Geen vraag te gek
088 973 06 00

Verkopen via online platforms: dit vinden woonondernemers

Google Shopping, Amazon, Beslist.nl, Bol.com… Voorbeelden van online marktplaatsen die ondernemers de mogelijkheid geven om producten en diensten overal ter wereld aan te bieden. Platforms horen bij deze tijd en gaan (voorlopig) niet verdwijnen.

Ben jij al actief op platforms en benieuwd naar de ervaringen van collega-ondernemers? Of twijfel je nog of het aanbieden van producten via marktplaatsen iets voor jouw bedrijf is? Het onderzoek van ShoppingTomorrow, in samenwerking met INretail, kan inzicht bieden.

Uit onderzoek van ShoppingTomorrow (2019)* blijkt dat 28% van de Nederlandse woonretailers actief is op online platforms. Hoe ziet het speelveld eruit en wat zijn de ervaringen? We hebben de hoofdpunten voor je op een rijtje gezet.

Soort platform en aansluitredenen

  • Bol.com wordt het meest gebruikt (59%) gevolgd door Marktplaats (56%). Beslist en Amazon hebben een gedeelde derde plek (beiden 28%).
  • Veruit de belangrijkste reden voor hen om zich aan te sluiten bij een platform is omzetgroei (57%). Daarnaast zien zij het ook als een middel om leads te genereren naar de website (37%). Branding/exposure wordt ook genoemd (29%).

Prijsstrategie en type producten

  • 58% geeft aan via marktplaatsen altijd dezelfde prijzen te hanteren. 29% zegt soms voor dezelfde, soms voor andere prijzen te kiezen.
  • Met name de ‘standaard’ producten worden aangeboden (54%).
  • Marktplaatsen worden in mindere mate gebruikt om eigen merkproducten te verkopen (35%). Wat betreft overtollige voorraad geeft 27% aan deze producten te verkopen via marktplaatsen.

Product-listing methoden en afhandeling van orders

  • Het plaatsen van producten gebeurt met name handmatig (69%). 42% geeft aan feed management tools te gebruiken.
  • De afhandeling van orders, beter bekend als fulfilment, wordt door bijna alle retailers binnenshuis geregeld.

Ervaringen van retailers

  • 77% is het meest te spreken over de omzetontwikkeling. Verder wordt positief gesproken over de presentatiemogelijkheden, systeemintegratie en de service level agreement (allen 54%).
  • Negatieve ervaringen hebben met name betrekking op de hoogte van de winstmarge: 65%. Ook over de verkoop/advertentiekosten (58%) en de kosten/batenverhouding (50%) heerst ontevredenheid. 

Effecten op bedrijfsprestaties (totale omzet)

  • 65% geeft aan dat de omzet, sinds ze marktplaatsen hebben opgenomen in hun kanaalmix, is gestegen.
  • Volgens 42% zijn de verkoopkosten en de winstmarges gestegen.
  • 42% geeft ook aan dat de winstgevendheid is gestegen.

Niet-actieve retailers

  • 72% van de woonretailers bieden hun producten nog niet aan via marktplaatsen. Waarom is dit? Zij geven aan onvoldoende kennis en tijdgebrek (beiden 32%) te hebben. 31% geeft tevens aan dat het niet past bij hun bedrijfsimago.

Download volledige rapport
 

Takeaways volgens ShoppingTomorrow:

  1.  Zie een marketplace niet als een geïsoleerd kanaal, maar integreer hem in je kanaalmix en zorg dat de verschillende kanalen elkaar versterken. Elk kanaal heeft daarbij specifieke eigenschappen waar je rekening mee moet houden.
  2. Maak gebruik van de beschikbare tools om je inzichten in een platform te vergroten en je propositie en productaanbod aan te scherpen. Ga datagedreven optimaliseren en zet inzichten om in concrete acties.
  3. Zorg dat je de dynamieken en ins en outs per marketplace kent als het aankomt op bijvoorbeeld zoekresultaten, contentkwaliteit, reviews en (lever)prestaties. Hiermee kun je zowel jezelf als een externe partij uitdagen om continu te optimaliseren.


*Over ShoppingTomorrow Online Marketplaces Report 2019

In opdracht van ShoppingTomorrow hebben vijf belangenverenigingen (INretail, Thuiswinkel.org, Koninklijke Horeca Nederland, BOVAG en Techniek Nederland), de Kamer van Koophandel, Betaalvereniging Nederland, the Centre for Market Insights van de Amsterdam University of Applied Sciences een onderzoek uitgevoerd over de ervaringen van Nederlandse retailers en hotels met online markplaatsen. In oktober en november 2018 werd een online onderzoek uitgevoerd onder de leden van de vijf deelnemende belangenverenigingen. 540 fashion, home furnishing, fiets en motor retailers, en hotels hebben de vragenlijst volledig ingevuld

Delen