Ondernemingsplan schrijven

Ondernemingsplan schrijven

Wil jij je eigen (online) winkel starten? Ben je op zoek naar wat er in een ondernemingsplan thuishoort? Bekijk dan hier alle elementen die je niet mag vergeten als jij je ondernemingsplan gaat schrijven.

In ieder ondernemingsplan moet een aantal onderwerpen altijd aan bod komen. Deel je plan daarom op in hoofdstukken, waarin je ieder onderdeel zo uitgebreid mogelijk behandelt.

1. De ondernemer

Hierin beschrijf je wie de vrouw of man achter de onderneming is. Geef zoveel mogelijk relevante informatie over je karakter, je ambities, je sterke en je zwakke punten. Onderbouw ook waarom je voor jezelf begint, waarom juist nu en welk gat in de markt jij als eerste ontdekt hebt. Hoe origineler en unieker je product of dienst straks is, hoe groter de kans dat je onderneming een succes wordt.

2. De onderneming

In dit hoofdstuk zoom je verder in op je plannen en geef je een uitgebreide marktverkenning.

  • Wat zijn de recente ontwikkelingen in jouw markt? Waar zie je kansen? Waar zit je doelgroep? Waar ga je je vestigen?
  • Ga je tweedehands kleding verkopen via een webshop? Breng dan goed in kaart hoe je aanbod eruit gaat zien, waar je dat vandaan haalt, hoe je de opslag regelt, hoe je de spullen gaat versturen, et cetera.
  • Ga ook in op de look and feel die je uit wilt stralen. Hoe gaat je website er uitzien, bijvoorbeeld. Wil je ook een echte bedrijfsruimte huren? Heb je een opslagruimte nodig?
  • Beschrijf je plannen tot in detail, maar zorg ook voor een krachtige ‘elevator pitch’ waarin je je passie, inspiratie en ambitie benadrukt.

3. De markt

Hier beschrijf je je afzetmarkt, de doelgroep(en) en je concurrenten. Daarnaast maak je een inschatting van de kans die je product of winkel heeft om de markt te gaan veroveren. Hoe groot is het aanbod nu? Wie zijn je concurrenten? Hoe profileren zij zich? Waarin maak jij straks het verschil? Welk publiek ga je trekken? Waar kopen zij nu hun kleren?

4. Marketing

Formuleer een marketingmix, waarmee je je plannen vertaalt naar een praktische aanpak. Want al heb je een duidelijk doel; je wilt toch bereiken dat je klanten straks naar jou toe komen en niet naar de concurrent. Benoem bijvoorbeeld je snelle levertijd, je unieke stijl, het gratis online kleuradvies of lange retourtermijn. Benoem hier ook de 5 p’s van product, prijs, plaats, promotie en personeel. 

5. Financieel plan

Ook als je geen externe financiering nodig hebt, is het van groot belang dat je inzicht hebt in de cijfers en je financiële situatie. Schakel hulp in als je er zelf niet uitkomt. Zo voorkom je dat je bijvoorbeeld vergeet een salaris voor jezelf in de begroting op te nemen. En dat écht een van de veelgemaakte beginnersfouten.

Een financieel plan bevat een verdienmodel met een prognose van de omzet van de eerste drie tot vijf jaar, een investeringsbegroting, een financieringsbegroting waarin je onder andere je eigen vermogen en vreemd vermogen op een rijtje zet. Daarnaast zijn een exploitatie- en liquiditeitsbegroting onmisbaar om een idee te krijgen van hoeveel geld er iedere maand binnenkomt en er weer uitgaat.

Vergeet ook de privébegroting niet. Hoe hoog zijn je maandelijkse lasten? Heb je een partner met een vast inkomen en is dat genoeg om jullie gezin te onderhouden als jij nog niet genoeg verdient? Hoe is je pensioen geregeld? Op al die vragen moet je een duidelijk antwoord hebben.

6. Algemene en juridische zaken

Als toekomstige ondernemer moet je ook nadenken over juridische zaken. Heeft dat leuke pand dat je op het oog hebt wel een winkelbestemming? Moet je toestemming vragen voor een ingrijpende verbouwing? Mag je er een terras neerzetten en mag de bestelbus van de koeriersdienst wel bij je pand komen? In dit hoofdstuk vermeld je al deze zaken. Ook als blijkt dat er geen actie vereist is.

Kijk hierbij ook naar plannen van de overheid. Als de gemeente een maand na de opening je hele straat openbreekt, heb je wel een probleem.

7. Samenvatting

Als alles klaar is maak je een korte samenvatting waarmee je je ondernemingsplan begint. Maak die niet langer dan een A4tje. Daarmee toon je aan dat je je doelstellingen helder voor ogen hebt en hoofdzaken van bijzaken kunt scheiden. Ook de bank zal daar blij mee zijn.

Bekijk het voorbeeld ondernemingsplan


 

Peter Wolfsen

Peter Wolfsen

Bedrijfsadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.