Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt Vertelt: Innoveren doe je samen

Het is pas vier jaar geleden dat ik in Roelofarendsveen een geïnteresseerde groep retailers en leveranciers bij elkaar bracht om zo samen te zorgen voor een betere en intensievere samenwerking.

Onder andere Cor Molenaar, econoom en hoogleraar, kwam spreken en gaf zijn visie op zowel online als offline samenwerkingen binnen de keten om er zo voor te zorgen dat de klant het best bediend wordt. Cor had het onder meer over ‘hubs’, locaties net buiten de grote steden waarvandaan goederen efficiënt hun weg vinden naar de consument, via welk kanaal dan ook. Dat bleek nog een stap te ver. De retail had niet eens goed zicht op de voorraden bij hun leveranciers, hoe konden ze dan die stap richting de toekomst zetten?

Startschot naar de toekomst

Deze middag was het startschot voor het ontwikkelen van een tool die nu in de markt staat onder namen als Stockbase en Goods on Tap. Een flinke stap voorwaarts. Daar bleef het niet bij. Er moest ook intensiever en vooral efficiënter met elkaar gewerkt worden. Niet alleen op de fysieke winkelvloer en tijdens de inkoop, maar ook vooruitkijken naar de samenwerking op online gebied.

De regen en de drup

Nu hoor ik je denken, dat is toch alleen maar voor de groten en zij die volume draaien? In eerste instantie kan ik dat niet ontkennen. Zij zijn de koploper, steken hun nek uit en investeren tijd en geld om telkens een stap voor te blijven op de concurrentie. Als het succes heeft dan regent het bij hen en druppelt het ook bij de mkb-ondernemer met ‘slechts’ één winkel en vijf medewerkers. Maar ook zij gaan nu de vruchten plukken van omruilgaranties en inzichten krijgen in voorraden bij merken en leveranciers.

Digitale samenwerking

Voor nog verdere verbeteringen is het afgelopen jaar door dezelfde groep ketenoverleggers besloten dat het makkelijker én goedkoper moet worden om binnen de keten digitaal samen te werken. Voor iedereen. Groot en klein. Het zou eenvoudig moeten zijn om productdata die door jouw leverancier beschikbaar worden gesteld in iedere vorm te kunnen gieten. Dat kan binnenkort met de datapool, ofwel de Fasion Base. Deze zag begin 2018 het levenslicht en een groep uit de keten gaat hier een pilot mee draaien.

Fashion Base zorgt ervoor dat de informatie maar één keer hoeft te worden vastgelegd waarna het voor alle processen kan worden gebruikt. Zo wordt het één centraal punt voor het vastleggen en delen van data tussen leveranciers, retailers en andere partijen in de sector. De steeds sneller wisselende collecties, kleinere aantallen, een voorraad die constant wordt aangevuld en het online kanaal zorgen voor een heel andere dynamiek. Fashion Base zorgt voor overzicht bij alle partijen in de keten. Het is de bedoeling dat de datapool aan het eind van dit jaar sector breed kan worden ingezet. Een innovatie die juist voor de kleine(re) ondernemers een enorm verschil gaat maken.

Zo zien we dat innovatie binnen de retail soms ver weg lijkt. Toch zorgt de snelheid waarmee innovaties gepaard gaan ervoor dat deze vaak op korte termijn, voor iedereen in de branche, beschikbaar zijn.

Delen