Geen vraag te gek
088 973 06 00

Op inkoop: stel de juiste vragen

De inkoopperiode is weer aangebroken. Tijd om je te oriënteren op beurzen en merken. Misschien heb je wel overwogen om vanaf dit seizoen met minder leveranciers intensiever samen te werken. Of misschien is dit wel het seizoen dat je jouw onderscheidend vermogen met MVO wilt laten spreken. Wil je goed beslagen ten ijs komen? Lees dan even deze tips.

1. MVO: weet waar je het over hebt

Maatschappelijke verantwoorde producten zijn uitstekende tools om je te onderscheiden in de markt door een verhaal te vertellen. De klant is niet bang om kritische vragen te stellen en juist dan is het van belang dat je een goed onderbouwd verhaal hebt waar jouw merken en leveranciers je in kunnen ondersteunen. Zij zijn immers de schakel naar de producenten. Ga je voor MVO dit seizoen? Kies dan duidelijk op welk onderdeel jij je wilt onderscheiden en stel de juiste vragen aan je leveranciers:

Sociale arbeidsomstandigheden

  • Onder welke productieomstandigheden is jullie collectie tot stand gekomen?
  • Krijgen de werknemers die aan deze collectie hebben gewerkt een leefbaar loon?
  • Wat doen jullie eraan om kinderarbeid in jullie fabriek te voorkomen?
  • Hebben jullie oog voor het watergebruik bij het verven?
  • Kijken jullie naar het dierenwelzijn bij dierlijke vezels?
  • Maken jullie in je collectie ook gebruik van gerecyclede materialen?

Duurzame keurmerken

In hoeverre maken jullie gebruik van keurmerken, certificaten of andere sociale initiatieven? Denk aan:

Transparantie in de keten

  • Hoe voeren jullie controle uit op de keten?
  • Werken jullie met een verticaal geïntegreerde fabriek?
  • Werken jullie met een agent op locatie?
  • Hebben jullie zicht op wat zich in de keten afspeelt voor de CUT MADE TRIM?
  • Hoe pakken jullie regie op onderaanneming?

Communiceren over jouw duurzaamheidsactiviteiten
Communicatieduurzaamtextiel.nl is dé online plek voor communicatie van en voor de Nederlandse textiel- en kledingsector. Deze website helpt je op weg met het communiceren over jouw duurzaamheidsactiviteiten. Je vindt hier praktische tips, suggesties, praktijkvoorbeelden van diverse bedrijven en nog veel meer. De kennisbank biedt achtergrondinformatie over duurzaamheid en communicatie. Met behulp van de vragenlijst en de tools kun je zelf aan de slag.

2. Optimaliseer je voorraad op basis van data

Denk je erover na om nog intensiever samen te werken met jouw merken en leverancier? Bezoek dan eens www.goodsontap.com: een platform dat is ontwikkeld door retailers en leveranciers voor retailers en leveranciers. De software van Goods on Tap creëert een besloten marktplaats voor leveranciers en voor de aangesloten retailers waar vraag en aanbod continue op elkaar afgestemd worden. Hierdoor ontstaat er een unieke voorraadoptimalisatie - en multi-channel strategie.

Data gestuurde adviezen

Op basis van de gezamenlijke voorraaddata ontvangen de aangesloten retailers adviezen voor het optimaliseren van de voorraad. Wanneer het systeem een advies geeft om voorraad af te stoten, kan de desbetreffende retailer de voorraad te koop aanbieden aan samenwerkende collega-winkeliers. Retailers die extra voorraad nodig hebben, kunnen deze voorraad vervolgens weer kopen bij hun leverancier of collega’s. Deze voorraadmutaties vinden plaats op de volledig geautomatiseerde besloten online marktplaats. Op die manier ontstaat er een verschuiving van voorraad naar plekken waar deze het beste renderen.

Stel de juiste vragen

Wil je een balletje opgooien bij je leveranciers om na te denken over Goods on Tap? Ook dan is het belangrijk om te weten waar je het over hebt en de juiste vragen te stellen. Bijvoorbeeld:

  • Hebben jullie voorraden?
  • Werken jullie ook op basis van EDI?
  • Hebben jullie interesse in een oplossing die bijdraagt aan het reduceren van NEE verkoop en aan het stimuleren van verkopen tegen een beter rendement?

Meer weten over deze oplossing voordat je op inkoop gaat? Neem contact op met: ebelt@inretail.nl of 06-10505666

Vergeet retailmodellen niet

De inhoud van het Retailmodellen onderzoek kan je helpen bij het opstellen van jouw verkoopplan en inkoopplan. Hier lees je alles over de laatste consumententrends en de ontwikkelingen in de retail.

Zie hier het Ondernemersonderzoek Mode.

Zie hier het Consumentenonderzoek Mode.

Dan rest ons nu niets anders dan je een inspirerende, prettige en mooie inkoopperiode toe te wensen. Succes en hopelijk tot ziens op één van de beurzen!

Delen