Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: Omdenken is hersengymnastiek

“Ik hou van winkels en de mensen die er werken”. Voor mij is het geen loze kreet. Ik geloof dat medewerkers een winkelbezoek onvergetelijk leuk kunnen maken. Maar stel je eens voor: ‘wat zou er gebeuren als er geen mensen meer op een winkelvloer zouden werken?’. Wat zou er veranderen?

Soms is een oefening ‘omdenken’ een leuke bezigheid. Het leerzame van deze hersengymnastiek, is dat je tot andere inzichten komt of bevestigingen krijgt. Het is interessant om regelmatig met je team scenario’s te bespreken. Wat gebeurt er als we morgen helemaal leegverkopen? Kopen we dan weer hetzelfde in? Waar kiezen we dan voor? Wat als je niet de goedkoopste bent? 

Hoe gaan we zonder verkoopteams op de winkelvloer omzet maken? Wat doet dat met de gasten? Stel je voor dat er niemand is om de bezoekers een hartelijk welkom te heten? Wat ga je dan doen? Zet je een robot neer? Een sandwichbord met ‘welkom’? Gebruik je warme een voice-over stem met een leuke boodschap? Wat doe je? Heb je een idee?Als je zonder mensen zou moeten verkopen, kan je de goederen zo uitdagend en overzichtelijk presenteren dat ze zichzelf verkopen? Stel je voor, je presenteert alles geweldig en mensen kunnen zichzelf helpen. Wat is het effect als je dat doet en je beschikt ook over die superverkopers? Dan ga je vlammen!

Stel dat niemand lijfelijk die mooie productverhalen kan vertellen. Hoe kan je dan potentiële kopers inspireren, informeren en helpen? Welke technieken zou je kunnen inzetten? Wie kan je daarbij helpen? Hoe goed zou het kunnen werken? Hoeveel meer zou je kunnen verkopen als je zowel over mensen als extra techniek kan beschikken?

Wat als mensen willen kopen en je hebt de maat niet meer? Hoe kan je dan toch verkopen? Heb je een afspraak met je leverancier over voorraad- en bestelmogelijkheden? Wat als je geen kassa meer hebt? Hoe gaan mensen dan betalen? Steeds meer winkels bieden andere betaalopties, bijvoorbeeld met een profiel of iDeal account. Hoe lekker is het, als je samenzittend op een bank, een klant kan faciliteren met andere betaalopties. Zo’n onpersoonlijke afsluiting, van een lekker verkoopgesprek, bij een kassa is toch niet meer van deze tijd?

Denk je eens de situatie in dat je niemand van je klanten nog persoonlijk kent. Wat kan je doen om die bezoekers en kopers toch een hele lekkere koopervaring te bezorgen? Welke aandacht kan je organiseren zodat je mensen zich toch verbonden voelen aan de winkel? Hoe goed zou een relevante en perfect getimede mail of WhatsApp kunnen werken? Wie wordt er niet blij van een interessante of leuke video? Moet dat echt op naam? 

In China vroeg deze supermarkt zich ook af: ‘Hoe zouden we kunnen werken zonder zichtbaar personeel?’ Wat als je alles zo goed voorbereidt en inregelt dat mensen zichzelf heel goed kunnen helpen? Waarin kan je team zich dan nog onderscheiden? Wat is dan het toefje room op de taart? Natuurlijk kunnen winkels niet zonder hele vaardige en dienstbare medewerkers. Mensen gaan graag naar winkels omdat ze daar meer kennis en aandacht verwachten. Maar de beleving in Nederland kan best naar een hoger plan getild worden. Neem bijvoorbeeld dit voorbeeld in Japan of deze actie in Korea. 

En als je dan samen een geweldig alternatief hebt bedacht, waarom het dan niet gewoon uitvoeren? Waarom wachten? Wat houdt je tegen als het iets toevoegt? 

Geloof me, omdenken is leuk en nuttig. 

Delen