Winkelcriminaliteit

Winkelcriminaliteit

Winkeldiefstal, retourfraude, ramkraken, interne fraude. Een paar voorbeelden van criminaliteit in de detailhandel. Je wilt er liever niks van weten maar toch is het goed om te weten hoe je omgaat met de verschillende criminelen in jouw winkel. Met deze kennis maak je jouw winkel nog veiliger. Wel zo fijn voor jouw personeel, je klanten en natuurlijk voor jezelf! 

Winkeldiefstal

Een deurbel, detectiepoortjes, camerabewaking, alarmlabels, training van je personeel: allemaal voorzorgsmaatregelen om winkeldieven buiten de deur te houden. De realiteit is helaas dat er in Nederland jaarlijks zo’n 1,1 miljoen winkeldiefstallen plaatsvinden. Dat zijn er bijna 3.000 per dag! Als ondernemer wil je snel afrekenen met winkeldieven. Een paar tips: 

  • Heb aandacht voor de klant 
    Met een juiste houding naar je klanten toe kunt je al veel narigheid voorkomen. Een positieve aanwezigheid van jou en je team schrikt kwaadwillende klanten af en trekt tegelijkertijd klanten aan die je wel graag wilt ontvangen! 
  • Wees alert op afwijkend en opvallend gedrag 
    Door klanten aan te spreken op afwijkend/opvallend gedrag, kan je ervoor zorgen dat ze afzien van eventuele winkeldiefstal.   
  • Stel huisregels op 
    Jouw winkel is geen openbare ruimte. Je kunt daarom huisregels opstellen, waar de klant zich ook aan moet houden. Onze juristen kunnen jouw huisregels controleren of ze voor jou opstellen. Meer informatie vind je hier. 
  • Zorg voor een overzichtelijke winkelinrichting 
    Een uitgekiende winkelinrichting werkt niet alleen prettig, maar helpt ook de veiligheid in jouw winkel vergroten 
  • Neem organisatorische en technische maatregelen 
    Organisatorisch kan je denken aan het regelmatig controleren van de winkelvoorraad. Zorg voor duidelijke procedures rondom openen en sluiten, geld tellen en kassa opmaken. Bij technische maatregelen kan je denken aan elektronisch beveiligen, spiegels en doorkijkspiegels of camera’s. 
  • Weet wat je moet doen bij winkeldiefstal 
    Wat te doen bij winkeldiefstal? Je kunt ook online training volgen bij CCV. Bekijk ook het ‘Protocol aanhouden winkeldief’. 
  • Reken af met winkeldieven 
    Als je een winkeldief op heterdaad betrapt, kun je de dief een schadevergoeding van € 181,- laten betalen voor de tijd die je kwijt bent aan de afhandeling van de winkeldiefstal via SO-DA. Denk aan het observeren van de winkeldief, het aanhouden en het doen van aangifte. Ook de kosten van directe schade, zoals het vernielen van verpakkingen, kun je verhalen op de dief. Aanmelden kan hier
     
  • Weet wat je moet doen als je alleen staat 
    Wanneer je alleen werkt in de winkel ben je kwetsbaarder voor winkelcriminaliteit. Neem dus altijd voorzorgsmaatregelen: 
    • Zet de kassa zo neer dat klanten er nooit een greep uit kunnen doen. 
    • Maak gebruik van een winkelbel, zodat u altijd weet wanneer er iemand binnenkomt. 
    • Laat leveranciers zich altijd via de vooringang melden. 
    • Tel het geld pas als de winkel is afgesloten. 
  • Slachtofferhulp 
    Als iemand met geweld of onder bedreiging van geweld je heeft gedwongen om geld of spullen af te staan, kan dit heftige emoties bij je oproepen. Het is belangrijk om daar gelijk ondersteuning bij te zoeken. Slachtoffers van een overval of geweld, kunnen een beroep doen op de expertise en ondersteuning van Slachtofferhulp Nederland. Dit kan telefonisch via 0900-0101. 

Retourfraude 

Retourfraude of kassabonfraude blijkt voor criminelen aantrekkelijk om op een ogenschijnlijk makkelijke en snelle manier aan geld denken te komen. Er zijn verschillende varianten op de basismethode maar het komt het er altijd op neer dat goederen teruggebracht worden met nagemaakte kassabonnen, of zelfs zonder, in de hoop contanten terug te krijgen. Een paar voorbeelden: 

  • Tasjesdieven stelen de tas van klanten met daarin de net gekochte artikelen plus kassabon. Vervolgens retourneren de dieven het gestolen artikel met de bon. 
  • Artikelen worden gekocht, eerst gebruikt en dan toch weer teruggebracht alsof de artikelen nog gloednieuw en ongebruikt zijn. 
  • Een dader koopt twee artikelen die op elkaar lijken, waarvan de prijs verschilt. Vervolgens stopt de dader het goedkope artikel in de verpakking van het dure exemplaar en brengt deze terug. 

