Informeer bij je regioadviseur naar het starterspack* om optimaal gebruik te maken van de financiële voordelen

*Starterspack collectieve contracten:

Vaste lasten

Betaaloplossingen

Overige

 

6. Open je deuren!

Het moment is daar, jouw droom is werkelijkheid geworden. Het is tijd om de deuren van je gloednieuwe winkel als startende retailer te openen. Hieronder zetten we nog een aantal tips op een rij die ervoor kunnen zorgen dat je een vliegende start maakt als ondernemer.

  • Bel de ondernemersservice van INretail (088 973 0600) voor vragen over personeelszaken, CBW erkend (indien van toepassing), huurcontracten, klachten van consumenten, geschillen met leveranciers en al je andere vragen
  • Bespreek samen met jouw regioadviseur de lopende zaken omtrent jouw winkel
  • Neem deel aan actuele bijeenkomsten, regelmatig en bij jou in de buurt
  • Neem kosteloos deel aan de omzetmonitoren (je betaalt alleen de koppeling met het kassasysteem)

7. Evalueer met een retailadviseur

Je intuïtie kan een goede raadgever zijn. Maar het voelt veel beter als ook de cijfers je vertellen hoe je winkel presteert, duidelijk en met relevante kengetallen voor jou. Loop je volgens begroting? Wat doet de inkoop, hoe kun je je marge verbeteren? Waar wil je naar toe met je winkel? Hoe maak je deze ontwikkeling mogelijk? Maak hiervoor een afspraak met Rob of Peter en zij helpen je hier graag mee verder.

Wanneer je gebruik maakt van een retailadviseur, profiteer je van deze voordelen:

  • Een accountant met verstand van retail, die meer inzoomt op jouw winkel, dan de boekhouder op de hoek.
  • Tijdig de juiste cijferoverzichten, op begrijpelijke wijze, die je laten zien waar je nu staat én waarop je kunt sturen. Kwartaalbesprekingen zijn tevens mogelijk.
  • Inzoomen op je kosten, je inkoopbudget, je marge, je klanten. Hoe kun je resultaten verbeteren? Welk plan werkt voor jou? Hoe kun jij succesvol zijn in deze veranderende markt?
  • Fiscaal voordeel behalen waar het kan, met professioneel advies.

Krijg gratis advies van onze retailadviseursAdviseurs-stappenplan-eigen-winkel-beginnen-INretail

Heb je vragen over onderstaand stappenplan of wil je een expert even mee laten kijken? Geen probleem, neem op elk gewenst moment contact op met retailadviseurs Rob Drost of Peter Wolfsen via bedrijfsadies@inretail.nl of maak een afspraak op de gratis inloop adviesdag, zij kunnen je adviseren bij elke stap van jouw opstartfase. Kom dan naar de adviesdag bij INretail, elke eerste maandag van de maand, en maak gebruik van een uur gratis bedrijfsadvies op maat. 

Wil je meer weten? Word lid

Gerelateerd aan dit artikel

Delen