Geen vraag te gek
088 973 06 00

Stof tot nadenken

Of je het als ondernemer nu leuk vindt of niet, platformen als Bol.com, Amazon, Alibaba en Zalando zijn niet meer weg te denken uit de moderne retailbusiness. Ze worden steeds machtiger, waardoor ze hun greep op de consument verder versterken.

Join them

Hun invloed is inmiddels zodanig groot, dat het bij de ondernemer met realiteitszin niet eens opkomt om de strijd met deze platformen aan te binden. De enige andere optie is ‘If you can’t beat them, join them’.

Ecosystemen

Was ondernemen in het verleden nog synoniem met zoveel mogelijk je eigen boontjes doppen, volledig op eigen koers varen is allang geen optie meer om je toekomst als zelfstandige veilig te stellen. Dat samenwerken met partijen die meerwaarde kunnen toevoegen aan jouw winkel loont, hebben de retailservicebedrijven met hun eigen sterke formules duidelijk bewezen. Zeker in de sportsector. Ik denk dat je als zelfstandig ondernemer op dezelfde wijze moet aankijken tegen de overrompelende opkomst van ecosystemen, zoals commerciële platformen ook wel worden genoemd.

Waarde

Dat het bij platformen niet primair gaat om de grootte van een potentiële nieuwe partner, maar vooral om de waarde die een bedrijf dat zich aansluit toevoegt, bewijst het fietskledingmerk Rapha. Alhoewel Rapha pas in 2004 werd opgericht, is het nu al een wereldwijd opererende speler op de markt voor hoogwaardige fietskleding en -accessoires. Mede dankzij het vroegtijdig aansluiten bij ecosystemen die voor het merk de weg plaveiden naar een gigantisch klantenpotentieel.

Klantreis

Afgezien van het enorme potentieel aan consumenten dat via ecosystemen bereikt kan worden, worden deze partijen steeds belangrijker bij de reis die een consument maakt van oriëntatie tot aankoop. Door hun omvang en grote financiële power zijn ecosystemen in staat om de customer journey met behulp van de modernste technologieën steeds beter te ’sturen’. Ben je als sportretailer niet van de partij, dan kan je niet verwachten dat de klantreis bij jou eindigt. Stof tot nadenken dus.

Delen