Financiering en organisatie van groei

Bijl blogt: ‘Het werk in de Retail gaat anders verlopen’

Werken in de Retail is nu leuker dan vroeger en het wordt nog uitdagender. Nu hoor ik je denken ‘is dat wel zo?’ Ja zeg ik je, zo is het! Het is een kwestie van omdenken en openstaan voor ontwikkelingen, je aanpassen, mensen enthousiasmeren en samen kansen pakken.

Toen, nu en straks

Decennia terug ging het vooral om een beetje aandacht en service geven en dan waren de klanten wel blij. ‘Het ging bijna vanzelf en was niet moeilijk’.  De laatste jaren gaat het om verbinden met mensen en erachter zien te komen wat iemand beweegt en zoekt.  En nu moet je kopen makkelijk maken, de juiste emoties raken en verbinden. De komende jaren gaat technologie helpen om efficiënter en beter te worden. Ik neem je graag mee in de 10 waardevolste technologische ontwikkelingen die je daarbij kunnen helpen.

1. Plannen en organiseren

In een snelgroeiend tempo zullen retailers data inzichten gebruiken om sneller en effectiever te kunnen plannen en organiseren. Hoe handig is het als je een advies krijgt vanuit het systeem voor de juiste bezettingen, rekening houdende met persoonlijke wensen en alles wat er vandaag moet en wat er morgen kan gebeuren. Systemen houden klantgedrag in de gaten en zorgen ervoor dat informatie op het juiste moment beschikbaar is zodat je je planning passend kunt maken. Administratieve handelingen zijn passé omdat heel veel automatisch verloopt. 

2. Betere winkelvloerbezetting

Data helpt ook met het organiseren van de ideale winkelbezetting én ultieme positionering van medewerkers op de winkelvloer. Via de mobiele telefoon, middels een plattegrond, krijgen medewerkers een visueel advies om op de beste plek op dat moment klanten te begroeten en/of te helpen. Medewerkers kunnen zich zo concentreren op waar ze goed in zijn en krijgen meer tijd voor kwaliteitsaandacht aan de klanten.

3. Sneller en beter inkopen

Meer rendement maken en tijd besparen door het inkopen van de werkelijke behoefte op basis van data over klantgedrag, inclusief verwachtingen en historische analyses. Je kunt een relevanter en actueler assortiment samenstellen, er komen uren en kosten vrij om andere werkzaamheden te doen en er is altijd voldoende voorraad. Daarnaast zullen de verrekeningen met leveranciers soepel verlopen. Hoe fijn is dat!

4. Ideale productpositionering 

Hoe lekker is het als je geen tijd verliest met informatie verzamelen over productsamenstellingen, verkoopinformatie en productgebruik. Fabrikanten leveren standaard alle informatie en visuals digitaal aan. Klanten en medewerkers hebben direct toegang tot alle relevante informatie via passende kanalen. Geholpen door techniek wordt de verlichting in de winkel aangepast om producten extra aandacht te geven. Online wordt gekeken naar het kijk- en klikgedrag van de klant en daar wordt alles op aangepast. De diverse systemen die gebruikt worden, zijn cloudoplossingen en communiceren goed met elkaar.

5. Informatie van de winkelvloer

Bij de paskamers scannen klanten de kaartjes van wat ze aanpassen. Dit kan de controle vereenvoudigen en er komt een advies over wat klanten zelf voor combinaties maken. De visual merchandiser of medewerker kan op basis van realtime analyses ‘door de klanten gewenste’ setjes presenteren. Je weet direct op model, maat en merk niveau wat goed werkt of wat niet. Wie wil dat niet? Daarnaast geven analyses aan wat de reden is dat bepaalde artikelen niet goed verkopen, wordt er gemeten of mensen positief praten over de winkel en hoelang ze door de winkel bewegen.  

6. Klanten kunnen meer zelf

Klanten kunnen alles online bekijken of eenvoudig scannen via de prijskaartjes op de artikelen in de winkel. Daarna kunnen klanten zelf afrekenen en de beveiliging aan een product wordt direct ontkoppeld na een veilige transactie. Voor de klant zal het als bevrijdend voelen om geen gedoe te ervaren bij een kassa en voor de bezetting van personeel is het een stuk makkelijker. Via een app kunnen klanten een afspraak inplannen met extra aandacht, dat geldt ook voor extra bezorg- en retourservices die worden afgehandeld door externe dienstverleners. Dit werkt efficiënt en goedkoper. 

7. Geautomatiseerde contacten 

Contact vinden en onderhouden met een (online) winkel is makkelijker dan ooit. Via WhatsApp of een App van je eigen bedrijf, kan elke klant waardevolle aandacht krijgen. Een deel van de contacten verloopt via een bot op de website, die op alle veel gestelde vragen moeiteloos antwoorden geeft. Mailverkeer is op een slimme manier ingestoken en het systeem zorgt ervoor dat na elke mail een goed follow-up plaatsvindt. Er hoeft dus geen team beschikbaar te zijn op kantoor om alle communicatie vlekkeloos te laten verlopen. Software is effectief, stukken goedkoper en via speciale gespecialiseerde dienstverleners kunnen winkels ook ontzorgd worden. In geavanceerde winkels worden via screens, VR en AR technieken bezoekers geholpen met extra inspiratie en informatie via virtuele verrijking van de werkelijkheid.

8. Experience naar een next level

Elke klant verdient realtime de beste aandacht die je kan geven. Daarom hebben medewerkers, via hun smartphone van de zaak, alle relevante klantinformatie direct op een scherm beschikbaar. Hierop zien ze de klant aankoop- en contacthistorie en welke specifieke zaken er lopen t.a.v. bestellingen of retouren. Het systeem geeft zelfs advies over wat de klant uit de nieuwe leveringen leuk zal vinden of welke extra’s je kan aanbieden om de klant nog blijer te maken. Klanten krijgen van medewerkers de ultieme aandacht; waar ze zich ook bevinden, op welk moment ze dat ook wensen en via ieder passend kanaal.  

9. Recruitment en betrokkenheid

Het organiseren van het werk zal met de inzet van techniek veel makkelijker worden. Kunstmatige intelligentie en algoritmen zullen scenario’s uitdenken en daar voorstellen op doen die wel of niet worden opgevolgd. Het vinden en inzetten van nieuwe medewerkers zal soepel verlopen. Nieuwe medewerkers loggen in op de bedrijfs App en krijgen toegang tot alle benodigde inspiratie, informatie en instructies. Veel content zal worden gemaakt door gespecialiseerde bedrijven; die op deze wijze bedrijven ontlasten en helpen om adaptiever te worden. De onderlinge communicatie tussen medewerkers, of ze nou thuiswerken of op de zaak zijn, zal efficiënt en perfect verlopen omdat iedereen een mobiele telefoon met de juiste Apps gebruikt als ultiem gereedschap.    

10. Investeer in anders werken!

Veel van de genoemde mogelijkheden worden al ingezet. Vernieuwingen vragen altijd om bijzondere aandacht, meer kennis en extra investeringen; maar experimenteren zal zeker lonen. Alleen met meer betrokkenheid vanaf de werkvloer en de inzet van alle medewerkers kan de waarde voor de klant verhoogd worden en de arbeidsproductiviteit toenemen. ‘Samen anders leren werken en het werk leuker maken, vraagt om bezieling en gedurfde experimenten’. Techniek is een middel dat daar heel goed bij kan helpen…

Harry Bijl

Harry Bijl

Inspiratie en innovatie

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.