Financiering en organisatie van groei

De kunst van groei: Strategieën voor organisatorische ontwikkeling

Groei kan fysiek worden gemeten in vierkante meters, zoals door uitbreiding, overname van een winkel of franchising. Echter, groei is niet alleen beperkt tot de omvang van de vloeroppervlakte. Kiezen voor digitale groei door bijvoorbeeld een webshop te lanceren of door interne bedrijfsprocessen te verbeteren en je team naar een hoger niveau te tillen, kan ook een effectieve strategie zijn.

Ongeacht je groeirichting, het is essentieel om grondig te werk te gaan en de controle te behouden. Dit artikel biedt nuttige informatie en tips over de stappen die je moet nemen om je toekomstplannen zo effectief mogelijk te realiseren:

  • Verken de juiste financieringsmogelijkheden voor je idee.
  • Bekijk je huidige bedrijfsvorm, wijzigingen kunnen fiscale en aansprakelijkheidsvoordelen bieden.
  • Als je wilt uitbreiden, hoe kies je dan de perfecte nieuwe locatie?
  • Hoe verandert jouw rol als ondernemer of manager?
  • Hoe behoud je controle en overzicht?
  • Aarzel niet om hulp te vragen, we staan klaar om samen met jou te kijken.

Om je groei te financieren, kunnen verschillende financieringsmethoden worden ingezet. Vaak moeten verschillende methoden worden gecombineerd om het totale financieringsbedrag te verkrijgen, dit wordt ook wel stapelfinanciering genoemd. De bedrijfsadviseurs van INretail kunnen je hierbij ondersteunen.

Als je bedrijf en winst groeien, nemen vaak ook de risico’s toe. Het kan dan aantrekkelijk zijn om je bedrijfsvorm te wijzigen naar een BV vanwege de voordelen op het gebied van aansprakelijkheid en fiscaliteit. Voor meer informatie of advies, neem contact op met ons.

Als je wilt uitbreiden, neem dan een weloverwogen beslissing over de locatie! Je bindt jezelf meestal voor een lange tijd aan een locatie en het vereist aanzienlijke investeringen. Een haalbaarheidsonderzoek geeft je inzicht in de omzetmogelijkheden op de gewenste locatie en of een rendabele exploitatie mogelijk is op basis van de kosten van de locatie.

Tijdens de levensloop van een winkel, zal je rol als ondernemer evolueren naarmate je winkel groeit, zorg dat je als ondernemer meegroeit. De volgende fasen worden vaak geïdentificeerd: startupfase, organisatiefase, managementfase, delegeerfase en standaardisatiefase.

Welke groeistrategie je ook kiest, zorg dat je dit doordacht aanpakt, zorg goed voor jezelf en betrek je team bij elk aspect van het proces. Enkele laatste tips om in overweging te nemen:

  • Bouw een heldere organisatorische, financiële en werkstructuur. Maak deze visueel, zodat de structuur direct duidelijk is.
  • Zorg dat de juiste mensen op de juiste posities zitten.
  • Monitor je data regelmatig, dit geeft je inzicht en controle.
  • Zorg voor effectieve interne communicatie, zodat iedereen op de hoogte is.
  • Zorg voor voldoende liquide middelen en maak gebruik van liquiditeitsprognoses.

Onthoud, elke succesvolle groeifase is het resultaat van gedegen planning en strategie. Dus duik erin, stel je plan op en groei naar nieuwe hoogten!

Is je plan haalbaar? Meten is weten.

Ik kijk graag, vanuit een helikopterview, met je mee naar jouw plannen en houd je graag een spiegel voor. Want door kritische vragen te stellen wordt jouw plan nog concreter. Ook help ik je graag met het doorrekenen van jouw plannen op haalbaarheid. Na ons gesprek ga je met nog meer energie de toekomst in!

Contacteer de adviseur Bel ons
Rob Drost

Rob Drost

Bedrijfsadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.