Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl Blogt: Virrrrrrrtual wie z’n reality?

Als je, net als ik, innovatie op je visitekaartje hebt staan, dan word je per saldo geacht je te verdiepen en bekwamen in het thema vernieuwing. Gelukkig heb ik een onderzoekende en nieuwsgierige geest bij mijn geboorte meegekregen.

Vanwege het grote INretail netwerk en de business potentie die in onze achterban schuilt, zoeken veel serviceproviders en dienstverleners ons op. De vele gesprekken en productpresentaties houden me scherp en helpen me om te relativeren en dingen in de juiste context te plaatsen.

Techniek is geen doel op zichzelf
Door schade en schande heb ik daardoor geleerd om in te schatten of ondernemers en/of hun klanten blij worden van de aangeboden dienst of tool. Blij in de zin van:
1. het beoogde nut,
2. de implementatie tijd,
3. de investeringskosten,
4. de terugkerende vergoedingen.
Het gaat wat mij betreft nooit om de techniek, het moet altijd gaan over het profijt dat je behaalt. De ene keer gaat het over kleine dingen met impact en de andere keer over grote investeringen die je moet doen die zich terugverdienen in de tijd.

Objectief consumentenonderzoek
Het is raadzaam en slim om consumenten te betrekken bij de stappen die je wilt ondernemen. Het is reuze handig als je studenten inzet voor een dergelijk onderzoek onder klanten. Zij zijn getraind en geschoold om de juiste vragen te stellen en daaruit conclusies te trekken. De innovatiekracht wordt immers hoofdzakelijk bepaald door de positieve experience van de kijkers en kopers. Als eindgebruikers enthousiast zijn dan kan en mag je verwachten dat de organisatie betrokken raakt en vleugels krijgt.

VE-TAILING
Romy Stuik en Vanessa Carty zijn twee toppers van de hbo-opleiding TMO. Zij deden een zeer interessant consumentenonderzoek, thema: Wat zijn de kansen en mogelijkheden als je Virtual Reality in de Retail omgeving wil inzetten. Ik wil jullie de aanvullende handleiding die ze maakten niet onthouden. Hierbij het compacte stappenplan. Mooi gedaan ladies :) 

Delen