Maak jouw winkel zichtbaar op Google: start met ‘Google Mijn Bedrijf’ 

Tegenwoordig begint de zoektocht naar winkels, producten en diensten vaak online. Als ondernemer wil je dat (potentiële) klanten jouw winkel snel kunnen vinden. Google Mijn Bedrijf is een gratis en makkelijk hulpmiddel om jouw winkel zichtbaar te maken op Google en Google Maps. Of je nu een fysieke winkel, een webshop of allebei hebt: met Google Mijn Bedrijf kunnen klanten zien wie je bent en wat je aanbiedt. 

Wil je dat jouw winkel goed zichtbaar is voor potentiële klanten?  
Dan is een volledig ingevuld profiel op Google Mijn Bedrijf onmisbaar. Volg onderstaande stappen om snel aan de slag te gaan: 

Stap 1: Profiel aanmaken

Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf-account is eenvoudig én gratis: 

  1. Ga naar Google Mijn Bedrijf
  1. Maak een account aan met het e-mailadres van je winkel. 
  1. Vul je gegevens in: de naam van je winkel, adres, openingstijden en een korte omschrijving van je producten of diensten. 
  1. Voeg foto’s en video’s toe van je winkel of producten. 

💡 Tip: Mooie, professionele foto’s trekken meer aandacht. Uit onderzoek blijkt dat winkels met goede foto’s 42% meer route-aanvragen en 35% meer klikken naar hun website krijgen.

Stap 2: Info up-to-date

Zorg ervoor dat je bedrijfsgegevens altijd kloppen. Klanten willen bijvoorbeeld weten of je open bent, vooral tijdens speciale dagen zoals feestdagen. Ook aanbiedingen zijn belangrijk om te vermelden. 

Stap 3: Beheer klantbeoordelingen

Klanten kunnen reviews achterlaten via Google Mijn Bedrijf. Hierop reageren is belangrijk: zo laat je zien dat je betrokken bent. Dit helpt ook om beter gevonden te worden in Google. 

💡 Tip: Wil je meer weten over de voordelen van reviews? Volg dan de E-learning ‘Reviews’ onderaan dit artikel.

Stap 4: Gebruik statistieken

In Google Mijn Bedrijf krijg je ook handige statistieken te zien, zoals: 

  • Hoe vaak jouw bedrijf is gevonden via Google Zoeken of Google Maps; 
  • welke acties klanten hebben ondernomen, bijvoorbeeld klikken naar je website of het opvragen van de routebeschrijving. 

Deze data geeft je inzicht in hoe goed jouw online strategie werkt en waar je nog kunt verbeteren. 

💡 Tip: laat je online strategie testen door een retail marketingspecialist, zoals Multiply. Zij benchmarken jouw data en helpen je tactieken te implementeren om jouw doelstellingen te behalen.

Praktijkvoorbeeld

Een mooi voorbeeld van succes met Google Mijn Bedrijf is Stravers Shoes uit Amsterdam. Eigenaresse Yvonne Stravers volgde een workshop bij Google en optimaliseerde haar online zichtbaarheid. Dankzij Google Mijn Bedrijf groeide haar klantenkring (ook internationaal) en steeg haar online omzet met 40%.

Checklist

  • Profiel aangemaakt 
  • Bedrijfsgegevens volledig ingevuld en up-to-date 
  • Mooie foto’s en video’s toegevoegd 
  • Klantbeoordelingen bekeken en beantwoord 
  • Statistieken bekeken en gebruikt om je online aanwezigheid te verbeteren

Gelijk aan de slag? Volg dan de e-learning ‘Reviews’ in de Thuiswinkel e-Academy, wanneer het jou uitkomt.

  • In deze e-learning leer je van Kenzo Brock en Janneke Sprangers van Kiyoh hoe reviews een positieve invloed op de conversie en de online zichtbaarheid van je webshop hebben.
  • Exclusief voordeel: als lid van INretail kun je gratis van deze training gebruikmaken.
Volg de e-learning

*Voor het eerst op de e-Academy? Maak een account met het e-mailadres dat bij INretail bekend is. Tip: dit is het adres waarop je ook onze nieuwsbrief ontvangt.

Hulp inschakelen?

Heb je vragen over het starten met 'Google Mijn Bedrijf'? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

We kijken graag of we jouw vraag kunnen oppakken met een van onze partners. Bijvoorbeeld via de MKB Werkplaats, waar studenten kosteloos helpen met uitdagingen op het gebied van digitalisering, duurzaamheid en klantbeleving.

Contacteer de adviseur Bel ons
Marco ter Horst

Marco ter Horst

Innovatiespecialist & (a.i.) DATA coördinator

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.