Bijl Blogt: Terug naar de menselijke maat

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Verkopen is en blijft een kwestie van psychologie. Mensen begrijpen, daarop reageren voelt subtiel en werkt goed. Veel marketinggeweld inzetten om te overtuigen is bot en werkt echt een stuk minder. Als je dat begrijpt, dan weet je ook hoe je kan verbinden en verkopen.

We willen aandacht           
Het werkt simpel: ‘Begrijp jezelf en zo ook de ander’. Jij vindt het toch ook lekker als iemand tegen je zegt: ‘Wat zie je er goed uit.’ Hoe vaak geef je een oprecht compliment aan de gasten in je winkel? Jij gaat toch ook glunderen van een gemeende veer in je reet? Like je weleens, buiten de openingstijden om, iets op de Facebookpagina van je vaste klanten? Deel je weleens een leuke post van ze op Instagram? We zijn allemaal druk, maar wat doe je als retailer, die graag verkoopt, nou echt aan het geven van aandacht aan jouw mensen (klanten)?

Overkill aan prikkels
Meer dan ooit hebben we last van keuzestress. Wat doe jij als het even teveel wordt?  We kennen toch de mooie Duitse uitspraak: ‘In der beschränkung zeigt sich erst der Meister.' Wij mensen zien regelmatig door de bomen het bos niet meer. Alles loopt door elkaar. Maar wat doet een gemiddelde winkel daaraan? Ja, die lijkt te communiceren: ‘Ik kan niet kiezen, ik weet het ook niet meer.’ Hierdoor lopen mensen onnodig vaak een winkel besluiteloos weer uit. Succesvolle winkels zijn vooral heel duidelijk. Ze bieden overzicht en laten zien waar ze in geloven, waar voor staan en wat ze doen. Wij mensen houden stiekem wel van rust, overzicht, gemak en structuur. Ja toch?

Onze grote angsten
Mensen kunnen regelmatig schoppen, schreeuwen en onredelijk zijn. Ja, net zoals klanten. Ze bedoelen eigenlijk: ‘Help me.’ Als je dat snapt, dan gaat er een wereld voor je open. Ken je de drie grootste angsten van deze generatie? Op nummer één staat de angst dat je slecht bereik hebt op je mobiel. Een kans: ‘we willen hecht verbonden zijn en ergens bij horen.’ Gevolgd door de angst dat het niet compleet is: ‘We willen overzicht op het hele plaatje en zijn ongeduldig.’ De laatste is de angst dat onze batterij leeg is: ‘We willen energie ontvangen.’ Ik zie interessante kansen voor begrijpende winkels.

Je team begrijpen
In deze hectische tijden gaat het om de menselijke maat. Het draait om oprechte aandacht en verwantschap. Een gelikte formule of een cool product is allesbehalve een garantie voor succes. Als jij je kan verplaatsen in mensen, dan kan je je ook verplaatsen in je team. Je weet hoe je ze kan helpen om zelfstandig te worden. Je bent geïnteresseerd, vraagt en weet hoe het privé met ze gaat. Zoals Ikea het ook zo mooi zegt: ‘Alles wat je aandacht geeft dat groeit.’ Als jij je mensen aandacht en ruimte geeft, dan gaan zij bloeien en glanzen. Ze zullen meer open staan voor wat jouw gasten beweegt en beroert. En als vanzelf gaan ze dan meer verkopen. Niet omdat het moet, maar omdat het zo leuk is.

Terug naar de menselijke maat
Tijdens de Stadsafari neem ik je mee naar ondernemers die zich weten te onderscheiden. Ze laten mensen ontsnappen aan de alledaagse hectiek en nemen een stap terug naar de menselijke maat. Ga jij mee?

Tags
Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Bijl Blogt: Overweldigend groot zegt niets over succes

    Nieuws
    vrijdag, 19 januari 2018
    Ik was deze week, op uitnodiging van de internationale associatie tuincentra, in Bologna om een presentatie te geven. Het publiek bestond uit 200 enthousiaste zelfstandige tuincentra eigenaren. Zij verstonden geen woord Engels en ik geen woord Italiaans. Gelukkig vertaalde de Italiaanse Paula mijn speech in het Italiaans en was het voor allen een leuke ervaring.
    Bijl Blogt: Overweldigend groot zegt niets over succes
  • open

    Koopzondag: aan jou de keuze!

    Nieuws
    woensdag, 10 januari 2018
    Afgelopen week werd mij gevraagd te benoemen welke actualiteiten er binnen de regio spelen. Wat zie ik als regioadviseur wanneer ik op bezoek ben in de provincies Utrecht, Limburg en Gelderland. En wat krijg ik veelal van jou als ondernemer terug? Altijd goed om daar regelmatig bij stil te staan.
    Koopzondag: aan jou de keuze!
  • open

    Kom nu in actie voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018

    Nieuws
    woensdag, 10 januari 2018
    De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Op woensdag 21 maart 2018 mag (ondernemend) Nederland haar stem in de verschillende gemeenten uitbrengen. Dat betekent voor jou dat nú het moment is om te laten horen wat jij als ondernemer belangrijk vindt.
    Kom nu in actie voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018
  • open

    Zo zet jij 2018 naar jouw hand!

    Nieuws
    woensdag, 10 januari 2018
    Vanaf nu gaan we het niet meer hebben over de clichés van vorig jaar en gaan we gewoon weer over tot de orde van de dag. In 2018 staat ons namelijk een hele hoop te wachten!
    Zo zet jij 2018 naar jouw hand!

Gerelateerd aan dit artikel

Delen