Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: Verkopen zonder voorraad

Je kan op verschillende manieren producten verkopen. Zo was het rond het jaar 1900 heel gebruikelijk dat kleding op bestelling werd gemaakt. Vandaag zie je dat meer en meer woonwinkels en websites vanuit voorraad banken kunnen leveren.

Het kan interessant zijn om een deel van je assortiment anders te verkopen dan je nu doet. Jezelf afvragen of je meer, minder of geen voorraad moet aanhouden kan een verbetering van je verdienmodel betekenen. Er zijn mannenmode zaken die meer verdienen met de verkoop van maatpakken dan met een grote voorraad standaard kostuums.

Je ziet in alle branches dat er druk staat op de verkoopresultaten. Het gaat daarbij om meer dan sec de omzet. De impact van meer, minder of geen voorraad werkt door in alles. Een hogere voorraad heeft bijvoorbeeld een groter kapitaal beslag tot gevolg, meer fysieke- en verkoopcapaciteit nodig en als je geen hoge omzetsnelheid hebt is het risico op afschrijven groter. Waarschijnlijk heb je ook meer marketinginspanningen of een duurdere traffic nodig om die volumes te kunnen verkopen.

Te weinig voorraad werkt ook niet, dat brengt ook risico’s met zich mee. Wie wil er ‘nee’ verkopen? En dan nog maar te zwijgen over de opbouw van de voorraad. Teveel modellen en weinig diepgang in de maten is gevaarlijk. Te weinig variatie in het assortiment is ook niet goed. Het gaat vaak om de vraag: ‘Ga je een assortiment in bestellers aanhouden of in de specials en niches, ‘de longtale’ zoals ze wel eens zeggen. De juiste voorraadbalans vinden is maatwerk, het is zelfs cruciaal voor je succes. Het is verstandig om regelmatig met je producten en merkleveranciers te praten over de juiste mix.

In de schoenenbranche is veel concurrentie, mede door de internetaanbieders lijkt het ‘van voor’ verkopen, vanwege de concurrentie, normaal geworden. Aan de consumentenzijde zie je dat mensen steeds bewuster gaan kopen. Dat biedt ook kansen. Als je een goed verhaal hebt en betekenis geeft aan wat en hoe je verkoopt, dan kan je je ook onderscheiden. Hoe?

Een mooi voorbeeld van schoenen verkopen zonder voorraad is dat van het merk Massimo Mioretti. Dit concept helpt en ontzorgt retailers om herenschoenen op basis van maatwerk te verkopen. Als je je compleet zou richten op dit merk dan heb je geen grote verkoopruimte nodig, geen voorraad en kan je volstaan met weinig verkopers. Een totaal ander businessmodel dan het gebruikelijke. Je hoeft je als ondernemer alleen te richten op het bouwen van een netwerk van mannen die houden van een ‘Business schoen die op maat wordt gemaakt. Je betaalt een maandelijkse fee en krijgt een fee over de gerealiseerde omzet.

Bij dit soort concepten komen mensen gericht naar je toe of bezoek je de potentials in hun omgeving. Nieuwe voorbeelden in de modebranche zijn winkels als Sarto Undici, House of Artisans en Unrobe. En aan de andere kant zijn woonwinkels als Design On Stock en Flinders juist sneller omdat ze wel voorraad beschikbaar hebben.

Tip? Bedenk eens of je met een van je merken anders kan werken. Het zou zeer succesvol kunnen worden.

Delen