Geen vraag te gek
088 973 06 00

Verkopen via online platforms: dit vinden fashion retailers

Google Shopping, Amazon, Fashionchick, Marktplaats.nl, Bol.com… Voorbeelden van online marktplaatsen die ondernemers de mogelijkheid bieden om producten en diensten overal ter wereld aan te bieden. Platforms horen bij deze tijd en gaan (voorlopig) niet verdwijnen.

Ben jij al actief op platforms en benieuwd naar de ervaringen van collega-ondernemers? Of twijfel je nog of het aanbieden van producten via online marktplaatsen iets voor jouw bedrijf is? Het onderzoek van ShoppingTomorrow, in samenwerking met INretail, kan inzicht bieden.

Uit onderzoek van ShoppingTomorrow (2019)* blijkt dat 21% van de Nederlandse fashion retailers actief is op online platforms. Hoe ziet het speelveld eruit en wat zijn de ervaringen? We hebben de belangrijkste resultaten voor je op een rijtje gezet.

Soort platform en aansluitredenen

  • Het platform ToBeDressed wordt het meest gebruikt (34%), gevolgd door Bol.com en Google Shopping (beiden 32%).
  • Veruit de belangrijkste reden om zich aan te sluiten bij een platform is omzetgroei (73%). Daarnaast zien retailers het ook als een middel om hun verkoopgebied in Nederland uit te breiden (44%) en als een manier om overtollige voorraad aan de man te brengen (34%).

Prijsstrategie en type producten

  • 46% geeft aan via marktplaatsen altijd dezelfde prijzen te hanteren. 41% zegt soms voor dezelfde, soms voor andere prijzen te kiezen.
  • Met name de ‘standaard’ producten worden aangeboden (69%).
  • In de praktijk blijkt dat marktplaatsen in mindere mate worden gebruikt om overtollige voorraad kwijt te raken (28%). Ook het aanbod van hardlopende producten valt tegen; slechts 23% geeft aan deze producten te verkopen via marktplaatsen.

Product-listing methoden en afhandeling van orders

  • Om producten te plaatsen worden met name feed management tools gebruikt (38%), gevolgd door handmatige invoer (33%).
  • De afhandeling van orders, beter bekend als fulfilment, wordt door bijna alle retailers binnenshuis geregeld.

Ervaringen van retailers

  • 77% is het meest te spreken over de omzetontwikkeling. Verder wordt positief gesproken over de presentatiemogelijkheden en systeemintegratie (62%).
  • Negatieve ervaringen hebben met name betrekking tot de hoogte van de winstmarge: 77%. Ook over de kosten/batenverhouding (67%) en de verkoop/advertentiekosten (64%) heerst ontevredenheid. 

Effecten op bedrijfsprestaties (totale omzet)

  • 69% geeft aan dat de omzet, sinds ze marktplaatsen hebben opgenomen in hun kanaalmix, is gestegen.
  • Volgens 62% zijn de verkoopkosten en de winstmarges gestegen.
  • 36% geeft aan de winstgevendheid is gestegen.

Niet-actieve retailers

79% van de fashion retailers bieden hun producten nog niet aan via marktplaatsen. Waarom is dit? Zij zien met name op tegen de hoge communicatie/verkoopkosten (37%). Echter, ruim een derde vindt het ook gewoonweg niet passen bij het bedrijfsimago (33%). Als derde reden zegt een kwart van mening te zijn dat er al te veel concurrenten actief zijn.

Download volledige rapport
 


Takeaways volgens ShoppingTomorrow:

  1. Zie een marketplace niet als een geïsoleerd kanaal, maar integreer hem in je kanaalmix en zorg dat de verschillende kanalen elkaar versterken. Elk kanaal heeft daarbij specifieke eigenschappen waar je rekening mee moet houden.
  2. Maak gebruik van de beschikbare tools om je inzichten in een platform te vergroten en je propositie en productaanbod aan te scherpen. Ga datagedreven optimaliseren en zet inzichten om in concrete acties.
  3. Zorg dat je de dynamieken en ins en outs per marketplace kent als het aankomt op bijvoorbeeld zoekresultaten, contentkwaliteit, reviews en (lever)prestaties. Hiermee kun je zowel jezelf als een externe partij uitdagen om continu te optimaliseren.
     


*Over ShoppingTomorrow Online Marketplaces Report 2019

In opdracht van ShoppingTomorrow hebben vijf belangenverenigingen (INretail, Thuiswinkel.org, Koninklijke Horeca Nederland, BOVAG en Techniek Nederland), de Kamer van Koophandel, Betaalvereniging Nederland, the Centre for Market Insights van de Amsterdam University of Applied Sciences een onderzoek uitgevoerd over de ervaringen van Nederlandse retailers en hotels met online markplaatsen. In oktober en november 2018 werd een online onderzoek uitgevoerd onder de leden van de vijf deelnemende belangenverenigingen. 540 fashion, home furnishing, fiets en motor retailers, en hotels hebben de vragenlijst volledig ingevuld

Delen