Geen vraag te gek
088 973 06 00

2019: Sportbranche eindigt met lichte daling

Sportretailers hebben hun gezamenlijke omzet in 2019 zien dalen ten opzichte van het voorgaande jaar. De omzet daalde gemiddeld met 1,7% t.o.v. 2018. Dit blijkt uit de INretail Sportmonitor.

Bekijk de hele infograpic

De belangrijkste resultaten voor de sportbranche in 2019 (t.o.v. 2018): 

  • De omzet in de totale sportbranche is gedaald met 1,7%;
  • Deze omzetdaling wordt veroorzaakt door een daling van het aantal transacties (-2,8%);
  • Het gemiddelde bedrag per transactie is gestegen (+1,1%);
  • Het aantal stuks is gedaald (-4,2%);
  • Het gemiddeld aantal artikelen per transactie is licht gedaald (-0,7%).

Gemiddelde besteding per transactie stijgt

In alle kwartalen is terug te zien dat het aantal transacties is afgenomen. Uitschieter was Q3 met een afname van -4,5%. Maar wanneer we kijken naar de gemiddelde besteding per transactie, dan zien we dat deze nagenoeg stabiel blijft of zelfs stijgt. Zeker in Q3 en Q4 van 2019 steeg de gemiddelde besteding per transactie aanzienlijk met respectievelijk 2% en 3,5%. Over het hele jaar genomen stijgt de gemiddelde besteding per transactie met 1,1%. Maar door het dalend aantal verkochte stuks (gemiddeld -4,2% in 2019), neemt de afzet af.


Grafiek 1: Omzet, aantal transacties, gemiddelde besteding en aantal stuks over 2019. Bron: INretail Sportmonitor.

Sportkleding in de min

Als we kijken naar de specifieke segmenten, zien we dat sportkleding geen plus wist te realiseren. De omzet binnen dit segment lag 3% lager dan in 2018 het geval was. Sporthardwaren bleef met -0,3% nagenoeg stabiel, terwijl het segment sportschoenen met -1,1% een licht omzetverlies boekte.

Over alle groepen stijgt de gemiddelde besteding (de segmenten variëren tussen de +0,5 en +1,5%). Omdat het aantal verkochte stuks daalt (dalingen tussen de -2,3% en -4,7%), neemt de afzet af. In januari, mei, november en oktober zijn er plussen gerealiseerd qua omzet, in januari en mei kwam dit door een hoge aantal transacties. Ook hier zien we dat de gemiddelde bedragen wat zijn toegenomen.


Grafiek 2: Omzetontwikkeling per segment. Bron: INretail Sportmonitor.

Soorten sporten

Als we wat betreft omzetontwikkelingen inzoomen op soorten sporten, zijn opvallende verschillen te zien. Omzettoenames zijn te vinden bij wandelen (+1,7%), wintersport (+2,8%), leisure/fashion (+7,0%) en multisport (+8,1%). Aan de kant van de dalers staat op nummer 1 volleybal (-17,0%), gevolgd door zwemmen (modisch) (-16,5%) en running (-16,0%). Dit beeld is eveneens terug te zien bij populaire sporten zoals voetbal (-5,5%), hockey (-6,1%) en tennis (-1,6%).

Zaterdag nog altijd de beste omzetdag

Met een omzetaandeel van 25,3% is de zaterdag nog altijd de beste dag qua omzet. Toch zien we een daling van de omzet. De zondag laat een stijging zien van 4,7% meer omzet bij 1,5% meer transacties. Vorig jaar was de omzet op de zaterdag nog goed voor 26,3% van het totaal en was de omzet op zondag 9,6%. We zien hierin dus een verschuiving optreden.

Wekelijks cijfers ontvangen?

Dat kan door je aan te melden voor de INretail Sportmonitor. Inmiddels gingen 275 aangesloten vestigingen jou voor. Je ontvangt wekelijks omzetcijfers en informatie over de verschillende segmenten. Je kan op actualiteiten sturen, en dat is nodig in deze uitdagende tijden! Deelname aan de INretail SportMonitor is mogelijk tegen een geringe vergoeding. Neem contact op met Dave Quadvlieg (dquadvlieg@inretail.nl) of vraag een vrijblijvende (online) demo aan bij Friso Berghuis (friso@bricc.nl). De INretail SportMonitor wordt mogelijk gemaakt door INretail met als uitvoerend bureau BRICC.

Delen