Veel is te voorkomen door alert te zijn en vooral ook te blijven. Houd de vloeren en directe omgeving van de winkel consequent schoon en verwijder achtergelaten kassabonnen, ook uit prullenbakken. Periodiek kan de papiersoort voor de kassarollen veranderd worden waardoor frauduleuze kassabonnen eerder opvallen. Om retourfraude te beperken vragen veel winkeliers NAW-gegevens te noteren bij ruilen. Zo’n aanscherping van een procedure leidt tot meer ongemak voor de consument, maar het vermindert wel de kans op fraude. Het is daarom ook goed om de retourprocedure op te nemen in de huisregels. 

Interne fraude  

Bij interne fraude heeft iedereen wel een beeld en vaak wordt gedacht dat het wel meevalt. Niets is minder waar. Diefstal, valsheid in geschrifte, verduistering en oplichting zijn de meest voorkomende vormen van fraude door medewerkers in de detailhandel. Deelname aan het Waarschuwingsregister Fraude Aanpak Detailhandel blijkt de sleutel voor een succesvol fraudepreventiebeleid.  

Het waarschuwingsregister is een database waarmee je, als aangesloten onderneming, fraude door vaste medewerkers, zzp’ers en stagiaires kunt aanpakken. Ook kun je sollicitanten screenen aan de hand van het systeem. Voorheen was het waarschuwingsregister alleen toegankelijk voor grotere ondernemingen. Doordat het register nu ook voor mkb’ers is opengesteld, kunnen ook de kleinere ondernemers zich beter wapenen in de strijd tegen interne criminaliteit. 

Deelnemen aan het waarschuwingsregister 
Een groot risico voor werkgevers zijn potentiële nieuwe medewerkers met een frauduleus verleden. Via www.stichtingfad.nl kan je checken of kandidaten geen ‘verleden met een randje’ hebben. Iedereen verdient natuurlijk een tweede kans, maar een gewaarschuwd mens telt wel voor twee. Door deel te nemen aan het register pakken we met elkaar deze vorm van criminaliteit aan. Hoe doe je mee? 

  • Wanneer je een ondernemingsraad hebt, dan is een instemmingsverklaring nodig.
  • Je meldt jezelf aan door een toetredingsverklaring te tekenen en op te sturen naar INretail, o.v.v. Aanmelding FAD, Arnhemse Bovenweg 100, 3708 AG Zeist. Houd rekening met een verwerkingsperiode van ongeveer 6 weken. 
  • Je brengt je huidige personeel op de hoogte dat je deelneemt via een brief en via een vermelding in jouw huishoudelijk reglement. 

Hoe gebruik je het register? 

  • Wijs sollicitanten in een vroeg stadium op het waarschuwingsregister. Bijvoorbeeld met een aankondiging op de website of in de vacature. 
  • Infomeer uw medewerkers als ze worden opgenomen in het waarschuwingsregister. 

Ramkraken, vandalisme en inbraak 

Om ramkraken, vandalisme en inbraak te voorkomen zetten we graag een aantal tips op een rij: 

  • Inbrekers en vandalen zijn bang om betrapt te worden. Een buitenlamp met een bewegingssensor en beveiligingscamera’s zetten hen in de spotlights. Daar houden ze niet van. 
  • Minder contant geld, en dus minder potentiële buit in de kassa, betekent minder kans op overvallen. Maar ook een kleinere kans op vals geld en derving. De opmars van contactloos betalen vergroot de veiligheid nog verder, omdat dit het makkelijker maakt om kleine bedragen te pinnen. 
  • Een alarmsysteem, beveiligingscamera’s, mistgenerators en/of een overvalknop spelen een rol in de beveiliging van je winkel en de veiligheid van je medewerkers. 
  • Inbrekers bereiden zich voor en observeren je winkel en de straat. Is het duidelijk zichtbaar dat inbreken bij jouw winkel kansloos is? Camera’s zichtbaar gemonteerd en een sticker op de deur? 
  • Ongeveer 40% van winkeldiefstal wordt veroorzaakt door eigen medewerkers. Sluit dit niet uit en wees alert. 
  • Overleg met de gemeente om gezamenlijk maatregelen te treffen in het winkelgebied. Denk hierbij aan straatmeubilair slim plaatsen om ramkrakers te hinderen en deugdelijke straatverlichting. Is er een winkeliersvereniging actief? Betrek deze hier dan ook bij. 

Cybercrime 

Naast criminaliteit in jouw fysieke winkel, kan online criminaliteit (cybercrime) ook een grote schadepost betekenen. Bekijk hier alle informatie over hoe om te gaan met deze vorm van criminaliteit.  

Meer informatie cybercrime
Thijmen de Coo

Thijmen de Coo

Adviseur Ondernemersservice

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.