Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: De mens als belangrijkste factor

Een merk van je winkel maken is geen eenvoudige opgave. Dat is zelfs een uitdagende en tijdrovende bezigheid. Merkeigenaren zijn, samen met hun merkwerkers, continu bezig met het gedenkwaardig maken van alle bezoekers contacten.

Als ik door straten loop, word ik graag verrast door merken die net even anders aanvoelen dan de rest. Voor mij begint op dat moment de uitdaging om erachter te komen wat mij boeide.

Steeds vaker kom ik tot de conclusie dat ik in eerste instantie val voor mensen die werken in de winkel. Je voelt of de mensen je liefdevol benaderen, of ze blij met je bezoek zijn. Heerlijk als je, een winkel inkijkend, een vette knipoog krijgt. Dat iemand een intrigerende opmerking plaatst of een oprechte vraag stelt. Zoals laatst in een kleine provincie winkel een voor mijn onbekend dame zei: ‘Welkom! En even later: ‘Hoe blij word je van onze winkel?’ Vervolgens: ‘Zullen we samen een koffie doen?’ Dan zeg ik geen nee, ik ging zelfs de deur uit met een nieuw jasje.

Merkwerkers

Vakbladen en tijdschriften staan vol met hoe technologie ons verder gaat helpen. Daar ben ik het zeker mee eens. Diezelfde bladen staan vol tips over gastvrijheidsbeleving. Ook daar ben ik  van overtuigd. Wat er echt toe doet is hoe betrokken mensen zich voelen bij jouw merk. Een winkel kan naar mijn idee alleen overleven als je betrokken merkwerkers hebt die zich oprecht betrokken voelen bij de gasten, bezoekers en klanten.

Een sterk merk draait niet om producten, niet om een dure of gepolijste uitstraling. Een merk valt of staat bij de connectie tussen mensen! Zelfs in een tijd van kunstmatige Intelligentie draait het om wat mensen echt willen op een specifiek moment. Merken kunnen alleen overleven als ze de koopbehoefte en koopervaringen centraal stellen. Merken kunnen langer bestaan als de relatie tussen mensen hecht is. Als je elkaar kent, begrijpt en snapt dan kan je elkaar verrassen. Zoals Steven van Belleghem zegt: ‘Mensen kunnen altijd beter verrassen dan computers kunnen voorspellen’.

Bijzondere aandacht

De werkelijke uitdaging voor merken en merkwerkers is: Mensen steeds beter begrijpen, ze inspireren en helpen, in hun zoektocht naar spullen en ze heel blij maken in de manier hoe je oprechte aandacht geeft. Winkels hebben primair de taak om koopweerstanden te voorkomen en het oriënteren, beslissen en kopen voor mensen makkelijk maken. Echte merken zien er aanvullend een uitdaging in om de gasten te belonen door ze te verrassen met bijzondere aandacht, extra services en onvergetelijke ervaringen. Mooie mensen ontmoeten mooie mensen.

Leestip: LIFE 3.0 van Max Tegmark    

Delen