Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt vertelt: Genaaid! Wat doe jij eraan?

Sinds enkele weken speelt op woensdagavond bij NPO3 mode de hoofdrol in het EO-programma Genaaid. Vijf beginnende modeontwerpers krijgen daarin de kans om een duurzame kledingcollectie te maken.

Om hun kennis over de verschillen tussen traditioneel en duurzaam produceren bij te spijkeren, lopen ze mee in enkele ateliers en fabriekjes in Myanmar. Wat een mooie trip lijkt, wordt voor het jonge vijftal een nachtmerrie als ze meehelpen bij het katoen plukken en aan het werk worden gezet in een naaiatelier en een leerlooierij.

Duurzaamheid omarmen

Als kijkers hadden we dat al eerder door, want de boodschap in Genaaid wordt weinig subtiel gebracht. De omstandigheden waaronder kledingproductie plaatsvindt in lagelonenlanden als Myanmar en Bangladesh zijn nog steeds beroerd. In Genaaid maken de vijf jonge designers ter plekke ook kennis met duurzame producenten. Dat leidt tot opvallende eyeopeners en laat tegelijk zien hoe snel de vijf overstag gaan en het duurzame omarmen. Automatisch denk je dan: zou dat met consumenten ook lukken?

Dat een groeiend aantal consumenten prijs stelt op informatie over waar en onder welke omstandigheden hun kleding wordt gemaakt, bleek onlangs weer uit een enquête van het Londense marktonderzoekbureau Ipsos MORI. Aan 5.000 consumenten in Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Spanje werd gevraagd hoe zij denken over transparantie en duurzaamheid in de mode. 80 procent vindt dat merken hun fabrieken en toeleveranciers bekend moeten maken en een derde van de ondervraagden vindt dat dit ook moet gelden voor de lonen en werkomstandigheden. Merken zouden hiertoe zelfs wettelijke verplicht moeten worden, vind 72 procent. Toch denkt iets minder dan 40 procent van de geënquêteerden bij het shoppen aan de sociale en duurzame impact van de aankoop van een kledingstuk.

Kleding- en Textielconvenant

Bij consumenten is dus wel animo voor duurzaamheid, maar net zoals bijvoorbeeld in de food- en energiebranche moeten ze wel getriggerd worden door interessante alternatieven. En dat gebeurt ook steeds meer door modeondernemers en -producenten. Het twee jaar geleden in Nederland door 17 partijen, waaronder INretail, ondertekende Kleding- en Textielconvenant helpt daarbij. Met in totaal 79 merken vertegenwoordigen zij 45 procent van de omzet in Nederland. Met dit convenant komt informatie beschikbaar over de arbeidsomstandigheden in ruim 4.500 fabrieken en welk beleid de daar producerende merken voeren om die omstandigheden te verbeteren.

Transparante retailers

De toename van bewust consumeren is een van de vier bewegingen die het retaillandschap in de toekomst sterk gaan veranderen, zoals ook al werd gesignaleerd in ons rapport ‘Retail richting 2030’. Transparantie en het verhaal achter producten en organisaties wordt belangrijker. Sociale druk is hierbij een invloedrijke factor en als bedrijf lig je steeds meer onder een vergrootglas. Door jezelf op een goede manier te profileren onderscheidt je je tegenwoordig als retailer. Maar met jouw bijdrage aan een betere maatschappij en aandacht voor mens, dier en milieu, maak je nu nog het verschil, maar straks niet meer.

Speel daarom als retailer bijtijds in op de vraag naar transparantie en duurzaamheid bij klanten. Laat je eens bijpraten op dit gebied tijdens Soul Salon, de fair fashion beurs die op 10 december plaatsvindt in het WFC aan het Koningin Wilhelminaplein in Amsterdam. Bij de derde editie van deze ‘by invitation only’ beurs ligt de focus dit keer niet op de collecties, maar op het maakproces. Tijdens een traditionele beurs is er vaak te weinig tijd om dat verhaal te vertellen. Daarom is Soul Salon als kennis-event vlak voor het inkoopseizoen gepland. Tijdens Soul Salon kunnen retailers zich tevens laten informeren over de toekomst van het winkelen en daarmee samenhangende thema’s zoals influencer marketing, omnichannel-logistiek en purpose marketing. Verder zijn er workshops en expert talks van trendforecaster Truus Dokter, Johan Rietsema van Binnenbrand (gespecialiseerd in brand identity en retail interior design), fashion influencer Floortje van Cooten (een van de deelnemers uit Genaaid) en Femke den Hartog, MVO-manager bij INretail.

De toegang voor Soul Salon is gratis. Voor geïnteresseerde retailers die nog geen uitnodiging hebben ontvangen is er nog een beperkt aantal kaarten beschikbaar.

Delen