Geen vraag te gek
088 973 06 00

Aanwezig én vindbaar

Het is een keihard gegeven. Er komen minder mensen in de fysieke winkel. Praktisch iedere retailer wordt hiermee geconfronteerd. Zowel in het midden- en kleinbedrijf als in het grootwinkelbedrijf.

Vanzelfsprekend zoek je dan als ondernemer naar mogelijkheden en middelen om die terugloop in bezoekers, die onherroepelijk gepaard gaat met een daling van de omzet, een halt toe te roepen. Een niet eenvoudige opgave.

Twee opties

Ruwweg heb je als retailer twee opties om op de afnemende bezoekersaantallen te reageren. Je kunt anticiperen door maatregelen te nemen die de pijn hopelijk verzachten. Bijvoorbeeld door minder in te kopen. In feite aanvaard je hiermee de situatie zoals die is. Het is nu eenmaal zo. Maar je kunt ook op een proactieve wijze reageren door nieuwe doelgroepen of andere kanalen aan te boren. Je moet immers zijn waar de consument is. En die is nu eenmaal steeds minder in de stenen winkel.

Online verkoopplatforms

De tweede keuze is zeker geen gemakkelijke. Dat realiseer ik mij maar al te goed. Nieuwe potentiële klantengroepen zoeken en andere middelen benutten, gaat niet vanzelf. Natuurlijk kost het geld. Toch is het een ‘must’ om onontgonnen terreinen te onderzoeken. Als je nog geen eigen webshop hebt, kun je tegenwoordig wel degelijk de digitale consument bereiken. Er zijn verschillende online verkoopplatforms die fysieke winkels maar wat graag als klant hebben. Zo kunnen zij hun aanbod verbreden en verfijnen. En – belangrijker nog – ze zijn indirect aanwezig in de winkelstraat. Iets wat webshops maar al te graag willen.

Online vindbaar

Om zaken te doen via dergelijke platforms, betaal je weliswaar een bepaalde ‘fee’. Maar daar staat tegenover dat consumenten die misschien nog nooit van jouw winkel hadden gehoord toch bij jou gaan kopen. In feite sla je twee vliegen in één klap: je krijgt er nieuwe klanten bij én je bent online aanwezig en vindbaar.

Delen