Inkopen doe je zo

Inkopen doe je zo

De meeste ondernemers vinden het opstellen van een inkoop en -budgetplan best ingewikkeld. Hier kunnen wij je bij helpen. Van A tot Z. Want goed doordacht inkopen werpt zijn vruchten af en laat je het beste rendement uit je inkoopbudget halen. In dit artikel download je een drie stappenplan om tot een goed inkoopplan te komen en geven we een aantal tips.

In 3 stappen naar een goed inkoopplan

Bepaal eerst de omzetdoelstelling

We zien nog te vaak bij ondernemers dat er teveel gekeken wordt naar het inkoopbudget van het vorige seizoen, waardoor er geen sprake is van een optimale aansluiting op de omzet. Maak een reële doelstelling op basis van de ontwikkelingen in uw onderneming!

Beoordeel de prestaties van merken

Zodra het omzetbudget is bepaald, kijk je vervolgens kritisch naar de prestaties in het voorgaande seizoen op basis van de doorverkoopcijfers. Dit is de manier om het inkoopbudget op het omzetbudget af te stemmen. Kijk hierbij kritisch naar het aantal merken dat u voert. Uit onderzoek bij INretail blijkt dat consumenten 5 bekende(re) merken meer dan voldoende vinden in de collecties van een ondernemer. De meeste ondernemers vinden dit erg lastig, maar durf de keuze te maken om afscheid te nemen van merken die al meerdere seizoenen geen bijdrage leveren aan uw rendement. Maak eens een analyse van de 5 merken van de collectie die het slechtst presteren. U zult verbaasd zijn hoeveel u kunt besparen op uw inkoopbudget. Hierdoor creëert u ruimte in uw budget om vernieuwing van de collectie door te kunnen voeren.

Jezelf onderscheiden

Er is ook een trend waarneembaar waarbij de consument op zoek is naar kleinere onbekende merken waarmee men zich meer kan onderscheiden. Anticipeer op deze ontwikkeling om zo uw positie als local hero te versterken.

Afstemming met de leverancier

Stem zaken af met uw leverancier. Intensieve samenwerking met leveranciers biedt vooral kansen. Bijvoorbeeld wat betreft spreiding leveranties over het seizoen of terugname afspraken, maar ook voor gezamenlijke commerciële activiteiten.

Kies of je flexibiliteit wilt hebben, door een deel van uw budget open to buy in te kopen. Zo kun je inspelen op actuele trends en is er altijd iets nieuws in uw winkel. Zet dan niet uw hele inkoopbudget vol, hoe aantrekkelijk de collectie ook lijkt. Het cijfermatige deel van de voorbereiding zien veel ondernemers nog teveel als noodzakelijk kwaad.

Advies nodig?

Een goede voorbereiding is de basis voor het succes. Uiteraard kunnen wij jou ondersteunen in de uitvoering. Heb je behoefte aan advies? Neem dan contact met ons op.

Neem contact met mij op! Bel ons
Rob Drost

Rob Drost

Bedrijfsadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.