Geen vraag te gek
088 973 06 00

Anticipeer alert op WK-blamage

Het is duidelijk. ‘wij’ gaan niet naar het WK Voetbal.

Hoe pijnlijk ook voor al die miljoenen Oranje-fans, maar voor de sportbranche is het een goede zaak dat we al in een zo vroeg stadium weten dat ‘wij’ er volgend jaar niet bij zijn. Dat het ons omzet gaat kosten, dat is een feit. Ga maar eens na. Telkens worden kinderen door zo’n groot internationaal evenement getriggerd om voor de voetbalsport te kiezen. Zeker als Nederland goed presteert, zoals bij de afgelopen twee toernooien. Voetbalverenigingen profiteren daarvan en onze branche ook. Dat gaan we nu dus missen.

Onder druk beter presteren

Dat we nu al weten dat Oranje er straks niet bij is, stelt ons in staat op de, voor ons land vrij ongebruikelijke, situatie te anticiperen. We kunnen er bijvoorbeeld rekening mee houden bij de inkoop. Een andere mogelijkheid is om sterker te focussen op andere sporten en productgroepen. Per slot van rekening is het gros van de sportzaken niet alleen afhankelijk van de voetbalomzet. De geschiedenis leert dat sportondernemers onder druk vaak het beste presteren en inventief zijn om tegenslagen op te vangen.

Alert anticiperen

Wat mij betreft doen we het heel wat beter dan de KNVB, die in de aanloop naar het WK de ene foute beslissing op de andere maakt en hierdoor mede schuldig is aan de afwezigheid van Oranje in Rusland. Laten we dus blij zijn dat we al in dit vroege stadium weten dat we volgend jaar niet op extra voetbalomzet hoeven te rekenen en daar alert op anticiperen. Per slot van rekening zijn we als sector niet zo’n log apparaat als onze voetbalbond. Toch?
 

 

Delen