Bijl Blogt: Stop met hokjesdenken

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Ken je de uitdrukking ‘What’s in a name’? Bij mij in de buurt zeggen ze: ‘Ach, as het beesie moar a naom heb’. Maar is hoe je iemand noemt wel écht zo belangrijk? Wat denk jij?

Investeren in een relatie

De gevoelswaarde die achter de naam schuilt zegt alles. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik ooit een positief betoog hield over samenwerken met leveranciers. De groep ondernemers hing aan mijn lippen en ik kon een hele mooie deal met ze maken. Na mijn presentatie komt een ondernemer naar me toe en en zegt:

  • 'Een mooi verhaal Harry, maar ik ben het niet met je eens.'
  • Ik schrok en vroeg: ‘Oh, hoezo niet?’
  • ‘Je verhaal over samenwerken klopt ergens wel, maar ik wil geen partnerrelatie.’
  • Waarop ik reageer: ‘Vertel, je maakt me nieuwsgierig.’
  • ‘Ik wil een klantrelatie, dan koop ik iets, betaal het netjes en heb verder geen verplichtingen’.
  • Ik denk er even over na en vraag: ‘Hoe denk je dan over een partnerrelatie?’
  • ‘In een relatie moet je veel investeren, ik heb geen zin in verplichtingen’.

Verwachtingen managen

Mensen worden te vaak ten onrechte in een hokje geplaatst. Hoe je iemand noemt zegt alles over jouw perceptie en impliceer je een waardeoordeel. Alles staat in een bepaalde context en het is belangrijk om daar duidelijk over te zijn.

Als je over een ‘bezoeker’ praat, dan suggereer dat iemand die per ongeluk in jouw winkel was. Van een ‘gast’ word je blij. Je kent en verwent een gast en als ze niet veel bij je spenderen, dan piep je wel anders toch?
Als je alleen maar praat over de ‘klanten’, dan devalueer je iedereen die niet koopt tot een tweederangs soort. En praten over ‘relaties’ gaat wel ver. Heb je met iedereen, die je eerder zag of die ooit iets kocht een relatie? Wie over ‘vrienden’ praat heeft best lef. Hoe voelt het om via jouw vrienden winst te maken? Is dat waar vriendschap over gaat?

Drijfveren begrijpen

Winkels zijn ontmoetingsplekken waar mensen heel bewust naar toekomen om iets te ervaren of te kopen. Zorg dat je deze unieke mensen niet straft door ze te bestempelen als een gemiddelde bezoeker, gast, klant, relatie of vriend. Probeer je te verplaatsen in hun drijfveren, leer ze kennen en ga ze lekker helpen. Dan plak je geen etiketjes, maar houd je je bezig met: ‘Hoe kan ik ze verrassen en verdien ik hun vertrouwen?’ Als je mensen oprecht erkend om wie ze zijn, waardeert, helpt en bedankt omdat ze bij je komen, dan kan je hun vertrouwen winnen. Durf jij jouw vooroordelen los te laten? Probeer dan het mooie in mensen te ontdekken en ze niet in hokjes te plaatsen.

Tags
Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Belt Vertelt: PASSION 4 FASHION

    Nieuws
    donderdag, 21 juni 2018
    Afgelopen week in Florence trapte Pitti, misschien wel de meest spraakmakende herenmodebeurs, het beurzenseizoen af.
    Belt Vertelt: PASSION 4 FASHION
  • open

    Bijl Blogt: Het ultieme paskamerplezier

    Nieuws
    zaterdag, 17 maart 2018
    Toen online een beetje begon op te komen, hoorde je mensen regelmatig zeggen: ‘Handig toch, dat laten bezorgen en dan alles thuis in de vertrouwde paskamer passen?’
    Bijl Blogt: Het ultieme paskamerplezier
  • open

    Bijl Blogt: Heb jij ook een klant gebonden budget?

    Nieuws
    Eergisteren, 23 juni 2017
    Ik heb de laatste weken meerdere keren gehoord dat teams van hun werkgever een afdelingsbudget krijgen. Met een goed onderbouwd plan kunnen ze daadwerkelijk een aanspraak doen op dat geld en het ergens aan uitgeven.
    Bijl Blogt: Heb jij ook een klant gebonden budget?
  • open

    Hoe winkelgebieden de transitie naar goede winkelstructuur maken

    Nieuws
    maandag, 19 juni 2017
    Vorige week hebben we vanuit onze deelname als INretail aan de Retailagenda samen met de Provincie Zeeland de aftrap voor de Masterclass Instrumenten voor succesvolle winkelstructuur gedaan. Met de Zeeuwse gemeenten hebben we gekeken naar welke transitie opgaven er liggen in de Zeeuwse Provincie.
    Hoe winkelgebieden de transitie naar goede winkelstructuur maken

Gerelateerd aan dit artikel

Delen