Bijl Blogt: Stop met hokjesdenken

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Ken je de uitdrukking ‘What’s in a name’? Bij mij in de buurt zeggen ze: ‘Ach, as het beesie moar a naom heb’. Maar is hoe je iemand noemt wel écht zo belangrijk? Wat denk jij?

Investeren in een relatie

De gevoelswaarde die achter de naam schuilt zegt alles. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik ooit een positief betoog hield over samenwerken met leveranciers. De groep ondernemers hing aan mijn lippen en ik kon een hele mooie deal met ze maken. Na mijn presentatie komt een ondernemer naar me toe en en zegt:

  • 'Een mooi verhaal Harry, maar ik ben het niet met je eens.'
  • Ik schrok en vroeg: ‘Oh, hoezo niet?’
  • ‘Je verhaal over samenwerken klopt ergens wel, maar ik wil geen partnerrelatie.’
  • Waarop ik reageer: ‘Vertel, je maakt me nieuwsgierig.’
  • ‘Ik wil een klantrelatie, dan koop ik iets, betaal het netjes en heb verder geen verplichtingen’.
  • Ik denk er even over na en vraag: ‘Hoe denk je dan over een partnerrelatie?’
  • ‘In een relatie moet je veel investeren, ik heb geen zin in verplichtingen’.

Verwachtingen managen

Mensen worden te vaak ten onrechte in een hokje geplaatst. Hoe je iemand noemt zegt alles over jouw perceptie en impliceer je een waardeoordeel. Alles staat in een bepaalde context en het is belangrijk om daar duidelijk over te zijn.

Als je over een ‘bezoeker’ praat, dan suggereer dat iemand die per ongeluk in jouw winkel was. Van een ‘gast’ word je blij. Je kent en verwent een gast en als ze niet veel bij je spenderen, dan piep je wel anders toch?
Als je alleen maar praat over de ‘klanten’, dan devalueer je iedereen die niet koopt tot een tweederangs soort. En praten over ‘relaties’ gaat wel ver. Heb je met iedereen, die je eerder zag of die ooit iets kocht een relatie? Wie over ‘vrienden’ praat heeft best lef. Hoe voelt het om via jouw vrienden winst te maken? Is dat waar vriendschap over gaat?

Drijfveren begrijpen

Winkels zijn ontmoetingsplekken waar mensen heel bewust naar toekomen om iets te ervaren of te kopen. Zorg dat je deze unieke mensen niet straft door ze te bestempelen als een gemiddelde bezoeker, gast, klant, relatie of vriend. Probeer je te verplaatsen in hun drijfveren, leer ze kennen en ga ze lekker helpen. Dan plak je geen etiketjes, maar houd je je bezig met: ‘Hoe kan ik ze verrassen en verdien ik hun vertrouwen?’ Als je mensen oprecht erkend om wie ze zijn, waardeert, helpt en bedankt omdat ze bij je komen, dan kan je hun vertrouwen winnen. Durf jij jouw vooroordelen los te laten? Probeer dan het mooie in mensen te ontdekken en ze niet in hokjes te plaatsen.

Tags
Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Bijl blogt: Het Hoeragevoel voor iedereen

    Nieuws
    vrijdag, 16 februari 2018
    Een bezoek brengen aan een winkel voelt voor mij altijd als: ‘Hoera, ik mag op ontdekkingstocht!’ In winkels gebeurt er namelijk altijd iets. Een nieuwe collectie, een verandering of de leuke mensen die er werken. Ik hou daarvan!
    Bijl blogt: Het Hoeragevoel voor iedereen
  • open

    Onderzoek: werknemers en hun (financiële)zorgen

    Nieuws
    dinsdag, 13 februari 2018
    De persoonlijke situatie van werknemers kan invloed hebben op hun functioneren, bijvoorbeeld als ze zorgen hebben. Als werkgever kun je te maken krijgen met werknemers die financiële problemen hebben, of die de (zware) taak van mantelzorger hebben.
    Onderzoek: werknemers en hun (financiële)zorgen
  • open

    Hoera, het boek loopt lekker!

    Nieuws
    vrijdag, 9 februari 2018
    Op 11 december lag er een dik pak sneeuw en de barre weersomstandigheden dwongen ons om de boeklancering van het boek ‘Hoera ik heb een winkel’ te cancelen. Nu, dik zes weken later, kunnen we er wel een beetje om lachen. Al meer dan 1100 exemplaren kregen een nieuw baasje.
    Hoera, het boek loopt lekker!
  • open

    Cijfers liegen niet

    Nieuws
    vrijdag, 9 februari 2018
    Ik merk elke dag weer dat het sturen op cijfers voor ondernemers cruciaal is. Helaas kom ik alleen nog te veel ondernemers tegen die nog aan het wachten zijn op de jaarcijfers en nog niet weten wat het resultaat was over 2017. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
    Cijfers liegen niet

Gerelateerd aan dit artikel

Delen