Bijl blogt: Een van de vier

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Ik lees graag retail gerelateerde boeken. Die boeken koop ik altijd privé. Als ze mij hebben geboeid deel ik de strekking van de inhoud regelmatig in mijn columns, dat zal een enkeling niet zijn ontgaan.

By the way, ik mocht samen met een paar professionele en bevlogen dames namens INretail ook een heerlijk boek schrijven: ‘Hoera ik heb een winkel’. Dat terzijde. Lezen en kennis opdoen is fijn.

De Vier

Het boek waar ik nu jullie aandacht voor vraag heet De Vier, met als subtitel ‘Het verborgen DNA van Amazon, Facebook, Google en Apple’. Waarom dit boek? Het is een intrigerend en begrijpelijk geschreven verhaal, dat inhoudelijk uitlegt hoe deze vier bedrijven werken. Waarom zijn deze organisaties succesvol en hoever strekt hun macht? In een column kan ik moeilijk een heel boek samenvatten. Ik waag hierbij een poging om de essentie van de impact van Facebook toe te lichten. Vandaar de titel van deze column ‘Een van de vier’.

Wat we op Facebook zien is wat we begeren

Het is het meest omvangrijke en succesvolste bedrijf dat ooit werd opgericht. Twee miljard mensen hebben een relatie met Facebook. Gemiddeld brengen ze 35 minuten per persoon per dag op Facebook door. Voeg Instagram en WhatsApp erbij en de teller staat op 50 minuten per persoon per dag (in 2016 gemeten!). Google en Facebook hebben samen 51% van de wereldwijde mobile advertentiemarkt en dat aandeel groeit elke dag. Ook een krant als de New York Times trekt dagelijks 15% van haar lezers via Facebook. De algoritmen die Facebook inzet werken zeer polariserend op de samenleving. Zij beheersen het verdeel- en heersspel. Facebook voorziet 44% van alle Amerikanen van nieuws. Toch wil Facebook geen mediabedrijf genoemd worden omdat ze dan ter verantwoording wordt geroepen. Iets wat Facebook niet past en daarom ook niet wil. Facebook ziet zichzelf als platform waar anderen de content maken en delen. Zij wil de verantwoordelijkheid daarvoor maar zeer beperkt nemen. Facebook wil snel groeien tegen lage kosten. Daarom doet ze liever zaken via computers dan met (te veel) mensen. Dat zien zij als extra kosten en belemmerend. Facebook koopt elke bedreigende firma uit de markt, geld is daarbij nooit een probleem.

Facebook snapt als beste wat wij als mensen begeren. Deze informatie halen ze uit hun data. Zij hadden als eerste door wat de kracht van beeldcommunicatie is (60.000 keer sterker dan woorden). Daarom koppelen ze constant nieuwe apps, die wij kunnen gebruiken voor onze eigen beeldcommunicatie. Facebook faciliteert persoonlijke relevantie. Jij en ik kunnen onze persoonlijke content perfect met elkaar communiceren en desgewenst delen met meerdere personen. Facebook kan zich heel snel aanpassen aan een veranderende markt. Facebook hanteert eigen segmentatiemodellen, die ze constant aanpast. Met het gebruik van deze profielen is het mogelijk om zeer doelgroep gericht content aan te laten bieden aan derden. Nog een aantal andere Facebook-feiten:

  • Facebook verhuurt de toegangsrechten tot communities, het eigendom is van Facebook.
  • Facebook spoorde op haar platform duizenden merken aan om communities te bouwen, die vervolgens voor geld werden uitgeruild naar de concurrenten.    
  • Facebook groeit snel omdat ze tegen lage kosten rijke informatie en grote verspreiding biedt.
  • Facebook heeft via universiteiten direct toegang tot high potentials. Kortom: ze kapen techneuten.
  • Facebook creëert een economische waarde per medewerker die 100 keer groter is dan het beste andere bedrijf ter wereld ooit realiseerde.

Ons massale Facebookgebruik zegt veel over de macht en impact van Facebook. Is dat erg? Ik denk van niet. Mits er voldoende toezicht is op het vermarkten van gegevens en het speelveld ook ruimte biedt voor anderen. Onze coulance in alles wat Facebook doet zegt ook veel over onszelf. Andy Wharhol zei ooit: ‘Everyone wants his 15 minutes of fame’. Facebook geeft ons een uur per dag!

Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Column: van bouwput tot winkelparadijs!

    Nieuws
    woensdag, 8 augustus 2018
    Terwijl ik ruim een uur te vroeg arriveer in het centrum van Utrecht, loop ik langs de gigantische bouwputten die de stad, waar ik jaren heb gewoond, er toch heel anders doen uitzien. Het is rommelig maar er is absoluut een stip op de horizon te zien.
    Column: van bouwput tot winkelparadijs!
  • open

    Column: het hete hangijzer

    Nieuws
    woensdag, 8 augustus 2018
    Waar ik ook in het land kom, veel ondernemers hebben het. Maar komen er helaas te laat achter dát ze het hebben en moeten nu drastisch maatregelen treffen.
    Column: het hete hangijzer
  • open

    Kan iedereen in jouw winkel komen?

    Nieuws
    woensdag, 8 augustus 2018
    In juni is het programma MKB Toegankelijk in het leven geroepen. De ambitie is dat alle winkels en andere mkb-bedrijven toegankelijk worden voor iedereen. Is jouw winkel al toegankelijk voor iedereen?
    Kan iedereen in jouw winkel komen?
  • open

    Nieuw stadion, nieuwe winkelmeters?

    Nieuws
    woensdag, 8 augustus 2018
    Met de plannen voor een nieuw voetbalstadion voor Cambuur ligt er ook een plan voor een upgrade van het WTX-complex eromheen. Inclusief nieuwe winkelmeters voor retail en leisure. Dat laatste vindt INretail geen goed idee.
    Nieuw stadion, nieuwe winkelmeters?

Gerelateerd aan dit artikel

Delen